شناسهٔ خبر: 65531366 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تلاش برای احداث پالایشگاه خون در کشور

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون از تلاش برای احداث پالایشگاه خون در کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

تلاش برای احداث پالایشگاه خون در کشور**
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما دکتر عبادالله سالک‌مقدم، درباره اهمیت و ارزشمند بودن پلاسمای خون گفت: احداث پالایشگاه خون، یکی از آرزوهای همیشگی کشور به حساب می‌آید؛ چراکه پلاسما می‌تواند به داروهای متعددی برای درمان بیماری‌ها تبدیل شود. پلاسما توسط پالایشگاه‌های انتقال خون می‌تواند به داروهای متعددی تبدیل شود که برای درمان بیماری‌ها به‌کار گرفته می‌شود.
وی افزود: به طور قطع، تولید دارو توسط پالایشگاه‌های خارجی نسبت به تولید دارو در داخل کشور گران‌تر است؛ بنابراین با توجه به اینکه علم تولید داروی مشتق از پلاسما در کشور وجود دارد، برای احداث پالایشگاه خون تلاش می‌شود.
معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون درباره اهمیت داروهای مشتق از پلاسما اظهار کرد: داروهایی که از پلاسما تولید می‌شوند ارزشمند و گران‌بها هستند. برخی شرکت‌ها در زمینه ارسال پلاسمای خون به پالایشگاه‌های کشورهای خارجی فعالیت می‌کنند؛ پلاسما توسط شرکت‌ها به پالایشگاه‌های خارجی ارسال شده و پس از اینکه تبدیل به دارو شدند به کشور بازمی‌گردند.
دکتر سالک‌مقدم با بیان اینکه فناوری ساخت پالایشگاه خون در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: گرفتن و ارسال پلاسما به پالایشگاه خارجی و تولید دارو در کشور دیگر، یک پروسه زمان‌بر است. به طور قطع، تولید دارو توسط پالایشگاه‌های خارجی نسبت به تولید دارو در داخل کشور گران‌تر است. با توجه به اینکه علم تولید داروی مشتق از پلاسما در کشور وجود دارد، می‌توانیم در جهت احداث پالایشگاه خون گام برداریم.
وی افزود: تولید دارو در پالایشگاه خون داخلی نه تنها ارزش افزوده به همراه دارد، بلکه دارو با سرعت بیشتری در اختیار مردم قرار می‌گیرد و مزایای حاصل تولید دارو از آنِ کشور می‌شود.
معاون فنی و فن آوری‌های نوین سازمان انتقال خون درباره روند احداث پالایشگاه در کشور گفت: برخی مراکز خصوصی نسبت به طراحی پالایشگاه خون اقدام کرده‌اند و در یک یا دو سال آینده، پالایشگاه‌های خون راه‌اندازی می‌شوند. هنگامی که پالایشگاه‌های خون راه‌اندازی شدند، پلاسما را در اختیار پالایشگاه‌ها قرار می‌دهیم که تبدیل به دارو شود و در مراکز درمانی برای درمان بیماران استفاده کنند.
وی ادامه داد: یکی از فرآورده‌های تولیدی سازمان انتقال خون ایران، تولید پلاسما از خون کامل است. ایران از منظر ذخایر خون و پلاسما از وضعیت خوبی در میان کشورهای جهان برخوردار است. سازمان انتقال خون ایران نسبت به حفظ ذخایر خون تلاش می‌کند؛ چرا که میزان مصرف خون در برخی از بازه‌های زمانی افزایش می‌یابد و احتمال کاهش میزان ذخایر خون وجود دارد.

نظر شما