شناسهٔ خبر: 66346361 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

نخستین استادیوم زیر آبی جهان با سقف شیشه ای در دبی ساخته می‌شود

صاحب‌خبر -

نخستین استادیوم زیر آبی جهان با سقف شیشه ای 32 متری و چشم‌اندازی از آب‌های خلیج فارس، قرار است در دبی ساخته شود.

دبی تصمیم دارد نخستین استادیوم زیر آبی جهان را با سقف شیشه ای 32 متری و چشم‌اندازی از آب‌های ساحلی دبی بسازد. با اجرای این پروژه، تماشاگران مسابقات تنیس در دبی می‌توانند ضمن لذت بردن از یک مسابقه هیجان‌انگیز، شاهد مناظر خیره‌کننده‌ای از حیات جانوری زیر آب باشند.

دبی نخستین استادیوم زیر آبی جهان را می‌سازد

پروژه اولین استادیوم زیر آب دنیا که قرار است بین پالم جمیرا و برج العرب واقع شود را کریستوف کوتالا، معمار سرشناس لهستانی با هزینه‌ای 2.5 میلیارد دلاری طراحی کرده است. بنا بر جزئیات منتشر شده از این طرح، استادیوم مورد بحث قرار است ضمن داشتن فضایی برای نگهداری موجودات دریایی و انواع ماهی، شامل مجموعه‌ای از هفت زمین تنیس و صخره‌های مرجانی نیز باشد.

استادیوم زیر آب استادیوم زیر آب

گفتنی است، کوتالا هزینه تکمیل این پروژه را در سال 2015 حدود 2.5 میلیارد دلار برآورد کرده بود و در آن زمان در گفتگویی با رسانه Arabian Business گفته بود اگرچه در حال حاضر سرمایه‌گذار خاصی برای این پروژه اقدام نکرده، اما من به‌شخصه به سرمایه‌گذاری روی این پروژه علاقه‌مند هستم، چراکه گمان می‌کنم ایده بسیار خوبی است. او افزود دبی برای اجرای چنین پروژه بدیعی بهترین گزینه است.

البته از آن زمان تا امروز و با وجود تمام امیدواری‌ها، طرح خلاقانه نخستین استادیوم زیر آبی جهان تکمیل نشده است. موضوعی که نه فقط ناشی از هزینه سرسام‌آور ساخت و تکمیل آن، بلکه ناشی از مشکلات و موانعی مانند نگرانی از سطح ایمنی سازه نیز هست.

نگرانی اصلی درباره ایمنی سازه مربوط احتمال نشت آب به داخل بنا و مقامت کم سازه در برابر زلزله و سونامی است. گفتنی است با توجه به حجم بالای آبی که قرار است در اطراف و بالای استادیوم قرار بگیرد، پیچیدگی انکسار نور نیز به دشواری‌های قبلی اضافه شده است.

استادیوم زیر آبی استادیوم زیر آبی

از سویی، چالش بزرگ دیگر ساخت یک شیشه بزرگ غول‌پیکر است که بتواند نه فقط سقف را بپوشاند، بلکه به‌خوبی در برابر فشار آب مقاوم باشد. همه این موارد سبب شده تا حداقل در حال حاضر، پیشرفت پروژه استادیوم زیر آب در مرحله طرح اولیه متوقف باشد. گفتنی است با وجود این‌که بعید به‌نظر می‌رسد این طرح‌ها هیچ‌گاه عملی شوند، کریستوف کوتالا اخیرا تصاویری از پروژه بلندپروازانه‌اش را در سایت شخصی خود منتشر کرده است.

شهر نئوم، ایده بلندپروازانه سعودی‌ها

عربستان سعودی نیز در مدت اخیر از طرح‌های خلاقانه بسیاری از جمله شهر نئوم رونمایی کرده است. در واقع عربستان قصد دارد احداث یک شهر بزرگ، مدرن و خلاقانه را محور اصلی پیشنهاد خود برای میزبانی جام جهانی فوتبال 2034 قرار دهد.

شهر بزرگ نئوم که مغز متفکر احداث آن محمد بن سلمان، شاهزاده آینده‌نگر سعودی است، اولین بار در سال 2017 و به‌عنوان بخشی از چشم‌انداز 2030 عربستان معرفی شد. این شهر مدرن که در سواحل دریای سرخ در غرب عربستان قرار گرفته، یک شهر بندری بزرگ و شامل طیف وسیعی از مراکز صنعتی شناور است. نئوم همچنین فرودگاهی اختصاصی برای ارتباط با نقاط مهم جهان خواهد داشت.

از سویی، قرار گرفتن نئوم در معدود کوهستان‌های شبه‌جزیره عربستان در غرب این کشور باعث شده تا آب‌وهوای کوهستانی و جذاب داشته باشد. همین مسئله سبب شده تا بخش مهمی از نئوم، پیست اسکی کوهستانی تروجینا باشد که احتمال دارد میزبان بازی‌های زمستانی آسیایی 2029 نیز باشد.

جالب‌توجه‌ترین بخش نئوم اما قطعا آسمان‌خراش افقی عظیم و 176 کیلومتری آن به نام لاین است که با ارتفاع 500 متر و عرض 200 متر قرار است از نئوم به برخی دیگر از نقاط مهم عربستان سعودی کشیده شود. دیوارهای بلند این آسمان‌خراش افقی از همه طرف آینه‌کاری می‌شوند و جلوه زیبایی خواهند داشت.

لاین قرار است یک شهر کامل برای زندگی روزمره باشد و آن‌طور که وب‌سایت تبلیغاتی پروژه نئوم مدعی است، ساکنان لاین با تنها چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانند احتیاجات روزمره خود را تهیه کنند.

حتما بخوانید:
پروژه قیدوری (Gidori) رونمایی شد؛ یک شاهکار معماری دیگر در عربستان + عکس و فیلم ۹ مورد از عجیب‌ ترین ساختمان هایی که در شوروی ساخته شده‌اند + عکس تماشا کنید: وقتی عربستان، بهشت را روی زمین می‌سازد بزرگترین و مدرن ترین هرم بشر به گنجایش ۱ میلیون نفر در دبی ساخته می‌شود

نظر شما