شناسهٔ خبر: 65657719 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

سفارت انگلیس چطور اسم رمز "ما سلیطه‌ایم" را طراحی کرد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی «صفحه دیدبانی رخدادهای انگلیس» نوشت:

سفارت انگلیس چطور اسم رمز "ما سلیطه‌ایم" را طراحی کرد؟

پس از آنکه یک زن هنجارشکن در یکی مراکز درمانی قم (مذهبی‌ترین شهر ایران) با این ادعا که روحانی جوانی از وی عکس گرفته است با هتاکی به او حمله‌ور شد، اکانت‌های فتنه «ززآ»، مخصوصا صفحات مربوط به جریان‌های خارج‌نشین، تقریبا همگی هشتک #ما_سلیطه‌ایم را توییت کردند. نکته قابل تأمل اینجاست که همچون فتنه مهسا امینی نقش خبرنگاران روزنامه‌های زنجیره‌ای پررنگ است.

اما چرا ریشه فتنه‌انگیزی جدید را در سفارت انگلیس در تهران دیده می‌شود؟

اندکی قبل در روز ۲۴ بهمن مطلبی با عنوان "مخاطب پیام سفارت انگلیس کیست؟ " در همین صفحه منتشر شد. در این گزارش بیان شد که "سفارت انگلیس در تهران در ظاهر به مناسبت سالگرد فروغ فرخزاد و تجلیل از اشعار وی، پیامی را از زبان یکی از کارکنان سفارت که خود را ایزابل معرفی می‌کند، منتشر کرد".

در این پیام خاص عضو سفارت انگلیس گفت "من خیلی اهل شعر نیستم اما فروغ را خیلی دوست دارم بخاطر اینکه پیغامش و شعرهایش خیلی قدرتمنده و بدون سانسور حرف می زند. فروغ در شعرهاش سکوت زنان ایرانی را می‌شکند".
خانم ایزابل در آخر این شعر فرخزاد را می‌خواند:
"همه میدانند
همه میدانند
که من و تو از آن روزنهٔ سرد عبوس
باغ را دیدیم
و از آن شاخهٔ بازیگر دور از دست
سیب را چیدیم
همه میترسند
همه میترسند، اما من و تو
به چراغ و آب و آینه پیوستیم
و نترسیدیم".

در همان گزارش پیش‌بینی شد که هر چند تجلیل از فروغ فرخزاد می‌تواند بخشی از پروژه جدید دیپلماسی عمومی دولت انگلیس در قبال ایران باشد اما به نظر می‌رسد که کارکرد شعرخوانی برای انگلیسی‌ها جنبه امنیتی نیز داشته باشد.

همچنین گفته شد که ارسال پیام ضدامنیتی از طریق شعرخوانی از طرف انگلیسی‌ها سابقه تاریخی دارد چنانکه پیش از اشغال ایران در جریان جنگ جهانی دوم و قبل از آغاز کودتای ۲۸ مرداد این شعر از رادیو بی‌بی‌سی منتشر شد که "چو فردا برآید بلند آفتاب *** من و گرز و میدان افراسیاب" که به عنوان پیام رمز برای عناصر آنگلوفیل استفاده شد.

در نهایت سوال شد که مخاطب این پیام سفارت انگلیس چه کسانی هستند و قرار است که چه حرکت ضدامنیتی در دستور کار قرار بگیرد؟

حالا به نظر می‌رسد که مخاطب این پیام رمز سفارت انگلیس در داخل خودش را با پروژه ضدامنیتی #ما_سلیطه‌ایم به افکار عمومی معرفی می‌کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما