شناسهٔ خبر: 65059072 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر اعلام کرد:

حضور ۸۲۲ هنرمند زن در جشنواره موسیقی فجر/ ۱۴ استان و تهران میزبان هستند

تهران- ایرنا- مدیر اجرایی سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر با بیان اینکه علاوه بر تهران، ۱۴ استان به طور همزمان میزبان این رویداد هستند، گفت: در مجموع ۲هزار و ۱۰۹ هنرمند در جشنواره حضور دارند که از این میان ۸۲۲ نفر هنرمند زن و یکهزار و ۲۸۷ هنرمند مرد هستند. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار موسیقی و تجسمی ایرنا، نشست خبری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر عصر سه‌شنبه- ۱۷ بهمن ماه- با حضور امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره، سیدعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، رضا مهدوی دبیر جشنواره در تالار رودکی برگزار شد.

«عدالت فرهنگی‌» رویکرد بنیادین جشنواره موسیقی فجر 

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام موسی کاظم (ع) اظهار داشت: ضمن خسته نباشید به محمد اله‌یاری مدیرکل سابق دفتر موسیقی که پایه‌گذار جشنواره موسیقی فجر بوده است. از اواسط دی ماه امسال در این اداره کل درباره روند سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر گفت و گو کردیم و برنامه‌ها را پیش بردیم.

وی گفت: این جشنواره براساس جدول اعلام شده است، نکات عطفی دارد که یکی از آنها رویکرد «عدالت فرهنگی‌» در این جشنواره مدنظر است و تلاش کردیم در این جشنواره با تعادل اجراها به آن دست پیدا کنیم.

حضور ۸۲۲ هنرمند زن در جشنواره موسیقی فجر/ ۱۴ استان و تهران میزبان هستند

پاپ محل آشتی مخاطب با جریان جدی موسیقی

سمیعی با اشاره به اینکه بخش موسیقی پاپ امسال ۲ برابر شده است، افزود: این گونه موسیقی در فرهنگسرای بهمن و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران اجرا خواهد شد و اجراها به گونه‌ای چینش شده که عدالت فرهنگی به بار بنشیند و همه مردم تهران از آن بهره ببرند.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: کودک و نوجوان نیز در جشنواره سی و نهم موسیقی فجر مورد توجه قرار گرفته و اجراهایی برای این گروه سنی در نظر گرفته شده است و هنرستان‌های موسیقی نیز اجراهایی را در جشنواره خواهند داشت.

وی اظهار داشت: بانوان نیز علاوه بر اجراهای ویژه در قالب ارکسترها و گروه‌های مختلف در جشنواره حضور دارند و ایجاد فضایی پویا برای این رویداد پیش‌بینی می‌شود.

تلاش کردیم شرایط موثرتری را برای حضور بانوان هنرمند مهیا کنیم و در تلاش هستیم مشکلات این حوزه را برطرف کنیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول اعطای مجوز به برنامه‌های فرهنگی و هنری استمدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موسیقی پاپ و حضور آن در جشنواره موسیقی فجر اظهار داشت: موسیقی پاپ را سرچشمه تمامی جریان‌های موسیقی می‌دانم که می‌تواند از بستر موسیقی ایرانی و نواحی بهترین محل برای آشتی مخاطب با جریان جدی موسیقی باشد.

وی گفت: نباید ورود جریان جدی و تخصصی موسیقی به موسیقی پاپ را نادیده بگیرم. این موسیقی سهم شنیداری به‌سزایی دارد که باید با اضافه کردن یک نگاه کیفی خوب آن را به نقطه مطلوب برسانیم.

سمیعی درباره چالش‌های اخیر حضور بانوان نوازنده در کنسرت‌های موسیقی و مشکلاتی که در برگزاری کنسرت‌های موسیقی ایجاد شده، بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول اعطای مجوز به برنامه‌های فرهنگی و هنری است. این موضوع را صفر تا صد نمی‌دانم، در ارکسترهای موسیقی همچون ارکستر ملی، بانوان نوازنده فعالیت می‌کنند که حضورشان برای ما بسیار با اهمیت است و ما تلاش کردیم شرایط موثرتری را برای حضور بانوان هنرمند مهیا کنیم و در تلاش هستیم مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نحوه همکاری شهرداری تهران با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه تبلیغات شهری گفت: امسال شهرداری تهران همکاری قابل توجهی در برگزاری جشنواره موسیقی فجر داشت، کوشک باغ هنر، فرهنگسراهای ارسباران و بهمن برای اجرای موسیقی در اختیار جشنواره قرار گرفته است. در حوزه تبلیغات شهری هم رایزنی‌هایی با سازمان زیباسازی شهرداری تهران داشته‌ایم و قول‌هایی داده شده و امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

باید شأن موسیقی ایران و موسیقی انقلاب را حفظ کنیم

رضا مهدوی دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر نیز در این نشست جشنواره موسیقی را آیینه تمام‌نمای موسیقی فلات ایران دانست و اظهار داشت: بودن این جشنواره خیلی حسن‌ها دارد و تمامیت موسیقی اقوام و سرزمینمان را با تمام ویژگی‌ها و زیرشاخه‌هایش تثبیت کند و در آینده می‌تواند از لحاظ مادی و معنوی موجب توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه شود.

وی گفت: از لحاظ معنوی اگر جشنواره موسیقی فجر، هر ساله به گونه‌ای شایسته برگزار شود و مورد استقبال قرار گیرد، در تثبیت نگاه عده‌ای از افراد که با موسیقی به هر شکل زاویه دارند، موثر است حتی در این ایامی که جشن است و در عین حال فن موسیقایی را با گونه‌های و در بخش‌های مختلف نشان می‌دهیم، آشنایی را بیشتر می‌کند و حساسیت‌ها را کمتر می‌کند.

مهدوی با اشاره به اینکه توسعه کمی و کیفی در سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر مدنظر است، افزود: سعی کردیم این جشنواره را مردمی‌تر کنیم تا طبقه مختلف مرم بتوانند از برنامه‌های این رویداد بهره‌مند شوند و ما مخاطبانی داشته باشیم که کمتر در گذشته داشته‌ایم.

باید بتوانیم شأن موسیقی ایران و موسیقی انقلاب را حفظ کنیم و با بهره‌مندی از بستر موسیقی فجر فضای مناسبی را ایجاد کنیم

دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: این جشنواره همچون ریسمانی است که بستر آن می‌تواند ما را ارتقا دهد و نهادهای آموزشی و پژوهشی همچون هنرستان‌ها را بیشتر متوجه این موضوع بکنیم تا بدانند چه نقش مهمی را در پرورش و رشد نسل آینده موسیقی دارند.

مهدوی اظهارداشت: این جشنواره می‌تواند در قد و قامتی باشد در عرصه بین‌الملل هم قد علم کند. ما استادان برجسته‌ای در حوزه موسیقی داریم که در منطقه بی‌بدیل هستند ‌و می‌توانند به لحاظ دانش شرایط بسیار موثری را برای مرکزیت دادن جشنواره ایجاد کنند تا به عنوان پایگاهی برای جایزه‌آوری و جایزه‌دهی شناخته شود و اگر ما بتوانیم بسترها و شرایط لازم را برای رقابتی شدن جشنواره موسیقی فجر در سطوح بین‌المللی فراهم کنیم، زمینه بهتری را برای معرفی هنرمندان جوان ایجاد خواهیم کرد.

وی گفت: جشنواره موسیقی فجر با تمام فراز و فرودهایی که در سی و هشت سال گذشته داشته است، به دلیل مدیریت‌ درست، خیلی سرحال و بالنده است. فقط ما باید بتوانیم شأن موسیقی ایران و موسیقی انقلاب را حفظ کنیم و با بهره‌مندی از بستر موسیقی فجر فضای مناسبی را ایجاد کنیم.

دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر با مقایسه این جشنواره با جشنواره‌های تئاتر و فیلم افزود: امیدوارم تعداد روزهای جشنواره در سال آینده بیشتر شود و مانند جشنواره‌های تئاتر و فیلم به ۱۰ روز برسد و با حمایت‌های معاونت هنری، دفتر موسیقی و همه مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم میزبان گروه‌ها و هنرمندان بیشتری باشیم و از همه گروه‌ها و هنرمندانی که نتوانستیم امسال میزبانشان باشیم عذرخواهی می‌کنم چون بضاعت ما برای برگزاری جشنواره موسیقی بیش از این است.

حضور ۸۲۲ هنرمند زن در جشنواره موسیقی فجر/ ۱۴ استان و تهران میزبان هستند

پیشنهاد برگزاری جشنواره مستقل موسیقی پاپ

مهدوی درباه بخش پاپ در سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر اظهارداشت: اگر ما به بخش موسیقی پاپ در این دوره جشنواره توجه بیشتری کردیم به واسطه همراهی همیشگی هنرمندان این عرصه است که واقعا کنار ما بودند. برگزاری پاپ در دو سالن مجزا به دلیل منافع اقتصادی و فربه کردن جشنواره به لحاظ بودجه نبوده است چون بودجه جشنواره از محل دیگری تامین می‌شود.

وی گفت: پیشنهاداتی را برای برگزاری یک جشنواره مستقل در حوزه موسیقی پاپ ارایه دادیم که امیدوارم محقق شود، پاپ ایرانی یک واقعیت است که شکل درست و شایسته آن می‌تواند بیشترین تاثیر را در جامعه داشته باشد و همه گونه‌های موسیقی به شرط سلامت باید در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته باشند. باید زمینه‌ای برای حضور خواننده‌های پیشکسوت موسیقی پاپ در دهه ۶۰ و ۷۰ در جشنواره فراهم شود. موسیقی در مقایسه با سایر هنرها، رساناترین ابزار برای انتقال مفاهیم انقلابی است.

کنسرت‌های ویژه بانوان در تالار وحدت تهران برگزار می شود

مهدوی درباره اجراهای ویژه بانوان در سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر اظهارداشت: اطلاع نداشتیم که در این دوره برای اجراهای موسیقی سالن فرهنگسرای نیاوران را در اختیار نخواهیم داشت و این موضوع باعث ناراحتی و گلایه مندی برخی از هنرمندان شد، براین اساس بخش عمده‌ای از کنسرت‌های ویژه بانوان جشنواره از ساعت ۱۴:۳۰ در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.

حضور ۸۲۲ هنرمند زن در جشنواره موسیقی فجر/ ۱۴ استان و تهران میزبان هستند

حضور ۲۱۰۹ هنرمند در جشنواره سی و نهم موسیقی فجر

امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و مدیر اجرایی سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر نیز در این نشست با ارایه توضیحاتی درباره برگزاری این جشنواره اظهارداشت: این جشنواره از ۲۳ تا ۲۸ بهمن‌ ماه در هفت سالن در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار خواهد ‌شد.

در بخش رقابتی ۹۲ آلبوم در ۱۵ رشته رقابت خواهند کرد، ۳۲ اثر نیز در بخش رساله‌ها و پایان‌نامه‌های بینارشته‌ای و موسیقی رقابت داشتند. ۱۷۵ اثر در بخش تک‌آهنگ، ۶۷ اثر در بخش آهنگسازی در فرم سونات، ۲۶ گروه در بخش اجرای صحنه‌ای، ۱۷ اثر در بخش نماهنگ و ۲۲ اثر در بخش کتاب که‌ در مجموع ۴۰۵ اثر در بخش رقابتی ثبت نام کردند. ۲هزار و ۵۲۲ ترانه برای جایزه ترانه بررسی شده است و جایزه موسیقی و رسانه نیز در دو محور اصلی برگزار خواهد شد.

مدیر اجرایی سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: این جشنواره ۲۳ بهمن ماه ساعت ۱۴:۳۰ با اجرای گروه بانوان «نهال» و ساعت ۱۸:۳۰ با ارکستر موسیقی ملی ایران کار خود را آغاز خواهد کرد. مانند دوره‌های گذشته، بخش بزرگداشت‌ها را هم خواهیم داشت. در حوزه پژوهش نیز فعالیت‌هایی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در بستر رسانه‌ای رادیوگفت‌وگو برگزار می‌شود.

بودجه جشنواره سی و نهم ۱۵ میلیارد تومان است

ستایشگر ضمن ارایه آماری از بخش غیررقابتی افزود: علاوه بر تهران، ۱۴ استان به طور همزمان میزبان جشنواره موسیقی فجر هستند و در مجموع ۲هزار و ۱۰۹ هنرمند در جشنواره حضور دارند که از این میان ۸۲۲ نفر هنرمند خانم و یکهزار و ۲۸۷ هنرمند آقا هستند.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی بودجه سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر نسبت به دوره گذشته گفت: بودجه جشنواره سی و نهم ۱۵ میلیارد تومان است که در حوزه تخصیص هم موردی نداریم اما مهمترین نکته درباره بودجه زمان بندی آن است. اولویت ما هنرمندان هستند. هر اجرایی که انجام می‌شود تا ۲۴ ساعت با هنرمند و گروهش تسویه می‌کنیم.

حضور ۸۲۲ هنرمند زن در جشنواره موسیقی فجر/ ۱۴ استان و تهران میزبان هستند

سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استان‌های دیگر برگزار و جایزه ترانه،‌ جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.

فروش بلیت اجراهای سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از طریق سامانه fajr۳۹.com امکانپذیر است.

نظر شما