شناسهٔ خبر: 65599724 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دلایل واردات برنج بیش از نیاز به کشور مشخص شد

معاون امورزراعت وزیرجهاد کشاورزی، دوره پایانی بیماری کرونا، تحریم اقتصادی کشور و اوج گرفتن جنگ روسیه و اوکراین را از عوامل وارادت برنج برای تامین بیشتر آذوقه اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، علیرضا مهاجر درحاشیه نوزدهمین همایش ملی برنج درمحل معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور درآمل افزود: عوامل یادشده به یک باره باعث ایجاد تحولات غیرقابل پیش بینی جهانی شد و از سوی دیگر با توجه به چنین شرایطی، کشور هم نیاز به تامین آذوقه حداقل تا دو سال را داشت.

وی تصریح کرد: واردات بیش از نیاز برنج به کشور درسال گذشته و منتهی به اوایل امسال  باعث خرید نشدن برنج شالیکاران استان مازندران وگلایه شدید آنها شده بود که دولت بلافاصله دستور توقف واردات برنج را داد.

معاون امورزراعت وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه درحال حاضر تولید برنج سفید درکشور حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است و نیاز واقعی کشور براساس جمعیت فعلی به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است، تصریح کرد، درشرایط عادی نیاز به واردات برنج کمتر از ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن است که این مقدار هم باید مدیریت ودرزمان مناسب آن که به تولید کننده داخلی آسیبی نرسد، انجام شود.

مهاجر با تاکید براینکه دولت هم نظرش براین هست که واردات برنج را باید مدیریت کرد وادامه داد، به دولت پیشنهاد دادیم تحت هیچ شرایطی درزمان تولید برنج داخلی، اصلا اجازه واردات وحتی توزیع برنج خارجی دربازارانجام نشود.

وی افزود: معتقدیم که درابتدا باید کشاورز، محصول تولیدی خود را بدون دغدغه وآرامش خاطر بفروشد و پس از آن دولت ورود ومدیریت کند.
معاون امورزراعت وزیرجهاد کشاورزی همچنین درپاسخ به پرسش خبرنگار ما درخصوص اعلام قیمت برای سال زراعی جدید نیز گفت، ما نمی‌خواهیم که درخصوص برنج بحث قیمت را بیاوریم که کشاورز درتنگنا قرار بگیرد واگر بخواهیم قیمت را دولتی و یا کف قیمت بازار محاسبه واعلام کنیم، قطعا کشاورز متضرر خواهد شد وما نمی‌خواهیم کشاورز زیان ببیند.

مهاجر با تاکید براینکه برای سال زراعی پیش رو قطعا واردات برنج انجام نخواهد شد، تصریح کرد، دراین راستا حتی برنج مازاد سال زراعی تابستان امسال که درانبار‌ها وشالیکوبی‌ها باقی مانده، دستور داده شده تا هم دولت وبخش خصوصی تا هرمقداری که موجود هست، خریداری کند.
وی ابرازامیدواری کرد، با سیاست‌های تشویقی وحمایتی که دولت برای شالیکاران درسال زراعی آتی پیش بینی کرده، با دراختیارگذاشتن کود شیمایی به مقدار مورد نیاز کشاورز واعمال قیمت اختیاری کشاورز، تولید برنج درسال زراعی آینده ازمقدار بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن عبور کند.

نظر شما