شناسهٔ خبر: 67613058 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

انجمن خیرین میراث فرهنگی فارس شروع به‌کار کرد انجمن خیرین میراث فرهنگی فارس شروع به‌کار کرد

مشاور قائم مقام وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این آیین گفت: حفاظت و حراست از آثار تاریخی و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس وظیفه تمامی اشخاص حقیقی، حقوقی و عامه مردم است و تنها به عهده میراث فرهنگی نیست. فریدون فعالی امروز در آیین افتتاح رسمی انجمن خیرین میراث فرهنگی استان فارس در شیراز

صاحب‌خبر -

مشاور قائم مقام وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این آیین گفت: حفاظت و حراست از آثار تاریخی و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس وظیفه تمامی اشخاص حقیقی، حقوقی و عامه مردم است و تنها به عهده میراث فرهنگی نیست.

فریدون فعالی امروز در آیین افتتاح رسمی  انجمن خیرین میراث فرهنگی  استان فارس  در شیراز گفت: اکنون دفتر نمایندگی انجمن خیرین میراث فرهنگی در بسیاری از استان ها مانند مازندران، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد خراسان شمالی، خراسان رضوی، اصفهان، قزوین، زنجان، قم، همدان و اصفهان شکل گرفته است.

او با بیان اینکه فارس پانزدهمین استان در کشور است که انجمن خیرین میراث فرهنگی در آن ایجاد و فعال شده است، گفت: این انجمن در حوزه  میراث‌فرهنگی فعالیت می‌کند تا زمینه مشارکت خیرین را در داخل و خارج از کشور فراهم کند.

فعالی گفت: ایجاد زمینه مشارکت خیرین این حوزه در داخل و خارج از کشور برای جلب مشارکت و جذب سرمایه‌های معنوی و مادی برای حفظ، مرمت و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی و فرهنگی ثبت‌شده، مشارکت در راه اندازی موزه‌ها و پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس، اموال منقول فرهنگی و تاریخی و میراث‌طبیعی کشور و ... از اهداف این انجمن است.

مشاور قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: بهره‌مندی از تجربیات فنی و مشاوره‌های تخصصی خیرین صاحب‌نظر و شاخص در حوزه میراث‌فرهنگی همچنین فراهم‌سازی زمینه دریافت منابع مالی و یا هدایای اموال منقول و غیرمنقول در اختیار دوستدار میراث‌فرهنگی، تشکیل بانک اطلاعاتی و آماری از خیرین و معرفی توانمندی‌های آنان، تشکیل بانک اطلاعاتی آماری از محوطه‌ها، بناها و بافت‌های تاریخی، اموال منقول و غیرمنقول نیازمند مرمت، احیاء و حفظ نگهداری میراث‌فرهنگی ناملموس در خطر و نیازمند پاسداری فوری از جمله برنامه‌های انجمن خیرین در استان ها است.

بخشی از حمایت‌های خیران را به عرصه فرهنگ سوق دهیم

رئیس گروه مشاورین و دستیاران استاندار و رئیس مجمع خیران فرهنگی استان فارس نیز با اشاره به اهمیت توجه به عرصه فرهنگ، خواستار سوق دادن بخشی از حمایت‌های خیران به عرصه فرهنگی شد.

محمدباقر کشفی گفت: استان فارس همواره در امور خیر پیشتاز بوده و هست واگر نگاهی به تاریخ وقف و خیر و کمک خیران استان فارس بیندازیم، پرونده درخشانی از مردم این استان مشاهده خواهیم کرد. جدای از این استاندار فارس مشوق اصلی کارهای خیر است که هم راه‌اندازی شوند و هم از عناصر خیر استفاده شود.

کشفی یادآور شد: تأکید استاندار فارس باعث شده است صدها مجموعه خیریه با ماموریت‌های تخصصی و عمرانی در استان فعال شوند.

او با اشاره به راه‌اندازی انجمن خیرین میراث فرهنگی در فارس، این کار را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد که در سطح کشور هم این انجمن رسمیت پیدا کرده و کار خود را انجام می دهد.

کشفی با تأکید بر اینکه باید فرهنگ فارس را در تراز سومین حرم اهل بیت(ع) قرار دهیم، گفت: استان فارس پیشانی  و پیشران معرفی ایران است و هرچه سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگی جهت بالا بردن سطح سواد مردم در موضوعات عمومی جامعه انجام دهیم، کم است. حتی نیاز به کمک نیکوکاران و اهالی رسانه داریم و تلاش کنیم که حمایت نیکوکاران را به این سمت جلب کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، افزود: همانگونه که در بسیاری از حوزه ها مانند مدرسه سازی خیرین پیشقدم هستند باید سعی کنیم از ظرفیت آنها در بخش حفظ میراث فرهنگی کشور نیز استفاده کنیم.

محمد ثابت‌اقلیدی افزود: اعتبارات میراث فرهنگی بسیار محدود است و نمی توان با این اعتبار کم اقدام قابل توجهی برای مرمت احیا و حفظ آثار تاریخی انجام داد.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه تشکیل این انجمن اتقاق مبارک و خوبی است که در دولت شهید رییسی رقم خورده است، گفت: در حال حاضر این امکان فراهم شده که با تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی یک همیت برای حفاظت و مرمت و احیای آثار تاریخی ایجاد شده است.

او افزود: خوشبختانه طی ۶ ماه گذشته برخی از آثار تاریخی شاخص  این استان مانند تخت جمشید، قلعه دختر فیروزآباد، بهشت گمشده و نقوش برجسته در کازرون و.‌.‌ با حمایت و همکاری خیرین مورد مرمت و احیا و حفاظت ، ساماندهی و نورپردازی قرار گرفتند.

ثابت اقلیدی گفت: فارس قطب اول میراث فرهنگی کشور است و امید داریم با شروع به کار این انجمن پروژه های مهم حوزه میراث فرهنگی در بخش های مرمت ، احیا و حفاظت  در این استان فعال تر شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس یادآور شد: درحال حاضر  3 هزار و 180 اثر غیر منقول و 210 اثر منقول در استان فارس  در فهرست ملی جای گرفته است.

در این جلسه احکام اعضای انجمن خیرین میراث فرهنگی اعطا و محمد ثابت اقلیدی به عنوان رئیس این تشکل، معرفی شد.

انتهای پیام

نظر شما