شناسهٔ خبر: 66051447 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

واکسیناسیون هزار و ۵۳۷ قلاده سگ علیه بیماری هاری در خدابنده

رئیس شبکه دامپزشکی خدابنده گفت: طی سال گذشته هزار و ۵۳۷ قلاده سگ گله و صاحب دار علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

صاحب‌خبر -

واکسیناسیون هزار و ۵۳۷ قلاده سگ در خدابنده علیه بیماری هاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ منصوری بابیان اینکه سال گذشته هزار و ۵۳۷ قلاده سگ گله و صاحب دار علیه بیماری هاری واکسینه شدند، گفت: با این اقدام، پیش بینی واکسیناسیون سگ‌های گله و صاحب دار در شهرستان خدابنده علیه بیماری هاری ۱۰۰ درصد محقق شد.

وی افزود: هاری یک بیماری ویروسی صد درصد کشنده است که عفونت آنسفالیت حاد سیستم عصبی مرکزی را ایجاد می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی خدابنده ادامه داد: بیماری هاری مهمترین بیماری زئونوز بین انسان و دام است که هر ساله تعدادی از هموطنان در کشور متعاقب درگیری با این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته منصوری تماس بزاق آلوده پستاندارانی مانند سگ، گربه، گرگ، روباه، خفاش و حیوانات دیگر با یک زخم باز باعث انتقال ویروس می‌شود و علائم اولیه می‌تواند شامل تب و گزگز در محل گزیدگی باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی خدابنده ادامه داد: فاصله زمانی بین تماس ویروس با زخم و شروع علائم به طور معمول یک تا سه ماه است، اما می‌تواند از کمتر از یک هفته تا بیش از یک سال متغیر باشد.

وی گفت: حیوانات خانگی همچون سگ و گربه خطرات بهداشتی جدی برای انسان دارند به طوری که بیش از ۹۰ درصد گزش‌های منجر به هاری در کشور ناشی از سگ است.

منصوری ادامه داد: هدف اصلی برنامه ملی واکسیناسیون، حذف هاری انسانی است به این معنی که هیچ مورد انسانی مبتلا به هاری وجود نداشته باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی خدابنده افزود: از جمله دستورالعمل‌های اجرایی مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی در خصوص کنترل و پیشگیری از هاری، واکسیناسیون سگ‌های صاحبدار و سگ نگهبان و گله است.

نظر شما