شناسهٔ خبر: 64151825 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هندوانه تولیدی عشایر بورک شهرستان نیکشهر درسفره شب یلدا

خبرگزاری صدا و سیما

سرپرست اداره کل امور عشایر استان سیستان و بلوچستان: منطقه عشایری بورک در شهرستان نیکشهر به لحاظ دارا بودن ظرفیت و پتانسیل مناسب در بخش کشاورزی هر ساله بخشی از هندوانه شب یلدای هموطنان را تأمین می کند .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، شیرزاد کمالی افزود: امسال ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه به کشت هندوانه خارج از فصل اختصاص یافته و پیش بینی شده است بیش از دو هزار و ۷۰۰ تن هندوانه برداشت و به بازار‌های مصرف ارائه شود.
وی ادامه داد: کاشت هندوانه برای شب یلدا در منطقه عشایری بورک در شهریورماه انجام و اوایل دیماه برداشت آن آغاز و بتدریج به سطح کشور در حال ارسال است.
مناطق عشایری بورک در ۷۵ کیلومتری شهرستان نیکشهر قرار دارد.


 رئیس اداره فنی و زیر بنایی مدیریت جهاد کشاورزی چابهار هم گفت: امسال برای اولین بار بصورت پایلوت هفت هکتار زمین خشک چابهار و دشتیاری با آب هوتک‌ها زیر کشت محصولات جالیزی رفت که، منجر به تولید محصول با‌کیفیت‌هندوانه در فصل پاییز شد.
قلندرزهی افزود: از این هفت هکتار سطح زیر کشت قرار است بیش از ۲۰۰ تن هندوانه پائیزه برداشت و پس از بارگیری به استان‌های تهران، مشهد، کرمان و اصفهان صادر شود.
هوتک‌هایی که تا چندی پیش برای کودکان روستا‌های دشتیاری و‌چابهار خطرساز شده بود، اکنون با حصار کشی و‌انتقال آب از به زمین‌های خشک، باعث سرسبزی، اشتغال و تولید محصولات با کیفیت جالیزی شده است.
با بهروری بهینه آب هوتک‌ها با خفر و احداث هفت آب بند باظرفیت ذخیره سازی یک و نیم میلیون متر مکعب  حجم زیادی از سیلاب‌های ناشی از بارش باران که قبلا بدون استفاده به دریا می‌ریخت، مهار و برای آبیاری و رونق کشاورزی  ذخیره سازی شده است.

نظر شما