شناسهٔ خبر: 67284323 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

چگونه اِن‌ویدیا به ارزشمندترین شرکت جهان بدل شد؟

هشت سال قبل ارزش سهام شرکت اِن‌ویدیا کمتر از یک درصد بهای کنونی بود. این شرکت با تفکر جنسن هوانگ، مدیرعاملش به تولید تراشه‌های کامپیوتری روی آورد که برای نرم‌افزارهای هوش مصنوعی (اِی‌آی) مورد استفاده است ولذا در سال‌های اخیر تقاضا برای محصولات این شرکت به افزایش فروش و سود بیشتر شرکت منجر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا از بی بی سی، بعد از صعود ارزش سهام اِن‌ویدیا به بالاترین میزان در روز سه‌شنبه، این تراشه‌ساز به ارزشمندترین شرکت جهان بدل شده است.

سهام اِن‌ویدیا در پایان معاملات روز با ۳.۵ درصد افزایش به ۱۳۶ دلار رسید که ارزش کل شرکت را از مایکروسافت بیشتر می‌کند.

اِن‌ویدیا تراشه‌هایی کامپیوتری که برای نرم‌افزارهای هوش مصنوعی (اِی‌آی) لازم است تولید می‌کند و در سال‌های اخیر تقاضا برای محصولات این شرکت به افزایش فروش و سود بیشتر منجر شده است.

بسیاری از سرمایه‌گذاران بر این باورند که درآمد شرکت می‌تواند حتی بیشتر شود که به جهش شدید سهام آن دامن زده است. با این حال برخی ارزش‌گذاری جاری آن را زیر سوال برده‌اند.

براساس بهای سهام آن در روز سه‌شنبه، ارزش اِن‌ویدیا اکنون سه تریلیون و ۳۴۰ میلیارد دلار است. بهای سهام شرکت از آغاز سال پیش تقریبا دو برابر شده است.

هشت سال قبل ارزش سهام آن کمتر از یک درصد بهای کنونی بود.

رقابت میان توسعه‌دهندگان فناوری هوش مصنوعی بسیار فشرده است. مایکروسافت، آلفابت صاحب گوگل، متا و اپل برخی از غول‌های این فناوری هستند که برای ایجاد یک محصول موفق رقابت می‌کنند.

این رقابت به نفع اِن‌ویدیا است که بر بازار تراشه‌های هوش مصنوعی تسلط دارد.

به این ترتیب سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند که ارزش سهام این شرکت همچنان صعود خواهد کرد. آمار فروش و سود اِن‌ویدیا در سال‌های اخیر از انتظارات بسیاری از تحلیلگران فراتر رفته است.

در مه مه بعد از انتشار آخرین کارنامه مالی شرکت، بن بارینجر تحلیلگر فناوری «کوئیلتر شِوی‌یوت» گفت که اِن‌ویدیا «بار دیگر از مانع خیلی بلندی عبور کرده است.»

او افزود: «هیچ اثری هم از فروکش کردن تقاضا به چشم نمی‌خورد.»

با این حال اقلیتی هست که احتیاط بیشتری نشان می‌دهد.

ساندیپ گوپتا تحلیلگر بارکلیِز در ماه فوریه استدلال کرد که حفظ ارزش بالای اِن‌ویدیا با توجه به شمار فزاینده رقبا دشوار خواهد بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما