شناسهٔ خبر: 64580107 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

با رقابت غول‌های انرژی شرق و غرب برای توسعه میادین نفتی:

صنعت نفت عراق از ایران پیشی گرفت

صاحب‌خبر -

عراق توانسته با مشارکت شرکت‌های خارجی غربی و شرقی میادین نفتی خود را توسعه و جایگاه خود در بازار نفت را تحکیم کند. در واقع این امر می‌تواند دلیل فروش بیش از ۲.۵ برابری نفت عراق نسبت به ایران را توضیح دهد.

به گزارش انرژی‌پرس، ایران و عراق دو کشور همسایه در منطقه پرتنش غرب آسیای دارای منابع عظیم نفت هستند. با این وجود، تا کنون نتوانسته‌اند از درآمدهای آن برای توسعه و تقویت زیرساختارهای اقتصادی خود بهره بگیرند، هرچند وضعیت ایران در این امر تا حدودی بهتر از عراق است. اما تحریم‌های سال‌های اخیر غرب به رهبری ایالات متحده مانع بزرگی در دسترسی تهران به فروش نفت در بازار انرژی  شده است، در حالیکه شرایط برای عراق به گونه دیگر بوده و دست آنها در فروش منابع باز و حتی آغوش خود را برای شرکت‌های غربی و شرقی گشوده است.

اخیرا حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق گفته است که وزارت نفت قصد دارد تولید نفت عراق را به ۶ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. او اعلام کرده است که در حوزه استخراج، در جهت تقویت پروژه‌های تداوم و افزایش تولید نفت و تامین نیازهای طرح پنج ساله برای رسیدن به تولید ۶ میلیون بشکه در روز عمل می‌کنند. در بخش پالایش افزایش بسیاری در تولید داشتند و برای رسیدن به خودکفایی و توقف واردات برنامه ریزی می‌کنند.

عراق برای رسیدن به اهداف خود در فروش نفت و تقویت جایگاه دومی خود در اوپک پس از عربستان، نیازمند سرمایه گذاری در بخش نفت خود است. از همین روی، این کشور در کانون توجه شرکت‌های بزرگ نفتی است.  

یکی از این توافقات مهم، قرارداد عراق با شرکت فرانسوی «توتال انرژی» در ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۳ به ارزش ۲۷ میلیارد دلار پس از مدت‌ها انتظار بود. در این میان، چین نیز نقش مهمی در چشم انداز نفت عراق ایفا می‌کند، به طوری که بیش از نیمی از تولید نفت این کشور از میادین تحت اداره شرکت‌های چینی تامین می‌شود. 

شرکت‌های با نفوذ انرژی چین، از جمله شرکت ملی نفت چین (CNPC)، سال‌ها در عراق حضور دارند، که نشان‌دهنده دگرگونی قابل توجهی در شرکت‌های نفتی بین‌المللی در عراق است. شرکت‌های چینی مشارکت عملیاتی خود را در عراق تعمیق کرده‌اند، در حالی که شرکت‌های نفتی غربی حضور خود را تثبیت یا کاهش داده‌اند. 

گفتنی است متاسفانه تحریم‌ها غرب مانعی بزرگی برای جذب شرکت‌های خارجی و سرمایه گذاری در میادین نفتی ایران است. همچنین، این ظرفیت وجود دارد که دو کشور از همکاری خود برای توسعه میادین مشترک استفاده کنند که برای این امر نیز باید منتظر رفع تحریم‌های ایران ماند.

 

نظر شما