شناسهٔ خبر: 65577561 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

۵ بار که بتمن از یک گامی مرگ گریخت

نزدیک بود! / DC

صاحب‌خبر -

در جایگاه برترین کارآگاه دنیا و مهارت در چند جین سبک مبارزه‌ای، سناریوهای کمی وجود خواهند داشت تا شوالیه‌ی تاریکی نتواند از شرایط دشوار راه فراری پیدا کند. ولی چنین چیزی بدان معنا نیست که بتمن نزدیک مرگ نبوده است. در هر صورت، شوالیه‌ی شنل‌پوش هنوز هم یک انسان به شمار می‌آید و هنگام سر و کله زدن با سوپرویلن‌هایی که هر آن می‌خواهند او را از بین ببرند هر از چند گاهی قافیه را می‌بازد. بعضی وقت‌ها نیز بتمن به یک قدمی مرگ می‌رسد اما همانند این ۵ نمونه در پایان توانست از مهلکه جان سالم به در ببرد.

۵ بار که بتمن نزدیک به مرگ بود نمایش
فرار از تونل پر از آب
مسموم شدن به دست جوکر
گریختن از دست اداره‌ی پلیس گاتهام
زنده دفن شدن
رها شدن در فضا

فرار از تونل پر از آب

۵ بار که بتمن از یک گامی مرگ گریخت - ویجیاتو ۵ بار که بتمن از یک گامی مرگ گریخت - ویجیاتو

در حماسه‌ی کلاسیک Knightfall، بین با هدف خسته کردن بتمن و یورش به او در ناتوان‌ترین حالتش تیمارستان آرکهام را از بین می‌برد. برای چند هفته، شوالیه‌ی تاریکی سرگرم دنبال و دستگیر کردن خطرناک‌ترین دشمنانش می‌شود و بدون استراحت رو به ضعف می‌رود.

در پس‌زمینه، جوکر و اسکرکرو با همکاری یکدیگر شهردار را می‌ربایند و با تله‌هایی که قرار می‌دهند مایه‌ی مرگ افسران پلیسی می‌شوند که برای نجات او فرستاده شده‌اند. شوالیه‌ی شنل‌پوش این دو شرور را تا تونل رود گاتهام دنبال می‌کند ولی خیلی زود می‌فهمد که یک تله است. بتمن، جوکر و اسکرکرو را شکست می‌دهد اما با یک انفجار دیوار تونل نابود می‌شود تا آب به داخل آید.

این قهرمان با قرار دادن شهردار روی دوش خود طول تونل پر از آب را شنا می‌کند تا به یک دریچه‌ی تعمیرات برسد. شوالیه‌ی محافظ گاتهام به سختی این دریچه را باز می‌کند تا هم خودش و هم شهردار نجات پیدا کنند.

مسموم شدن به دست جوکر

۵ بار که بتمن از یک گامی مرگ گریخت - ویجیاتو ۵ بار که بتمن از یک گامی مرگ گریخت - ویجیاتو

کمیک Batman: The Man Who Laughs یک بازروایی از نخستین رویارویی بتمن و جوکر به شمار می‌آید. در این ماجرا، یکی از اهداف جوکر کسی نیست جز میلیاردر عیاش، بروس وین!

به عنوان بتمن، بروس روزها به دنبال پادزهر سمی می‌گردد که جوکر برای انجام قتل‌های خود به کار می‌گیرد. با این وجود، پژوهش او زمانی که می‌فهمد خودش یکی از اهداف احتمالی‌ست به هم می‌خورد. بر خلاف خواسته‌اش، جیمز گوردون نیروی پلیس را برای محافظت از او در خانه‌اش قرار می‌دهد.

هنگامی که بروس وین با خودش می‌اندیشد که هدف شاهزاده‌ی دلقکی نیست، ساعت ۱۱:۳۰ می‌شود و ناگهان خود را تحت تأثیر زهر می‌بیند. در حالی که رنگ پوستش می‌پرد و لبخندی دیوانه‌وار روی چهره‌اش نقش می‌بندد، پلیس و پزشکان سعی دارند تا او را نجات دهند. این جاست که بروس همان دیوانگی‌ای را تجربه می‌کند که جوکر پس از افتادن در خمره‌ی مواد شیمیایی هر روز درگیرش است.

بروس وین با استفاده از آموزش‌های ذهنش‌اش موفق می‌شود تا جلوی از دست رفتن خرد و عقلانیتش را بگیرد تا با تمرکز کردن اجازه دهد پزشکان تپش قلبش را پایین آورند و آلفرد نیز پادزهری که بتمن روی آن کار می‌کرد را تزریق کند. این ترکیب تلاش باعث می‌شوند تا بروس تبدیل به نخستین بازمانده‌ی زهر جوکر شود و در همین حال هم چشم‌اندازی از دیدگاه بزرگ‌ترین دشمنش به دست آورد.

گریختن از دست اداره‌ی پلیس گاتهام

۵ بار که بتمن از یک گامی مرگ گریخت - ویجیاتو ۵ بار که بتمن از یک گامی مرگ گریخت - ویجیاتو

در کمیک Batman: Year One، اداره‌ی پلیس شهر گاتهام با اعلام دستور دستگیری یا کشتن بتمن جلوی فعالیت او را می‌گیرد. در ظاهر دلیل این دستور جلوگیری و حمله به پلیس است ولی در واقع رئیس پلیس با روسای تبهکار گاتهام همکاری دارد. پس از این که شوالیه‌ی تاریکی تازه‌کار در یک دورهمی شام حضور پیدا می‌کند و سران شهر به همراه گنگسترهای کله‌گنده‌اش را تهدید می‌کند، پلیس او را در جایگاه دشمن همگانی شماره‌ی یک قرار می‌دهد.

هر شب تلاش‌های فراوانی برای دستگیری این ویجلنتی نقاب‌دار انجام می‌شود؛ از انتظار کشیدن در ماشین‌های در ظاهر خالی تا زورگیری‌های تقلبی که افسران نقش‌های گوناگونی در آن‌ها بازی می‌کنند. با این وجود، همه‌چیز زمانی به هم می‌ریزد که بتمن یک زن بی‌خانمان را از یک ماشین نجات می‌دهد. در جا، نیروی پلیس سر می‌رسد و شروع به شلیک می‌کند تا شوالیه‌ی تاریکیِ تیرخورده به یک ساختمان کم‌جمعیت پناه ببرد.

خیلی طول نمی‌کشد که همه‌ی اداره‌ی پلیس شهر گاتهام سر می‌رسند و با دستور کشتن وارد ساختمان می‌شوند. شوالیه‌ی شنل‌پوش در سایه‌ها پنهان می‌شود و تلاش می‌کند تا یکی یکی آن‌ها را از سر راه بردارد ولی در پایان مورد یورش چند جین نیروی پلیس با تفنگ‌های خودکار قرار می‌گیرد.

در حالی که نزدیک بود پلیس در رسیدن به هدف خود موفق شود اما پشتیبانی در قالب گله‌ای از خفاش‌ها سر می‌رسد. بتمن با یک سیگنال نیروی کمکی‌اش را به سمت مکان خود می‌کشاند. در هیاهوی اوضاع گیج‌کننده‌ای که ایجاد شده است، شوالیه‌ی تاریکی سرپرست نیروی سوات را از سر راه برمی‌دارد و با دزدیدن یک موتور پلیس می‌گریزد.

زنده دفن شدن

۵ بار که بتمن از یک گامی مرگ گریخت - ویجیاتو ۵ بار که بتمن از یک گامی مرگ گریخت - ویجیاتو

در ماجرای Batman R.I.P.، نیروهایی از دوران نقره‌ای بازمی گردند تا با هدف انتقام گرفتن یک بار و برای همیشه از شوالیه‌ی محافظ گاتهام خلاص شوند. در طی چند شماره، بتمن درگیر خیانت و یورش‌های ذهنی‌ست که نه تنها بدنش بلکه ذهنش را هدف قرار داده‌اند.

مغز متفکر بنیادین این نقشه دکتر سایمون هرت به شمار می‌آید؛ یک روان‌پزشکِ روان‌پریش‌شده که رهبری بلک گلاو را بر دوش دارد. این گروه تنها برای نابودی شوالیه‌ی گاتهام فعالیت می‌کنند. در حمله‌ای که به بت‌کیو دارند، بتمن تحت تأثیر دارویی قرار می‌گیرد، همه‌ی منابع‌اش را از دست می‌دهد، معشوقه‌اش ربوده و پیوندش با رابین نیز قطع می‌شود.

با فعال کردن یک هویت پنهان با نام بتمن زور-ان-آر، شوالیه‌ی تاریکی راهی نجات معشوقه‌اش می‌شود که در پایان می‌فهمد او هم تمام مدت با بلک گلاو همکاری داشت. پس از مسموم شدن، یک تنگ‌پوش به تن بتمن پوشانده و زنده به خاک سپرده می‌شود.

هنگامی که بروس حواسش را دوباره به دست می‌آورد، از آموزش‌هایی که دیده بهره می‌برد تا راه نجاتی از این تله‌ی مرگ پیدا کند. او به راحتی خود را از تنگ‌پوش و قفل‌های موجود خلاص می‌کند. در همین حال نیز دم و بازدمش را تحت کنترل قرار می‌دهد تا هم جلوی وحشت را بگیرد و هم اکسیژن محدود را مدیریت کند. سپس با نیروی باورنکردنی‌اش موفق می‌شود تا راهش را به سطح زمین از درون تابوتی که درون زمین قرار دارد باز کند.

رها شدن در فضا

۵ بار که بتمن از یک گامی مرگ گریخت - ویجیاتو ۵ بار که بتمن از یک گامی مرگ گریخت - ویجیاتو

در یکی از تازه‌ترین روایت‌های شوالیه‌ی محافظ گاتهام، او در برابر ربات ساخته‌ی خودش با نام فیل‌سیف قرار می‌گیرد و نبردشان تا برج دیده‌بانی جاستیس لیگ در فضا هم می‌رود. بتمن موفق می‌شود تا فیل‌سیف را به اتاق تلپورتی که در آن تله گذاشته است بکشاند و با انفجار آن جا خودش به بیرون پرت شود.

شوالیه‌ی نقاب‌دار انتظار داشت تا سفینه‌ای به دست آورد و با آن به زمین بازگردد ولی می‌فهمد که فیل‌سیف همه‌ی سفینه‌ها را از بین برده است تا با کم‌ترین محفاظت و اکسیژن کم در فضا گیر بیفتد.

بتمن جلوی وحشتش را می‌گیرد و تلاش می‌کند راه فراری برای خود پیدا کند. زره او اجازه می‌دهد تا در فضای بدون اتمسفر در جا از بین نرود. در همین حال نیز بروس یک کپسول اکسیژن و یک بوستر از خرابه‌های سفینه جاستیس لیگ به دست می‌آورد. با استفاده از هوای فشرده‌شده در گرپلینگ گان خود، محافظ گاتهام کم‌کم به سمت زمین حرکت می‌کند. او دقیق محاسبه می‌کند که به چه میزان شلیک نیاز دارد تا به زمین برسد و در طی چند ساعت گرپلینگ گان خود را چندین بار شلیک می‌کند.

سرانجام شوالیه‌ی شنل‌پوش به اتمسفر زمین می‌رسد و با استفاده از زره خود جلوی سوختنش را می‌گیرد. قابلیت گلاید شنل بتمن به سختی جلوی مرگش هنگام فرود را می‌گیرد تا او به دژ تنهایی سوپرمن که خود مرد پولادین و رابین در آن حضور دارند برسد.

  • ۱۰ کمیک بتمن با چاشنی وحشت
  • ۱۴ بار که بتمن مرتکب قتل شده است
  • ۱۰۰ کشور که ردپای بتمن در آن‌ها دیده می‌شود
  • ۷ دشمن بتمن که بیش از همه او را عذاب داده‌اند
  • توماس وین؛ پدر بتمن یک قهرمان است یا یک ویلن؟
DC

برچسب‌ها:

نظر شما