شناسهٔ خبر: 66260956 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کلات مطرح کرد

نجات ۲۱ روستای در معرض خطر رانش سنگ و سیلاب شهرستان کلات در گرو اجرای دیوار ساحلی

جواد افتخاری

رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کلات از ضرورت اجرای ۲۵ کیلومتر دیوار ساحلی برای نجات ۲۱ روستای در معرض خطر رانش سنگ و سیلاب در این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

یدالله افروزی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه شهرستان کلات دارای ۱۰ هزار و ۷۰۸ خانوار و ۳۶ هزار و ۲۳۷ نفر جمعیت است، افزود: تعداد ۱۸ هزار و ۳۳۶ نفر معادل ۵۱ درصد جمعیت روستایی و تعداد ۱۷ هزار و ۹۰۱ نفر معادل ۴۹ درصد جمعیت شهری هستند.

وی با اشاره به اینکه طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، شهرستان کلات دارای ۸۴ پارچه آبادی است، اظهار کرد: از این تعداد ۳ روستا فاقد جمعیت و جمعیت باقی روستاها از ۴ خانوار تا ۵۱۰ خانوار متغیر است.

رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کلات همچنین در خصوص وضعیت بازنگری طرح‌های هادی شهرستان تصریح کرد: شهرستان کلات دارای ۴۸ روستای بالای ۲۰ خانوار است که تمامی آنها دارای طرح هادی روستایی هستند.

وی افزود: بازنگری طرح هادی برای ۲۴ روستا یعنی ۵۰ درصد انجام و باقی روستاها در سال ۱۴۰۳ از محل اعتبارات ۱۴۰۲ بازنگری خواهد شد و شاخص بازنگری طرح هادی ۱۰۰ درصد می‌شود.

افروزی تعداد واحدهای مسکونی شهرستان را طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، ۷۱۳۱ واحد اعلام کرد و گفت: تاکنون ۳۴۶۲ واحد معادل ۴۹ درصد مقاوم‌سازی شده که این آمار در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۲ درصد بوده است.

نجات ۲۱ روستای در معرض خطر رانش سنگ و سیلاب شهرستان کلات در گرو اجرای دیوار ساحلی

وی با بیان اینکه ۳۶۶۹ واحد حدود ۵۱ درصد هنوز غیر مقاوم هستند، اذعان کرد: این آمار در سال ۱۴۰۱ بالغ‌بر ۵۸ درصد بوده است، متأسفانه اکثر واحدهای غیر مقاوم روستایی شهرستان گلی و فرسوده هستند که نیاز به مقاوم‌سازی از تسهیلات ارزان قیمت دارند.

رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کلات، رتبه مقاوم‌سازی شهرستان را بعد از درگز، گناباد، تربت‌حیدریه، سبزوار و زاوه رتبه ششم خراسان رضوی اعلام و خاطرنشان کرد: تاکنون در دو شهر کلات و زاوین ۳۰ واحد مسکونی برای محرومین و ۲۵۳ فقره در سطح روستاهای شهرستان احداث شده است.

وی در ادامه تعداد واحدهای مسکن مهر شهر کلات و زاوین را ۶۳۰ فقره اعلام کرد و گفت: از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۳ روستا به میزان ۱۱۱۳ تن از قیر رایگان بهره‌مند شده و در سال گذشته نیز ۱۸ روستا به میزان ۱۱۳۶ تن در سطح ۷۰ هزار مترمربع از قیر رایگان انجام شده است.

مدیر بنیاد مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کلات با بیان اینکه طرح هادی ۱۶ روستای شهرستان با شاخص ۴۴ درصدی انجام شده است، اظهار کرد: با احتساب قیر رایگان شاخص اجرای طرح هادی شهرستان ۶۶ درصد است.

اجرای ۲۲۰۰ متر دیوار ساحلی

وی در ادامه از مطالعه شناخت کاهش خطرات روستاهای در معرض خطر سوانح ۲۱ روستا خبر داد و گفت: برای اینکه روستاها از خطر سیل مصون و در امان باشند نیاز به تأمین اعتبار و اجرای فوری ۲۵ هزار متر طول دیوار ساحلی داریم.

افروزی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ متر دیوار ساحلی اجرا شده است، گفت: این ۲۱ روستا در معرض خطر رانش سنگ و سیلاب هستند. می‌طلبد هر چه زودتر اعتبارات لازم برای اجرای دیوار ساحلی تخصیص یابد؛ چراکه همه ساله براثر سیلاب خسارت‌هایی به واحدهای مسکونی وارد می‌شود.

وی همچنین از صدور ۷۳۲۸ جلد سند مالکیت در قالب مادتین ۱۴۰ و ۱۳۳ و قانون الحاق با همکاری ثبت اسناد و املاک شهرستان خبر داد و افزود: تملک اراضی در ۳۵ روستا به مساحت ۱۱۷ هکتار انجام شده که ۴۵ هکتار آن مربوط به سال گذشته بوده است.

نجات ۲۱ روستای در معرض خطر رانش سنگ و سیلاب شهرستان کلات در گرو اجرای دیوار ساحلی

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کلات اشاره کرد: در سنوات گذشته تعداد ۲۰۳ قطعه واگذاری اراضی روستایی به افراد واجد شرایط و اقشار کم درآمد در سطح روستاهای شهرستان انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به آموزش‌های ارائه شده گفت: تعداد ۲۲ نفر ناظر نظام فنی روستایی در سنوات گذشته آموزش دیده و در حال حاضر واحدهای مسکن روستایی را نظارت می‌کنند.

افروزی در ادامه از اعطای ۲۹۳ فقره تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی و ۲۶ فقره تسهیلات متمم ۱۰۰ میلیون تومانی طی سال گذشته خبر داد و گفت: در مجموع ۳۱۹ فقره به مبلغ ۶۱ میلیارد تومان به واجدین شرایط پرداخت شده است.

وی افزود: تسهیلات تعمیراتی تعداد ۱۸ فقره به مبلغ ۳۷۵ میلیون تومان، پرداخت کمک بلاعوض در قالب اجرای تفاهم نامه‌ها به متقاضیان واجد شرایط به تعداد ۱۸ نفر به مبلغ یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان، پرداخت کمک بلاعوض از محل حساب ۱۰۰ امام (ره) به مبلغ ۵۰ میلیون تومان، بازنگری طرح هادی سه روستای حصار، رباط و کالو، اجرای قانون الحاق برای سنددار نمودن مساکن روستایی و شهری و ارسال ۱۰۳ فقره پرونده به ثبت و صدور سند ۱۳۳ جلد سند با همکاری ثبت اسناد و املاک شهرستان، واگذاری اراضی روستایی ۲۷ قطعه به میزان ۱۱ هزار و ۱۵۴ مترمربع و اعتبار ۳۱۴ میلیون تومان، تملک ۴۴ هکتار از اراضی ملی در ۱۹ روستا برای طرح نهضت ملی مسکن روستایی در سطح روستاهای شهرستان را از جمله اقدامات صورت گرفته در سال گذشته اعلام کرد.

وی همچنین اخذ اسناد اراضی تملکی به میزان ۱۴ هکتار در سه روستای سررود و کرناوه شیرین و سرجنگل، و اجرای پروژه روستای جلیل‌آباد از محل عواید حاصل از واگذاری زمین به مبلغ ۳۵ میلیون تومان، آسفالت معابر ۱۸ روستا از محل قیر رایگان مبلغ ۲۳ میلیارد تومان، اجرای پروژه‌های سینی کهنه و کالو و امیرآباد از محل عواید خدمات فنی با اعتبار مبلغ ۳۰۲ میلیون تومان، اجرای پروژه‌های عمرانی احمدآباد، رباط، حمام قلعه، کالو، شورستان، کرناوه شیرین و خانه عالم روستای خشت و کتابخانه چنار با تخصیص اعتبار ۶ میلیارد تومان و ثبت‌نام و تشکیل پرونده متقاضیان جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به تعداد ۱۰۵ فقره و ثبت‌نام و پالایش تعداد ۷۰۳ نفر متقاضیان نهضت ملی مسکن شهری در ۴ شهر لاین و چنار و زاوین و کلات و همچنین ارائه خدمات فنی در سطح روستاهای شهرستان به تعداد ۶۰۰ فقره را از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته برشمرد.

ضرورت‌ها و نیازمندی‌های شهرستان در حوزه روستایی

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کلات در ادامه به ضرورت‌ها و نیازمندی‌های شهرستان در حوزه روستایی اشاره کرد و افزود: ضرورت تأمین اعتبار پروژه جدید روستاهای کریم‌آباد، ایدلیک، کرناوه شیرین، چهچهه، مؤمن آباد و سینی کهنه، احداث پل عابر پیاده در روستاهای کرناوه شیرین، ایدلیک، ژرف و پل سواره‌رو در روستاهای ایدلیک، کرناوه شیرین، قاباخ و چرم نو، احداث ۲۵ کیلومتر دیوار ساحلی در ۲۱ روستا، ایمن‌سازی روستاهای کرناوه، بابا رمضان، رباط، ژرف، سینی کهنه، حمام قلعه و چرم کهنه و تأمین اعتبار برای آسفالت معابر اصلی ۱۳ روستا ۴ روستا بخش هزار مسجد و ۶ روستا زاوین و ۳ روستا در بخش مرکزی از جمله ضرورت‌ها و نیازمندی‌های شهرستان در حوزه روستایی است.

انتهای پیام

نظر شما