شناسهٔ خبر: 67614319 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انجمن خیرین میراث فرهنگی در فارس آغاز به کار کرد

شیراز - ایرنا - انجمن خیرین میراث فرهنگی استان فارس تشکیل شد و به ریاست مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مشاور قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارشنبه در آیین افتتاح رسمی انجمن خیرین میراث فرهنگی فارس گفت: امروز پانزدهمین انجمن خیرین میراث فرهنگی کشور را در فارس تشکیل دادیم و دفتر نمایندگی انجمن خیرین میراث فرهنگی در بسیاری از استان‌های کشور مانند مازندران، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، اصفهان، قزوین، زنجان، قم، همدان و اصفهان نیز شکل گرفته است.

فریدون فعالی اظهار کرد: این انجمن در حوزه میراث‌فرهنگی فعالیت می‌کند تا زمینه مشارکت خیرین داخل و خارج از کشور را در این عرصه فراهم کند.

وی افزود: ایجاد زمینه مشارکت خیران و جذب سرمایه‌های معنوی و مادی مردم برای حفظ، مرمت و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی و فرهنگی ثبت‌شده، مشارکت در راه اندازی موزه‌ها و پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس، اموال منقول فرهنگی و تاریخی و میراث‌طبیعی کشور از هدف‌های تشکیل انجمن خیران میراث فرهنگی کشور است.

مشاور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌ دستی ادامه داد: بهره‌مندی از تجربه‌های فنی و مشاوره‌های تخصصی خیران صاحب‌نظر در حوزه میراث‌فرهنگی و فراهم کردن زمینه برای دریافت منابع مالی و هدایای منقول و غیرمنقول در اختیار دوستداران میراث‌فرهنگی، تشکیل بانک اطلاعاتی و آماری از خیران و معرفی توانمندی‌های آنها و تشکیل بانک اطلاعاتی آماری از محوطه‌ها، بناها و بافت‌های تاریخی، اموال منقول و غیرمنقول نیازمند مرمت، احیا و نگهداری میراث‌فرهنگی ناملموس در خطر و نیازمند پاسداری فوری از برنامه‌های انجمن خیرین میراث فرهنگی در سراسر کشور است.

فعالی اظهار کرد: حفظ و حراست از آثار تاریخی و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس وظیفه همه مردم است و تنها به عهده میراث فرهنگی نیست.

اعتبارات میراث فرهنگی محدود است، خیران به یاری بیایند

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در آیین افتتاحیه انجمن خیرین میراث فرهنگی فارس گفت: اعتبارات میراث فرهنگی بسیار محدود است و نمی توان با این اعتبار اقدام قابل توجهی برای مرمت، احیا و حفظ آثار تاریخی انجام داد؛ باید همانگونه که در بسیاری از حوزه‌ها مانند مدرسه سازی خیران پیشقدم هستند، از این ظرفیت در حفظ میراث فرهنگی کشور نیز استفاده کنیم.

محمد ثابت اقلیدی اظهار کرد: تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی اتقاق مبارکی است که در دولت شهید رییسی رقم خورد و با تشکیل این انجمن، نوعی همیت و توجه برای حفاظت و مرمت و احیای آثار تاریخی به وجود می آید.

وی عنوان کرد: طی ۶ ماه گذشته برخی از آثار تاریخی شاخص فارس مانند تخت جمشید، قلعه دختر فیروزآباد، بهشت گمشده و نقوش برجسته در کازرون‌ با حمایت و همکاری خیران مرمت و احیا و حفاظت ، ساماندهی و نورپردازی شده است.

مدیدکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه داد: فارس قطب نخست میراث فرهنگی کشور است و امید است با شروع به کار این انجمن پروژه‌های مهم مرمتی ، احیا و حفاظت از میراث ملموس و ناملموس تاریخی در این استان فعال تر شود.

ثابت اقلیدی گفت:در زمان حاضر سه هزار و ۱۸۰ اثر غیر منقول و ۲۱۰ اثر منقول فارس در فهرست ملی جای گرفته است.

در این آیین، اعضای انجمن خیرین میراث فرهنگی استان فارس احکام خود را دریافت کردند و بر اساس حکم علی دارابی، قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل انجمن خیرین میراث فرهنگی کشور محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس، به مدت ۲ سال رئیس انجمن خیرین میراث فرهنگی در استان فارس شد.

نظر شما