شناسهٔ خبر: 59425053 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی

هم سیاره‌ای‌های سوپرمن / ScreenRant

صاحب‌خبر -

شاید روی سوپرمن نیرومند برچسب «واپسین فرزند کریپتون» خورده باشد ولی مرد پولادین تنها کریپتونی حاضر در دنیای کمیک‌های دی‌سی نیست. با این که کلارک کنت در ابتدا فکر می‌کرد که در این دنیا تنهاست و برای همیشه از هم‌نژادی‌های خودش جدا شده است ولی خیلی زود به اشتباه بودن این تصور پی برد.

چه از ساکنان فانتوم زون باشند یا افرادی که در شهر درون بطری کاندور زندگی می‌کنند، سوپرمن در طول زمان توانسته با چندین کریپتونی دیگر برخورد داشته باشد. در این نوشتار به سراغ نیرومندترین کریپتونی‌های دنیای دی‌سی می‌رویم؛ البته بدون در نظر گرفتن خود سوپرمن. در هر حال، همه می‌دانند که مرد پولادین نیرومندترین کریپتونی و حتی ابرقهرمان دنیای دی‌سی به شمار می‌رود.

فهرست مطالب

  • هل (H'el)
  • اردیکیتر (Eradicator)
  • دومزدی (Doomsday)
  • ژنرال زاد (General Zod)
  • کریپتو (Krypto)
  • کانر کنت (Conner Kent)
  • پاور گرل (Power Girl)
  • جان کنت (Jon Kent)
  • فلیمبرد (Flamebird) و نایتوینگ (Nightwing)
  • سوپرگرل (Supergirl)

هل (H’el)

۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو ۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو

دنیای نیو ۵۲ ویلنی با نام هل را معرفی کرد. این شخصیت یک کلون کریپتونی بود که با پدر و مادر سوپرمن در روزهای منتهی به نابودی کریپتون همکاری داشت. جور-ال نمونه نخست یک سفینه را برای این کلون ساخت و وظیفه محافظت از میراث کریپتون به هر بهایی را به او سپرد.

البته وقتی هل به زمین رسید و تلاش کرد تا با استفاده از انرژی خورشید به احیای کریپتون بپردازد این نقشه نتیجه به شدت معکوس داد. حالا وظیفه سوپرمن و متحدانش بود تا جلوی هل را بگیرند. این شخصیت به قدری مصمم بود تا کریپتون را بازگرداند که حتی تلاش کرد تا گذشته را دگرگون سازد ولی در پایان گیر یک گره زمان افتاد.

اردیکیتر (Eradicator)

۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو ۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو

هل تنها ویلن کریپتونی نبود که باور غیرقابل رسوخی نسبت به این سیاره داشت. زندگی اردیکیتر به عنوان یک ابرکامپیوتر هوشمند آغاز شد که توسط یک دانشمند پارانوئید کریپتونی برنامه‌ریزی شده بود تا از فرهنگ کریپتون محافظت کند و جلوی هر گونه تأثیر بیگانه را بگیرد.

اردیکیتر تلاش کرده تا زمین را تبدیل به یک کریپتون تازه کند و حتی هنگامی که کلارک کنت توسط دومزدی کشته شد می‌خواسته تا خودش را به عنوان سوپرمن نو جایگزین کند. با وجود تلاش‌های فراوانش در دگرگون ساختن و حتی کشتن مرد پولادین ولی در پایان اردیکیتر جنبه‌هایی از یک قهرمان را از خود نشان داد و خودش را برای کمک به سوپرمن در شکست دادن سایبورگ سوپرمن فدا کرد.

دومزدی (Doomsday)

۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو ۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو

نمی‌توان وقتی سخن از ویلن‌های نیرومند کریپتونی می‌آید به سراغ دومزدی نرویم؛ موجودی قدرتمند که توانست سوپرمن را بکشد. این شخصیت محصول یک پروژه مهندسی ژنتیکی قدیمی است که هدفش ساخت پایدارترین موجود از طریق پروسه «تکامل اجباری» بود. دومزدی به تعداد بسیاری کشته و کلون سازی می‌شد تا توانایی زنده ماندن در شرایط سخت‌تر و سخت‌تر را به دست آورد.

در پایان این ویلن توانست در کهکشان به راه بیفتد و به زمین برسد تا مرد پولادین در راه شکست او از بین برود. دومزدی شاید یک ویلن هوشمند نباشد ولی قدرت خالص او باعث می‌شود تا یکی از نیرومندترین کریپتونی‌های دنیای کمیک‌های دی‌سی به شمار برود.

ژنرال زاد (General Zod)

۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو ۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو

با این که ژنرال زاد کریپتونی به اندازه دومزدی نیرومند نیست ولی این هوش استراتژیک او است که باعث برتری‌اش می‌شود. زاد که زمانی رهبر ارتش کریپتون بود، به فانتوم زون تبعید شد تا این که توانست از آن بیرون بیاید. حالا او با هدف انتقام گرفتن از جور-ال به سراغ فرزند او، کال-ال رفت.

ژنرال زاد همانند بیش‌تر دشمنان کریپتونی کلارک کنت به برتری کریپتون باور دارد و چندین بار تلاش کرده تا با زمین بجنگد و این سیاره را تبدیل به محل امپراطوری تازه کریپتون کند. با در اختیار داشتن توانایی‌های سوپرمن و هوش سرشار نظامی، ژنرال زاد را می‌توان شرورترین کریپتونی زنده دنیای کمیک‌های دی‌سی دانست.

کریپتو (Krypto)

۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو ۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو

فقط موجودات انسان‌گونه نبودند که از نابودی سیاره کریپتون جان سالم به در بردند. کریپتو جزو حیوانات انگشت شماری به حساب می‌آید که توانسته از کریپتون به زمین برسد. در روزهای پایانی این سیاره، پدر کال-ال از کریپتو به عنوان نمونه آزمایشی برای سفینه‌ای استفاده کرد که در نهایت برای پسرش مورد بهره برداری قرار گرفت.

هر چند سال‌ها پس از رسیدن کلارک به زمین طول کشید تا کریپتو به او بپیوندد. این سگ نه تنها توانایی‌های یک کریپتونی معمولی را دارد بلکه به شدت نسبت به کلارک و تمام اعضای خانواده سوپرمن وفادار است.

کانر کنت (Conner Kent)

۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو ۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو

اردیکیتر تنها جایگزین سوپرمن نبود که هنگام مرگ کلارک کنت به دست دومزدی، پدیدار شد. معرفی کانر کنت به عنوان یک کلون نیمه سوپرمن و نیمه لکس لوتر به آرک داستانی Reign of the Supermen بازمی‌گردد. شاید کانر هیچوقت واقعاً در سیاره کریپتون زندگی نکرده باشد ولی یکی از نخستین کریپتونی‌هایی به شمار می‌رود که پس از نابودی سیاره به وجود آمده است.

درست است که کانر کنت نه به اندازه خود سوپرمن نیرومند است و نه به اندازه مرد پولادین در استفاده از توانایی‌هایش مهارت دارد ولی بی‌گمان کسی است که در برابر تهدیدهای نسبتاً نیرومند ایستادگی می‌کند.

پاور گرل (Power Girl)

۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو ۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو

با این که جایگاه پاور گرل در پیوستگی دنیای دی‌سی کمی گیج کننده است ولی در هر صورت این کریپتونی اثبات کرده که یکی نیرومندترین اعضای خانواده سوپرمن به شمار می‌رود. پاور گرل زمانی سوپرگرل زمین ۲ بود ولی کارن استار توانست در دنیای بنیادین دی‌سی زندگی خود به عنوان پاور گرل را ادامه دهد و حتی شخصیت‌های نیرومندی مثل واندر وومن و سوپرمن را در مبارزه شکست دهد.

پاور گرل در خط داستانی Lazarus Planet نیز توانایی‌های تلپاتیک تازه‌ای به دست آورده است تا این نسخه از دختر خاله سوپرمن یک سری قابلیت‌های ویژه و قدرتمندی داشته باشد.

جان کنت (Jon Kent)

۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو ۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو

هر چند جان کنت چندین دهه از پدرش جوان‌تر است ولی او توانسته اثبات کند که به خوبی از پس ایفای نقش سوپرمن برمی‌آید. جان به عنوان فرزند کلارک کنت و لوئیس لین از همان دوران جوانی نشان داده که پتانسیل فراوانی دارد تا یک روز حتی از پدرش نیز فراتر برود.

گاهی توانایی‌های جان نسبت به کلارک به شکل متفاوتی عمل می‌کنند؛ همانند شراره خورشیدی‌اش که می‌توان نابود کننده‌تر باشد. با تمام این اوصاف در چند سال گذشته جان بالغ‌تر شده و یاد گرفته تا چگونه توانایی‌های خودش را بهتر کنترل کند. او حتی وقتی کلارک روی زمین نیست به خوبی در نگهداری از سیاره عمل می‌کند.

فلیمبرد (Flamebird) و نایتوینگ (Nightwing)

۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو ۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو

شاید فلیمبرد و نایتوینگ بخشی از افسانه‌های کریپتونی باشد ولی خط داستانی New Krypton نمایان می‌کند که این موجودات کریپتونی چقدر نیرومند هستند. پسرخوانده سوپرمن، کریس کنت، و بهترین دوست سوپرگرل، تارا اک-وار (Thara Ak-Var)، تبدیل به تجلی نایتوینگ و فلیمبرد افسانه‌ای کریپتون شدند. آن‌ها در ابتدا فقط از توانایی‌های دیگر کریپتونی‌ها بهره می‌بردند ولی هنگامی که با بخش خداگونه‌شان پیوند خوردند قدرتشان به شکل شگفت انگیزی افزایش پیدا کرد.

نه تنها فلیمبرد و نایتوینگ جاودان هستند بلکه توانایی دست کاری آتش و سایه را نیز دارند. با این که هر دوی آن‌ها خودشان را در پایان دادن به یک جنگ بین زمین و نیو کریپتون فدا کردند ولی طبق گفته افسانه‌ها هیچ کدام از این خدایان هیچگاه به راستی از بین نمی‌روند.

سوپرگرل (Supergirl)

۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو ۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی - ویجیاتو

هنگامی که نوبت به کریپتونی‌ها می رسد، تنها کسی که به راستی توانسته به جایگاه سوپرمن برسد دختر خاله اوست. این عضو خانواده سوپرمن (که زودتر از کال-ال به دنیا آمده ولی در دوره‌ای افزایش سنش متوقف شده بود) مسیر خیلی سخت‌تری برای استاد شدن در استفاده از توانایی‌هایش آن هم با زندگی زیر سایه پسر خاله‌اش داشت. ولی کارا زول-ال (Kara Zor-El) نه تنها از این چالش شانه خالی نکرد بلکه توانست خودش را به اندازه مرد پولادین نیرومند کند.

سوپرگرل هم از نظر نیرو به پای سوپرمن می‌رسد و هم از نظر ارزش‌هایی که کال-ال برای آن‌ها می‌جنگد. روحیه مبارزه طلبی و از دست ندادن امید باعث می‌شود تا سوپرگرل یکی از نیرومندترین و سرسخت‌ترین کریپتونی‌های دنیای کمیک‌های دی‌سی به شمار رود.

  • ۱۰ نسخه ترسناک سوپرمن
  • لباس سیاه سوپرمن از کجا آمد؟
  • ۱۰ داستان عجیب و غریب سوپرمن
  • چه کسی سیاره کریپتون را نابود کرد؟
  • ۵ شخصیت دی‌سی که قبل از سوپرمن معرفی شدند
ScreenRant

برچسب‌ها:

نظر شما