شناسهٔ خبر: 64507710 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

۶ رابین تندخوی دنیای دی‌سی

سایدکیک یا مایه‌ی رنجش؟ / DC

صاحب‌خبر -

از زمانی که دیک گریسون نخستین بار در شماره‌ی ۳۸ کمیک Detective Comics در سال ۱۹۴۰ رونمایی شد، این ایده که بروس وین یک دستیار و سایدکیک داشته باشد تبدیل به یکی از پایه‌های افسانه‌های بتمن شد. ولی همان گونه که از داستان‌های ابرقهرمانی انتظار داریم، ایده‌ی رابین نیز در طول زمان دگرگون‌های تاریک و سوپرایزکننده‌ای را به خود دیده است. از دوران طلایی بسیار پیش آمده‌ایم و پسر شگفت‌انگیز دی‌سی هم از آن زمان رشد کرده است. جایگاه رابین بین شخصیت‌های گوناگونی جا به جا شد و همه‌ی کسانی که پشت ماسک دومینویی قرار گرفتند به یک شکل رفتار نکردند. در بین این رابین‌ها، به سراغ ۶ رابین می‌رویم که از همه تندخوتر به شمار می‌آیند.

۶ رابین تندخو نمایش
رد ایکس
کری کلی
دثوینگ
جیسن تاد
رد هود
رابین‌های زمین منفی ۲۲

رد ایکس

۶ رابین تندخوی دنیای دی‌سی - ویجیاتو ۶ رابین تندخوی دنیای دی‌سی - ویجیاتو
رونمایی اپیزود ۹ سیزن ۱ سریال انیمیشنی Teen Titans در سال ۲۰۰۳
پدیدآورندگان توماس پاگزلی و گرگ کلین

این نگارش از رابین در سریال انیمیشنی محبوب Teen Titans به عنوان روش رابین برای پیاده کردن یک نقشه‌ی پلیدانه رونمایی شد. هر چند رد ایکس (Red X) پوشش رابین به عنوان هم‌پیمان احتمالی اسلید ویلسون و آنتاگونیست Teen Titans بود ولی به میزانی تأثیرگذار بود که نسخه‌ی دیگری از این شخصیت دوباره پدیدار شود. سپس این شخصیت با شماره‌ی ۱ کمیک Future State: Teen Titans پا به دنیای کمیک‌های دی‌سی نیز گذاشت.

کری کلی

۶ رابین تندخوی دنیای دی‌سی - ویجیاتو ۶ رابین تندخوی دنیای دی‌سی - ویجیاتو
رونمایی شماره‌ی ۱ کمیک The Dark Knight Returns در سال ۱۹۸۶
پدیدآورندگان فرانک میلر، لین وارلی و کلاوس جانسون

هر چند خود کری کلی (Carrie Kelley) تندخو نیست و یک سایدکیک درستکار به شمار می‌آید ولی نمی‌توان سخن از تندخوترین رابین‌های آورد و اشاره‌ای به یکی از تیره و تاریک‌ترین کمیک‌های دنیای دی‌سی نکرد. کلی نخستین دختری بود که تبدیل به سایدکیک بتمن شد و عملاً شوالیه‌ی تاریکی را آزار داد تا به این جایگاه رسید. به لطف بی‌رحمی دنیایی که The Dark Knight Returns در آن جریان دارد، می‌توان گفت که کری کلی رابینی‌ست که بیش از همه مرگ را از نزدیک به چشم دیده است. در ادامه نیز او به سمت تندخویی می‌رود و هویت بحث‌برانگیز کت‌گرل (Catgirl) را به خود می‌گیرد و حتی جایگزین بتمن هم می‌شود.

دثوینگ

۶ رابین تندخوی دنیای دی‌سی - ویجیاتو ۶ رابین تندخوی دنیای دی‌سی - ویجیاتو
رونمایی شماره‌ی ۷ کمیک New Titans Annual در سال ۱۹۹۳
پدیدآورندگان مارو ولفمن، تام گریندبرگ، تام گرومت و ال وی

دهه‌ی ۹۰ میلادی دوره‌ی جالبی برای کمیک‌ها به لطف روند قهرمانان خشن، تندخو و اکثراً عضلانی بود که همه جای صنعت کمیک را پر کرده بودند. زمانی که ولفمن و گریندبرگ از دثوینگ (Deathwing) رونمایی کردند، تلاش داشتند تا با این نسخه‌ی دیک گریسون با روند آن زمان هماهنگ شوند. البته که در واقع او یک جوان بی‌چاره‌ی شسشوی مغزی داده‌شده بود که به طور پنهانی خاطرات این قهرمان در ذهن او قرار داده بودند. هر چند دثوینگ برای مدت کوتاهی در عضویت تیم تایتانز (Team Titans) قرار داشت ولی عملاً یک ویلن به شمار می‌آید که با بی‌رحمی به میراژ یورش جنسی انجام داد.

جیسن تاد

۶ رابین تندخوی دنیای دی‌سی - ویجیاتو ۶ رابین تندخوی دنیای دی‌سی - ویجیاتو
رونمایی شماره‌ی ۳۵۷ کمیک Batman در سال ۱۹۸۳
پدیدآورندگان جری کانوی و دان نیوتن

اگر قرار باشد تنها سخن از خود رابین‌ها باشد و نه هویتی متفاوتی که شخص زیر این نقاب به دست می‌آورد، پس تندخوترین رابین دنیای دی‌سی را با می‌توان با فاصله جیسن تاد به شمار آورد. در برابر دلربایی دیک، شوق تیم دریک و کله‌شقی دیمین، نگارش پس از بحران جیسن نمایشی ویژه از دوره‌ی زمانی خودش است. به عنوان فرزند یک معتاد و یک پادو، تاد بچه‌ای خیابانی‌ست که در کوچه‌ی کرایم زندگی می‌کند تا این که شوالیه‌ی تاریکی سرپرستی‌اش را می‌پذیرد.

اگر با جیسن تاد آشنا باشید می‌دانید که او شخصیت پاک و تمیزی نیست؛ جنایت، دخانیات، نوشیدنی‌های الکلی، بددهانی و هر چیزی که به ذهنتان می‌آید را می‌توان از تاد انتظار داشت. ولی تندخوترین سویه‌ی این رابین کشتار اوست؛ چیزی که شاید باعث دگرگونی سرنوشتش شد.

رد هود

۶ رابین تندخوی دنیای دی‌سی - ویجیاتو ۶ رابین تندخوی دنیای دی‌سی - ویجیاتو
رونمایی شماره‌ی ۶۳۵ کمیک Batman در سال ۲۰۰۴
پدیدآورندگان جاد وینیک، داگ مانکه و تام نگوین

هر چند نزدیک به دو دهه از رونمایی ابتدایی او می‌گذرد ولی نگارش رد هودِ جیسن تاد محبوبیت بیش‌تری نسبت به هویت رابین این شخصیت دارد. پس از مرگ دردناکش در آرک داستانی A Death in the Family، جیسن به عنوان ویلنی با نام رد هود دوباره بازگشت. به خود گرفتن هویتی که بخشی کلیدی از اوریجین جوکر به شمار می‌آید، نشان از آسیب روحی و ذهن به هم خورده‌ی جیسن بود. بازگشت جیسن تاد با هویت رد هود یکی از زندگی دوباره‌های برجسته‌ی صنعت کمیک محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که پسر بد خانواده‌ی خفاشی بتمن هنوز هم اثرگذاری خود را دارد.

رابین‌های زمین منفی ۲۲

۶ رابین تندخوی دنیای دی‌سی - ویجیاتو ۶ رابین تندخوی دنیای دی‌سی - ویجیاتو
رونمایی شماره‌ی ۱ کمیک Dark Nights: Metal در سال ۲۰۱۷
پدیدآورندگان اسکات اسنایدر و گرگ کاپولو

نمی‌توان هیچ رابینی را تندخوتر از رابین‌هایی دانست که در سری Dark Nights رونمایی شدند. اگر با رابین‌های زمین منفی ۲۲ آشنایی ندارید، باید گفت که آن‌ها بچه‌هایی بودند که برای دیوانه شدن بتمن به دست جوکر شکنجه می‌شدند. شاهزاده‌ی دلقکی جرم و جنایت پدر و مادر این بچه‌ها را در برابر بروس وین می‌کشت تا او بزرگ‌ترین ضربه‌ی روحی زندگی‌اش را دوباره و دوباره به چشم ببیند.

زجر این بچه‌ها این جا به پایان نمی‌رسد و زمانی که بتمن با زهر جوکر آلوده و تبدیل به بتمنی که می‌خندد می‌شود، عملاً در جایگاه حیوانات دست‌آموز این شخصیت قرار می‌گیرند. پس درست است اگر بگوییم بچه‌های جوکرشده‌ای که زخم‌های روحی و روانی دارند و توسط بتمنی که می‌خندد زنجیر شده‌اند تندخوترین رابین‌های دنیای دی‌سی به شمار می‌آیند… دست کم تا کنون!

DC

برچسب‌ها:

نظر شما