شناسهٔ خبر: 65703547 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تغییر رویکرد دومین جشنواره ملی شکوه شاهنامه

در دومین جشنواره ملی شکوه شاهنامه، فقط آثاری که از اشعار شاهنامه خوشنویسی شده باشد، پذیرفته می شود.

صاحب‌خبر -
تغییر رویکرد دومین جشنواره ملی شکوه شاهنامه
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان ضوی، دبیر هنری و عضو شورای سیاستگذاری دومین جشنواره ملی شکوه شاهنامه (با موضوع خوشنویسی نستعلیق) گفت: این جشنواره در دومین سال برگزاری خود تغییر رویکرد داده است و فقط آثاری که از اشعار شاهنامه خوشنویسی شده باشد را برای رقابت برمی گزیند.
 
حسین صالحی افزود: در دوره قبل این جشنواره آثار خارج از اشعار شاهنامه با مفهوم خراسان یا توس یا فردوسی یا اشعار منتسب به فردوسی نیز پذیرش شد اما این دوره به صورت اختصاصی فقط به اشعار شاهنامه فردوسی و صرفا خوشنویسی اشعار با خط نستعلیق اختصاص دارد و هیچ اثری خارج از این شرایط را نمی پذیرد.
 
وی اضافه کرد: دلیل اختصاصی کردن دومین جشنواره شکوه شاهنامه به خوشنویسی اشعار فردوسی با خط نستعلیق، نگرانی از فروکش کردن هیجان جشنواره یا کاهش کیفیت آثار بوده است بنابراین رویکرد سخت گیرانه ای در دومین جشنواره ملی شکوه شاهنامه در پذیرش آثار اعمال شده است.
 
صالحی ادامه داد: به خوشنویسان متقاضی شرکت در این جشنواره تاکید شده است که فقط ابیات فردوسی در شاهنامه را خوشنویسی کنند و فراخوان این جشنواره نیز همزمان با هفته خوشنویسی امسال منتشر شد و آخرین مهلت دریافت آثار ۲۰ اسفند ماه بود.
 
دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی شکوه شاهنامه هم گفت: در دومین دوره از این جشنواره با محوریت آفرینش محتوای فرهنگی و ادبی با خط نستعلیق با سیل خروشان آثار خوشنویسی ابیات شاهنامه روبه رو بوده ایم به طوری که هزار و ۱۵ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که از بین آنها ۸۷۵ اثر از ۶۶۸ هنرمند ۱۰۰ درصد مربوط به خوشنویسی با خط نستعلیق ابیات شاهنامه بوده و باقی آنها به دلیل نامتناسب بودن با شرایط حذف شده اند.
 
هادی سیدخوانی افزود: شمار شرکت کنندگانی که آثار آنان برای داوری در مرحله نخست این جشنواره پذیرفته شد، ۲۰۱ نفر زن و ۴۶۷ نفر مرد بودند، از مجموع افراد در این مرحله آثار ۸۰ نفر مربوط به استادان خوشنویسی ایران و دارندگان درجه استادی، ۲۵۶ نفر دارنده درجه فوق ممتاز خوشنویسی، ۲۶۸ نفر دارنده درجه ممتاز خوشنویسی و باقی نیز از درجات دیگر تخصصی در خوشنویسی بود.
 
وی اضافه کرد: هیات داوران از بین آثار یادشده آثار ۲۲۹ هنرمند را برای شرکت در مرحله نهایی این جشنواره پذیرفت که از این تعداد ۱۲ هنرمند کمتر از ۱۸ سال سن داشتند و باقی آنان بزرگسال هستند که این افراد تا پنجم اردیبهشت ماه فرصت دارند اصل اثر خود را به دبیرخانه ارسال کنند و برای شرکت در نمایشگاه آماده شوند.
 
دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی شکوه شاهنامه گفت: هم اکنون هیات داوران، آثار ۱۴۸ هنرمند دیگر خوشنویسی را برای شرکت در مرحله نهایی دومین جشنواره ملی شکوه شاهنامه در دست بررسی و بازنگری دارند که احتمال افزایش آثار شرکت کننده در مرحله نهایی این جشنواره وجود دارد.
 
سیدخوانی افزود: آیین پایانی این جشنواره در روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ همزمان با هفته نکوداشت فردوسی در مشهد برگزار می شود.
 
وی اعضای هیات داوران این جشنواره را غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی، سید حیدر موسوی، رسول مرادی و علی اشرف صندوق دار ذکر کرد.

نظر شما