شناسهٔ خبر: 64217888 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی:

موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: برابر پایش‌های انجام شده در سطح استان تاکنون موردی از بروز بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، امید خلیل‌زاده در گفت و گو با خبرنگاران  اظهار کرد: باتوجه‌به در برودت هوا اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز و انتشار بیماری مشترک آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان، توسط هم‌استانی‌ها باید جدی گرفته شود.

وی تصریح کرد: آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان از بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و پرندگان است که شیوع آن با شروع ناگهانی تلفات و انتشار وسیع در گله، کاهش مصرف دانه، افت شدید و ناگهانی تولید تخم‌مرغ و سیاه‌شدن تاج و ساق پا پرندگان و لرزش سروگردن در طیور بروز می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان  در ادامه عنوان کرد: باتوجه‌به راه‌های انتقال این بیماری (تماس مستقیم با ترشحات، مدفوع، منابع آبی، دان، اشیاء و تجهیزات آلوده) لازم است صاحبان طیور بومی با نگهداری پرندگان بومی در فضاهای محصور شده، استفاده از آب‌ودان بهداشتی، ممانعت از تماس سگ و گربه و پرندگان وحشی با طیور بومی از شیوع و ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان پیشگیری کنند.

وی بیان کرد: همچنین متصدیان مرغداری‌های صنعتی با کنترل تردد به مرغداری‌ها، ضدعفونی اصولی، ممانعت از ورود کلیه پرندگان وحشی به مرغداری‌ها و انبار دان، تهیه جوجه و نهاده به‌صورت بهداشتی از منابع مطمئن، مبارزه با جوندگان و ایجاد شرایط پرورشی مناسب از قبیل دما، رطوبت و تهویه ایده‌آل و همشهریان نیز با خرید گوشت مرغ و تخم‌مرغ از مراکز مجاز از شیوع و ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان پیشگیری کنند.

خلیل‌زاده از عموم شهروندان درخواست کرد تا ضمن رعایت موارد ذکر شده در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی در طیور بومی و صنعتی و نیز پرندگان آبزی را بدون فوت وقت به شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها و اداره کل گزارش دهند.

وی تصریح کرد: تعامل مستمر با مسئولان فنی بهداشتی کشتارگاه‌های استان نیز وجود دارد و گزارش‌گیری‌های روزانه از واحدهای طیور و مناطق مختلف استان با همکاری نیروهای دامپزشکی انجام می‌شود.

خلیل‌زاده در خاتمه تصریح کرد: برابر پایش‌های انجام شده در سطح استان تاکنون موردی از بروز بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

انتهای پیام/

نظر شما