شناسهٔ خبر: 65442168 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برگزاری دومین همایش بین‌المللی علوم دریایی در قشم

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع و رئیس پژوهشکده علوم دریایی دانشگاه تهران گفت: دومین همایش بین‌المللی علوم دریایی در قشم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

 این همایش با رویکرد نوآوری در اکوسیستم‌های آبی با تکیه بر اقتصاد دریا ۷ و ۸ اسفندماه در جزیره قشم برگزار شد.

احمد نوحه‌گر معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع و رئیس پژوهشکده علوم دریایی دانشگاه تهران افزود: انقلاب اسلامی در اواسط دهه چهارم عمر با برکتش با تمدن‌سازی می‌تواند در حوزه‌های مختلف پیام جدی برای جهان داشته باشد.

وی گفت: شش هزار کیلومتر سواحل دریا یکی از عرصه‌های جدی در عرصه ظرفیت‌های اقتصاد دریا است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع و رئیس پژوهشکده علوم دریایی دانشگاه تهران افزود: محور‌های این همایش زیست‌شناسی دریایی، علوم مهندسی زیست با نگاه ویژه به محیط زیست دریا، تنوع زیستی و حفاظت از محیط زیست، تغییرات آب و هوایی، عمران و ساخت‌وساز، گردشگری، توسعه پایدار در جوامع توسعه ساحلی، فیزیک دریا، شیلات و پدافند غیرعامل بنادر است.

وی گفت: حدود ۱۷۰ مقاله از ۲۸ کشور دریافت که ۱۰۷ مقاله پذیرفته شده و از این تعداد۳۰ مقاله برای ارائه در بخش سخنرانی انتخاب شده و بیش از ۷۰ مقاله نیز به صورت ارائه پوستری لحاظ شده است.

نوحه گر با بیان اینکه ۵۰ مقاله با سیاست‌ها و محور‌های همایش همخوانی نداشتند و رد شدند، گفت: در این همایش ۵ درگاه تخصصی علوم دریایی بخش بین‌الملل، علوم دریایی علوم زیستی، محیط زیست ساحلی و دریایی، علوم و فنون دریایی و حقوق و سیاست‌های دریایی است که برمبنای اقتصاد دریا محور است.
وی افزود: باید در عرصه‌حمل و نقل دریا مجهزترین، بهترین و به‌روزترین وسایل حمل و نقل دریایی را تقویت کنیم و دانشگاه باید با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های فناوری ساحلی با پشتوانه دانشگاه‌ها و علوم و فنون دریایی و پژوهش‌های دریایی این پارک‌ها را راه‌اندازی کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران در ادامه افزود: دانشکده فناوری و میان رشته‌ای در دانشگاه تهران ایجاد شده است که یکی از بحث‌های جدی آن بحث علوم دریایی است.

نظر شما