شناسهٔ خبر: 64196204 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تحقق ۵ درصدی کشت قراردادی در ایلام

خبرگزاری صدا و سیما

مدیرکل تعاون روستایی ایلام گفت: ۵ درصد معادل ۱۰ هزار هکتار با گذشت حدود یک سوم از زمان اجرای طرح (آبان و آذرماه)، کشت قراردادی در استان انجام شده است.

صاحب‌خبر -
                                   تحقق ۵ درصدی کشت قراردادی در ایلام
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ حمیدرضا شکری با بیان اینکه آخر دی ماه آخرین فرصت ثبت نام و مشارکت کشاورزان در طرح کشت قراردادی است اظهار داشت: از کشت قراردادی امسال با هفت میلیون و ۵۳۷ هزار هکتار در کل کشور، سهم استان ایلام ۲.۷ درصد معادل ۲۰۵ هزار هکتار است که از این مقدار تاکنون پنج درصد محقق شده است.
 
وی افزود: استان ایلام در سال زراعی جاری (۱۴۰۳ - ۱۴۰۲) میزان ۱۴۷ هزار هکتار گندم آبی و دیم، ۵۲ هزار هکتار جو و حدود ۶ هزار هکتار دانه‌های روغنی و در مجموع ۲۰۵ هزار هکتار کشت قراردادی ابلاغی مصوب در دستور کار دارد.
 
مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام از کشاورزان خواست که از فرصت اندک باقیمانده برای ثبت نام و مشارکت در کشت قراردادی استفاده کنند.
 
وی یادآور شد: باید با ساماندهی و استفاده از ظرفیت همه اتحادیه‌های تعاونی روستایی و تولید در قالب کارگروه‌های شهرستانی و مراکز خرید تعاون روستایی، کشاورزان از فرایند چگونگی مشارکت در کشت قراردادی و مزایای آن آگاه شوند و نسبت به ثبت کشت محصولات گندم آبی و دیم و دانه‌های روغنی پاییزه در قالب کشت قراردادی با تعاون روستایی هر چه زودتر اقدام کنند.
 
شکری در خصوص مزایای این طرح توضیح داد: ۲۰ درصد هزینه‌های بیمه کشت قراردادی به صورت رایگان و مابقی آن نیز دولت به صورت وام به کشاورزان پرداخت می‌کند.
 
وی ادامه داد: به ازای هر تن محصول تولیدی واگذار شده به مراکز خرید تعاون روستایی، مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال کرایه حمل به کشاورز بصورت تشویقی پرداخت می‌شود.
 
شکری اضافه کرد: به ازای هر هکتار کشت قراردادی، یک کیسه کود بعنوان تشویقی از طریق تعاون روستایی و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان در اختیار کشاورزان طرف قرارداد قرار می‌گیرد.

نظر شما