شناسهٔ خبر: 65543302 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

همایش سلامت خانواده و گسترش دیپلماسی سلامت

مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همایش سلامت خانواده برای گسترش دیپلماسی سلامت و همکاری فرا منطقه‌ای و بین المللی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

همایش سلامت خانواده و گسترش دیپلماسی سلامت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمدحسین نیکنام درباره نخستین همایش بین المللی سلامت خانواده که امروز در تهران برگزار می‌شود، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران تجاربی در حوزه سلامت دارد و همایش بین المللی سلامت خانواده زمینه‌ای برای نشان دادن توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در مباحث مختلف مربوط به سلامت است.

مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت افزود: همچنین کشورمان نیز می‌تواند از تجربه‌های دیگر کشور‌ها در همایش سلامت خانواده استفاده کند که این جلوه‌ای از دیپلماسی سلامت است که کشور‌ها را برای حل مشکلات سلامت و راه گشایی در قبال بیماری‌ها و واقعیات موجود عرصه سلامت کنار هم می‌نشاند.

محمدحسین نیکنام با بیان اینکه تا کنون وزارت بهداشت توفیق برگزاری ۸ نشست برگزاری گروه ۵ را داشته که در هر کدام از این‌ها مهمترین موضوعات حوزه سلامت منطقه‌ای را با همسایگان بررسی کرده است، گفت: بحث دیپلماسی سلامت در دولت سیزدهم از یک تحول و حرکت وسیع تری برخوردار است و با توجه به ساختاری که از سال‌های قبل شکل گرفته بود، اما در دولت سیزدهم احیا شد، در سایه این همکاری با کشور‌های ایران، افغانستان، پاکستان و عراق و با فاصله کمی تاجیکستان هم اضافه شد و تحت عنوان گروه ۵ کار مشترک همکاری‌های سلامت بین کشور‌های همسایه شکل گرفت.

مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت گفت: همکاری‌های چند جانبه فقط به گروه ۵ منحصر نشده است؛ ما پیوستن ایران به شانگهای را فرصت خوبی برای حوزه سلامت می‌دانیم و پیشنهاد جامع شامل اهداف اختصاصی راهبرد‌ها و حتی چالش‌ها به وزارت خارجه ارسال کردیم و در بخش اقتصادی وزارت خارجه موضوع همکاری‌های حوزه سلامت با کشور‌های حوزه شانگهای اکنون مورد گفتگوست آنهم حوزه وسیعی است که هفته آینده جلسه وزرای بهداشت کشور‌های عضو شانگهای را در قزاقستان داریم که دکتر عین اللهی وزیر بهداشت در این اجلاس با ایده‌های روشن و راه گشا برای ارتقای همکاری با کشور‌های عضو شانگهای شرکت و سخنرانی خواهند کرد.

دکتر نیکنام با اشاره به ظرفیت‌های بیریکس گفت: ساختار اقتصادی شانگهای و بیریکس و توانمندی ایران در حوزه‌های مختلف سلامت، فرصت خوبی را برای صادرات دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد می‌کند تا عرضه دارو‌ها را در بین کشور‌های خارجی داوطلب فراهم کنیم، همچنین حدود ۵۰ درصد تجهیزات پزشکی را در داخل تولید می‌کنیم در حدی که یک اتاق عمل برای تجهیز هیچ نیازی به قطعه خارجی یا دستگاه خارجی ندارد و کاملا متکی به تولیدات داخل است و این توانمندی مورد نیاز کشور‌هایی است که در این زمینه‌های کمبود دارند.

وی با بیان اینکه برای گسترش فرامنطقه‌ای و جهانی دیپلماسی سلامت ایران، همکاری با کشور‌های حوزه شانگهای و بیریکس در حال انجام است، گفت: سال آینده میزبان کشور‌های عضو شانگهای خواهیم بود.

مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت گفت: اتفاقی که به برکت انقلاب اسلامی در ایران شاهد آن هستیم و در دنیا به عنوان یک مدل به آن نگاه می‌شود، ادغام آموزش پزشکی با خدمات بهداشت و درمانی است چراکه همه جای دنیا آموزش پزشکی در آموزش عالی و وزارت علوم کشورهاست و بخش بهداشت و درمان زیر نظر وزارت بهداشت است در ایران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی داریم و این استثنا کشور‌ها را متوجه ما کرده که بتوانند از تجربیات ما ایده بگیرند، زیرا وزارت بهداشت ما از قوه علمی دانشگاهی هم برخوردارند.

دکتر نیکنام افزود: مسئولان ایرانی بیشتر از اعضای هیئت علمی هستند و این توان وزارت بهداشت را به مراتب بالاتر می‌برد و این در نشست‌های بین المللی هویداست که نظرات و مداخلات مسئولان ایرانی با توجه به این غنای علمی و پشتوانه تفکری فوق العاده غنی ترز از سایرین حاضر می‌شوند و جایگاه بالایی برخوردار است.

مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت در بیان قابلیت‌های نظام سلامت ایران گفت: ما بحث پذیرش دانشجویان خارجی را داریم و اکنون بیش از هشت هزار دانشجوی خارجی در حوزه پزشکی از همه کشور‌ها داریم.

دکتر نیکنام افزود: در ارتباط با گردشگری سلامت ایران در حوزه درمان برخوردار از توانمندی‌های فوق العاده سطح بالاست و هیچ بیمار ایرانی نیاز به اعزام به خارج از کشور ندارد و به روز‌ترین و پیشرفته‌ترین روش‌های درمانی در ایران عرضه می‌شود و بی جهت نیست که ما سالانه میزبان متجاوز از یک میلیون گردشگر سلامت در کشور هستیم.

وی گفت: حدود ۳۰۰ بیمارستان دارای بخش بیماران خارجی هستند و از استاندارد‌های درمان بیماران خارجی برخوردارند و وقتی گردشگران سلامت خارجی می‌بینند با وجود پزشکی خوب ایران و قیمت‌های رقابتی بیشتر ترغیب می‌شوند.

مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت گفت: شبکه بهداشتی درمانی که در سراسر گسترده است و مثل یک شبکه عصبی ستاد مرکزی که وزارتخانه باشد را به دورترین نقاط کشور وصل می‌کند که یکی از محور‌های بحث هم همین هست و این توانمندی را دارد که آخرین رخداد‌های مرتبط با سلامت به ستاد مرکزی منتقل می‌شود مثلا یک بیماری در دورترین نقطه رخ دهد فردا روی میز مسئول گزارش آن بیماری وجود دارد و می‌تواند در جریان اتفاقات آن رویداد قرارر بگیرد و برای آن تصمیم گیری شود.

نظر شما