شناسهٔ خبر: 68658143 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو شورای قضایی کرمان:

شورای راهبری قانون الزام در کرمان تشکیل شود

کرمان- ایرنا- عضو شورای قضایی استان کرمان گفت: با توجه به فرادستگاهی بودن حدنگاری و دخیل بودن دستگاه‌های مختلف در اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، تشکیل شورای راهبری قانون الزام ضرورت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا سیدمهدی هاشمی روز شنبه در نشست شورای قضایی استان ضمن تبیین قانون تازه مصوب شده الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، به تشریح چالش‌های حدنگاری استان کرمان پرداخت.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول تکمیل‌کننده قوانین مرتبط با حوزه ثبت املاک است و ضمانت اجرایی قوی این قانون که همانا بی‌اعتباری تدریجی قولنامه‌های عادی است، نویدبخش حدنگاری ۱۰۰ درصدی پهنه‌های سرزمینی است.

هاشمی اظهار کرد: مطابق این قانون سازمان ثبت می‌بایست ظرف یک‌ سال نسبت به ایجاد سامانه ساماندهی اسناد عادی اقدام کند و اشخاص ۲ سال از تاریخ ایجاد سامانه مهلت دارند نسبت به ثبت مستندات و ادعاهای خود اقدام و ظرف ۲ سال از ثبت مستندات، اقدامات قانونی لازم برای دریافت سند به عمل آورند.

وی افزود: چنانچه اشخاص در مهلت‌های فوق، اقدامات لازم را به عمل نیاورند؛ هیچ ادعایی در خصوص اراضی دولتی و عمومی و نیز ادعا علیه اشخاص ثالثی که بدون اطلاع از وجود معامله معارض، سند مالکیت حدنگار دریافت باشند قابل استماع نخواهد بود.

عضو شورای قضایی استان بیان کرد: تکالیف دستگاه‌ها در قبال حدنگاری به ۲ دسته تقسیم می‌شود و از این حیث که دستگاه‌ها باید نسبت به دریافت اسناد اراضی و املاک خود اقدام کنند همه دستگاه‌ها تکلیف عام دارند اما برخی دستگاه‌ها نقش مستقیم در پیشبرد حدنگاری در حوزه‌هایی همچون اراضی کشاورزی، املاک و روستایی دارند.

وی ادامه داد: با توجه به فرادستگاهی بودن حدنگاری و لزوم همکاری و هم‌افزایی بیش از پیش دستگاه‌ها در این زمینه، تشکیل شورای راهبری قانون الزام در استان کرمان ضرورت دارد تا دستگاه‌های متولی، به صورت مستمر و مداوم گزارش اقدامات خود را به مقامات قضایی استان ارائه دهند.

نظر شما