شناسهٔ خبر: 66364080 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

پردازنده آیفون 18 دردسری بزرگ برای سامسونگ و شیائومی است

صاحب‌خبر -

طبق پیش‌بینی‌ها، خانواده آیفون 18 – iPhone 18 اپل با استفاده از جدیدترین پردازنده TSMC، دردسر بزرگی برای سامسونگ و شیائومی خواهد بود.

در ماه‌های آینده منتظر محصولات جذابی از اپل هستیم که با توجه به مشخصات لو رفته آنها می‌توانیم حدس بزنیم که قرار است کار برندهای مانند شیائومی و سامسونگ سخت‌تر شود. آیفون 16 پرو مکس یکی از همین محصولات است که واقعا می‌تواند پرچمداران هر دو برند را به چالش سختی کشیده و احتمال باخت آنها نیز وجود دارد.

اما طبق پیش بینی کارشناسان، احتمالا مشکل اصلی سامسونگ و شیائومی زمانی شروع خواهد شد که سری آیفون 18 از راه برسد. این سری که پیش بینی شده احتمالا با تراشه جدید 1.6 نانومتری TSMC عرضه خواهد شد، می‌تواند مسیر رقابت گوشی‌های هوشمند و البته پرچمدار را به طور کلی تغییر دهد.

پردازنده آیفون 18 پردازنده آیفون 18

طبق مطالب منتشر شده در اخبار تکنولوژی، کمپانی بزرگ TSMC علاوه بر این فناوری این تراشه، روی پردازنده‌های دیگری هم کار می‌کند که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پردازنده آیفون 18 می‌توانید ادامه همین مطلب را مطالعه کنید.

از پردازنده آیفون 18 چه می‌دانیم؟

در طول سمپوزیوم فناوری سالانه TSMC در آمریکای شمالی، این شرکت فرآیند جدید تولید تراشه 1.6 نانومتری با نام A16 را رونمایی کرد. به طور کلی تلاش این شرکت بیشتر بر این است تا فاصله گره‌ها و ترانزیستورها در پردازنده‌ها را کاهش داده و حالا به فناوری 1.6 نانومتری رسیده است. این پیشرفت، سطوح جدیدی از عملکرد و نوآوری را در محصولات آینده اپل ارائه می‌دهد. شرکت tsmc تولید کننده پردازنده آیفون 16 شرکت tsmc تولید کننده پردازنده آیفون 16

فرآیند گره A16 در مقایسه با گره پردازشی 2 نانومتری N2P پیشرفت‌های زیادی را به همراه دارد. در فرآیند گره A16 همراه با افزایش عملکرد، حدود 8 الی 10 درصد سرعت پردازش نیز بالاتر رفته و این در حالی است که حدود 15 الی 20 درصد کمتر انرژی استفاده می‌کند. این دستگاه دارای فناوری جدیدی به نام Super Power Rail بوده که با معماری جدید خود می‌تواند فضای جلویی را برای خطوط داده بیشتر آزاد کرده و در نتیجه تراکم ترانزیستور و تحویل نیرو نیز را افزایش می‌دهد. پردازنده آیفون 18 پردازنده آیفون 18

در حال حاضر، شرکت TSMC و اپل رابطه تجاری خوبی دارند و به نظر می‌رسد که اپل همچنان برای پرچمداران سال‌های آتی هم این شرکت را در نظر گرفته است. از همین رو اپل ممکن است که برای مدل‌های آیفون 18 در سال 2026، از تراشه‌های 1.6 نانومتری TSMC استفاده کند. البته این شرکت تراشه ساز در حال حاضر روی تراشه‌های ۲ نانومتری و ۱.۴ نانومتری نیز کار می‌کند.

برنامه احتمالی اپل برای پردازنده پرچمداران سال‌های بعد

طبق گزارش رسانه‌های مختلف، اپل ممکن است از فرآیند N3E که مبتنی بر تکنولوژی 3 نانومتری است، برای تراشه A18 خود در آیفون امسال استفاده کند. فرآیند N3E نسبت به فرآیند N3B مورد استفاده در چیپست A17 Pro آیفون 15 پرو و پرو مکس، بهبود یافته‌تر بوده و نتیجه این تغییرات در عملکرد نیز مشخص خواهد شد. پردازنده آیفون 18 پردازنده آیفون 18

انتظار می‌رود که شرکت TSMC تولید فرآیند تراشه‌های 2 نانومتری را در سال 2025 آغاز کند و از همین رو احتمالا سری آیفون 17 در سال 2025 مجهز به تراشه‌های A19 خواهند بود که در فرآیند 2 نانومتری تولید شده‌اند.

به طور خلاصه می‌توان گفت که اپل در پرچمداران امسال از تراشه‌های 3 نانومتری استفاده کرده و پرچمداران سال 2025 را نیز به پردازنده‌های 2 نانومتر مجهز می‌کند. همچنین انتظار می‌رود که اپل در سال 2026 با ظهور تراشه‌های 1.6 نانومتری TSMC، تغییرات بزرگ و احتمالا فراموش نشدنی را در محصولات خود اعمال خواهد کرد.

در گجت نیوز بخوانید:
این ویژگی صفحه نمایش آیفون ۱۷ باعث میشود که قید خرید آیفون ۱۶ را بزنید عقب ماندگی به سبک اپل؛ ویژگی جذاب نمایشگر گلکسی اس ۲۴ اوترا دو سال دیگر به آیفون ۱۷ می‌آید دوربین پریسکوپی ۴۸ مگاپیکسلی، ستاره درخشان آیفون ۱۷ پرو مکس اپل شرکت TSMC هم مثل اینتل به‌دنبال تولید تراشه های ۱ تریلیون ترانزیستوری است

نظر شما