شناسهٔ خبر: 65589528 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تاکید حکومت سرپرست افغانستان بر همکاری ایران در مبارزه با مواد مخدر

سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان بر همکاری دوجانبه کابل و تهران برای مبارزه با مواد مواد مخدر صنعتی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

تاکید حکومت سرپرست افغانستان بر همکاری ایران برای مبارزه با مواد مخدر

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی این کشور در واکنش به اظهارات اخیر رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران مبنی بر افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر صنعتی از افغانستان گفت: جلوگیری از قاچاق مواد مخدر نیازمند همکاری‌های دوجانبه میان ایران و افغانستان است.
وی تصریح کرد: افغانستان با تولید مواد مخدر صنعتی با جدیت مبارزه می‌کند و ما اطمینان می‌دهیم که این معضل را نیز از بین خواهیم برد.
وی گفته است: هم اکنون کارگاه فعال برای تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان وجود ندارد و ممکن است مواد مخدر صنعتی در جایی مخفیانه تولید شود.
سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان گفت: نیرو‌های امنیتی افغان از قاچاق مواد پیش ساز مواد مخدر به افغانستان نیز جلوگیری کرده اند.
این اظهارات در حالی مطرح شده است که «اسکندر مومنی» رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران از افزایش قاچاق و تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان خبر داده بود.
مومنی در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است در ده ماه گذشته ورود مواد مخدرصنعتی از افغانستان به ایران بیست درصد افزایش یافته است.
حدود شش ماه قبل نیز دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد: تولید مواد مخدر از نوع شیشه در افغانستان سریع‌تر از نقاط دیگر جهان در حال افزایش است، طی سه سال اخیر میزان این مواد مخدر که در افغانستان کشف شده بیست و هفت برابر بیشتر شده است.
براساس گزارش سازمان ملل متحد، میزان مواد «مت آمفتامین» کشف شده در افغانستان در سال دو هزار و نوزده میلادی کمتر از صد کیلوگرم بوده که دو سال بعد به بیش از دو هزار و هفتصد کیلو گرم افزایش یافت.
حکومت سرپرست افغانستان دو سال قبل کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را ممنوع کرد.

نظر شما