شناسهٔ خبر: 66380519 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایجاد بند و بندسار‌های خودسرانه در خواف، آسیب به حوضه آبخیزداری

ایجاد بند و بندسار‌های خودسرانه در مسیر رودخانه‌های اصلی به حوزه آبخیزداری در خواف آسیب می‌رساند.

صاحب‌خبر -
ایجاد بند و بندسار‌های خودسرانه در خواف، آسیب به حوضه آبخیزداری
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره منابع طبیعی خواف گفت: بر همین اساس در تمامی مراحل اجرا، نگهداری و استفاده از آبخوان‌داری و آبخیزداری، به افزایش آگاهی مردم در این حوزه نیاز داریم.
 
مهدی کریمی گفت: این اداره در تلاش است آگاهی مردم را در اجرای صحیح طرح‌های آبخیزداری این شهرستان افزایش دهد تا از ایجاد برخی بند و بندسار‌های خودسرانه در مسیر حرکت روان آب‌ها بکاهد و امور حوضه آبخیزداری به صورت علمی و اصولی پیش برود؛ بنابراین از هرگونه طرح‌های ابتکاری استقبال می‌شود و مردم می‌توانند طرح‌های ابتکاری خود را ارائه کنند.
 
وی یادآور شد: روان‌آب‌های خواف در بالاترین خط الراس که کوه‌ها و قله‌های آنها است، تشکیل و شروع می‌شود و به سمت خروجی یا خط القعر که پایین‌ترین نقطه منطقه از حیث ارتفاع است، حرکت می‌کند.
 
رئیس اداره منابع طبیعی خواف درباره پیشگیری از خروج روان‌آب‌های خواف ایران به سمت کشور افغانستان و استفاده از این روان‌آب‌ها برای تأمین آب مصرفی معادن سنگ‌آهن سنگان گفت: حوزه‌های آبخیزداری منطبق با مرز‌های سیاسی نیست گرچه پیش‌بینی می‌شود معادن سنگ‌آهن سنگان نیز به زودی به سمت حوزه آبخیزداری بیایند.
 
کریمی اعلام کرد: اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی از بخش ۱۵ درصد حقوق دولتی از معادن سنگان در سال ۱۴۰۲ به منابع طبیعی خواف اختصاص یافت که برای ساخت بند‌های خاکی و سه هزار مترمکعب گابیون بندی در راستای باز بودن چشمه‌ها و افزایش زمان تمرکز روان‌آب‌ها هزینه خواهد شد.
 
وی در خصوص لایروبی برخی بند‌ها و سد‌ها در خواف گفت: کار و هزینه رسوب‌گیری چنین بند‌هایی در این شهرستان بر عهده آبخیز نشین‌ها است.
 
این مسئول افزود: در شهرستان خواف یک حوزه آبخیز با ۱۴ زیر حوزه در دست مطالعه داریم که از این رقم، دو حوزه در دست اقدام و پنج حوزه شامل خیرآباد، بغن‌آباد، لاج، فایندر و حوزه شهری اجرا شده است.
 
رئیس اداره منابع طبیعی خواف درباره جوان‌سازی تاغزار‌ها بیان کرد: پارسال بیش از ۲۸۰ هکتار با گونه تاغ نهالکاری شد.
 
کریمی افزود: آبراهه‌ها و رودخانه‌ها درجه‌بندی داشته اند و مدیریت رودخانه‌ها و آبراهه‌ها بر اساس درجه، بین حوزه کاری منابع طبیعی و امور منابع آب تقسیم‌بندی می‌شود.
 
وی درباره حجم روان‌آب‌های شهرستان خواف با بیان اینکه عدد دقیقی به دلیل نداشتن ایستگاه‌های هیدرومتری نداریم، اظهار داشت:، اما بر پایه فرمول‌های علمی به شرط تحقق میزان ۱۷۷ میلی‌متر بارندگی در سال، پیش‌بینی می‌شود سالانه ۲۳۲ میلیون مترمکعب روان آب در وسعت ۹۷۹ هزار هکتار شهرستان خواف داشته باشیم.
 
«گابیون بندی» در آبخیزداری به منظور ساخت یک سری بند رسوب گیر در مسیر یک آبراهه و همچنین سد‌ها یا دیوار‌های محافظ برای جلوگیری از فرسایش و به عنوان سیل بند به کار برده می‌شود که از توری گالوانیزه و سنگ تشکیل می‌شوند و دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی هستند.

نظر شما