شناسهٔ خبر: 63746314 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هشدار درباره گسترش بساط پزشک نما‌ها

مدیر پژوهش معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی درباره گسترش بساط پزشک‌نما‌ها در سایه بازدارنده نبودن مجازات‌های مداخله گران امور درمانی هشدار داد.

صاحب‌خبر -

**هشدار درباره گسترش بساط پزشک نما‌ها/عکس نداره

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فربد رهنمای چیت ساز مدیر پژوهش معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی گفت: خلاء قانونی در برخورد با مداخله‌گران سلامت دلیل اصلی گسترش تبلیغات غیرواقعی پزشک نما‌ها در بستر فضای مجازی و افزایش مداخله در امور سلامت است.

مدیر پژوهش معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی درباره اقدام متخلفان به آموزش امور پزشکی در فضای مجازی گفت: در این خصوص خلاء قانونی وجود ندارد، بلکه موضوع اصلی به برخورد و مسئولیت شناور مربوط است. در قانون ممنوعیت برگزاری دوره‌های آموزشی تصریح شده اگر کسی بخواهد دوره آموزش در حوزه‌های تخصصی برگزار کند باید مجوز لازم را کسب کند؛ در این زمینه معاونت آموزشی وزارت بهداشت باید واضح‌تر عمل کند، اما در سال‌های گذشته برخورد با متخلفان بین معاونت آموزشی و معاونت درمان بلاتکلیف رها شده است؛ وزارت بهداشت سیستم نظارتی ندارد که جلوی آموزش‌های غیر قانونی را بگیرد.

فربد رهنمای چیت ساز درباره اظهار نظر اخیر رئیس اداره نظارت بر مؤسسات درمانی وزارت بهداشت مبنی بر تخلفات آرایشگاه‌ها با دخالت در امور پزشکی گفت: از لحاظ قانونی جریمه ۵ میلیون تومانی نمی‌تواند تضمینی برای جلوگیری از بازگشت مجدد مداخله گران غیرمجاز امور پزشکی به تخلف باشد.

این کارشناس حوزه سلامت با بیان اینکه پس از بازنگری قوانین، مجازات حبس و زندان برای دخالت غیر مجاز در امور پزشکی حذف شد، افزود: در سال‌های اخیر پس از بازنگری قانون امور پزشکی جریمه دخالت افراد غیرمجاز در امور پزشکی را بدون تغییر باقی گذاشته‌اند.

فربد رهنمای چیت ساز گفت: لازم است وزارت بهداشت و دولت پیشنهاد اصلاح در بازنگری نادرست قوانینی که سال‌های گذشته انجام شده است در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی امجلس شورای اسلامی ارائه کند؛ با این حال ما تاکنون لایحه‌ای تحت عنوان اصلاح مجازات مداخله گران امور پزشکی و سلامت یا اصلاح ماده ۳ قانون امور پزشکی یا نسخ اصلاحیه سال ۷۹ نشنیده‌ایم که وزارت بهداشت به مجلس ارسال کرده باشد هر چند که سازمان نظام پزشکی بار‌ها موضوع را به وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است تاکنون لایحه‌ای در این باره به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است.

این کارشناس حوزه سلامت با بیان اینکه قانون‌گذار روی مسئله مداخله‌گران غیرمجاز در امر سلامت متمرکز نیست، گفت: جامعه پزشکی باید ایجاد حساسیت کند تا قانونگذار به اهمیت موضوع پی ببرد.

مدیر پژوهش معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه رصد و پایش متخلفان دخالت در امور پزشکی کار سخت و پیچیده‌ای نیست و با استفاده از برخی نرم‌افزار‌ها می‌توان این افراد را شناسایی کرد، افزود: جدا از خلاء قانونی و نبود بازدارندگی قوانین و ناچیز بودن جریمه‌های نقدی، مسئله مهم‌تر تقاضای زیاد در این حوزه است که باعث گسترش آموزش امور پزشکی در بستر فضای مجازی شده است و برخی از آرایشگران اقدام به آموزش تزریق ژل و بوتاکس می‌کنند.

رهنمای چیت‌ساز تاکید کرد: با همکاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دادسرا و مجلس شورای اسلامی امکان ساماندهی مداخلات غیر مجاز در امور سلامت وجود دارد؛ اصلی‌ترین مشکل ما نبود مجازات بازدارنده برای افراد فاقد صلاحیت در امور درمانی است حتی درصد زیادی از جراحی‌های لیپوماتیک و ابدو مینوپلاستی و پلاستیک که بعضا خارج از شئون و عرف در فضای مجازی تبلیغ می‌شوند، غیر پزشکان انجام می‌دهند و برخی از افراد شاغل در مراکز درمانی تخلف می‌کنند.

نظر شما