شناسهٔ خبر: 63663786 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر فرهنگ تندیس «پایتخت کتاب ایران» را به استاندار سمنان اعطا کرد + فیلم

سمنان - ایرنا - محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تندیس «پایتخت کتاب ایران» را به مدت یکسال به استاندار سمنان اعطا کرد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، تندیس «پایتخت کتاب ایران» برای مدت یکسال به سمنان به عنوان برگزیده «پایتخت کتاب ایران» اعطا شد و در این مدت این شهر متعهد به اجرای ۲۵ طرح ابتکاری برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است.

در آیین اهدای رسمی تندیس پایتختی کتاب ایران به سمنان ، با حضور اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان، مهدی رمضانی سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نماینده ولی فقیه در استان، سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان، عباس گلرو نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، محمد بهرامی فرماندار سمنان، حسین موسوی شهردار سمنان، به همراهی اعضای شورای اسلامی شهر سمنان در مجتمع فرهنگی هنری کومش سمنان سالن تئاتر شهر حضور داشتند.

آیین انتخاب هشتمین پایتخت کتاب ایران و شهرهای خلاق کتابخوانی با حضور اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه نهم آبان‌ ۱۴۰۲ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و شهر «سمنان» به‌عنوان هشتمین پایتخت کتاب ایران معرفی شد.

۲۰۴ شهر امسال متقاضی کسب عنوان «پایتخت کتاب ایران» بودند که از این تعداد ۱۰۵ شهر صلاحیت داشتند و سپس ۱۲ شهر به عنوان نامزد «دوستدار کتاب» انتخاب شدند و از بین ۱۲ شهر در بین گزینه‌های «پایتخت کتاب ایران» از سمنان به عنوان دومین شهر دوستدار کتاب یاد شده بود و در نهایت موفق به کسب عنوان «پایتخت کتاب ایران» شد.

ایرنا سمنان از مبتکران حوزه کتاب

استان سمنان با سابقه تاریخی کهن، مهد پرورش چهره‌های شاخص ملی در حوزه‌های علمی، ادبی، عرفان و اهل قلم بوده است؛ فرهنگ در این دیار با تداوم تالیف و چاپ کتاب، دیرینگی خود را حفظ کرده و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بنا به رسالت خود طی یکسال اخیر به معرفی آثار اهالی قلم و ناشران استان در قالب محتوای صوتی «رادیو کتاب ایرنا سمنان» می‌پردازد. سه‌شنبه هر هفته، نخستین محتوای منتشره در تارنمای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان محتوای صوتی «رادیو کتاب ایرنا سمنان» است و این اقدام ابتکاری روز بیست‌وپنجم مهر ۱۴۰۲ یکساله شد.

سه‌شنبه هر هفته، نخستین محتوای منتشره در تارنمای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان محتوای صوتی «رادیو کتاب ایرنا سمنان» است و این اقدام ابتکاری روز بیست‌وپنجم مهر ۱۴۰۲ یکساله شد و با حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان از پرونده «کتابخانه ایرنا استان سمنان» رونمایی شد.

استان سمنان از دیرباز یکی از ایالت‌های چهارده‌گانه تقسیمات اوستایی در دوران باستان بوده است. در دوره حاکمیت مادها و هخامنشیان نیز «کومیسنه» نام داشته و پس از اسلام سرزمین تاریخی «قومس» نامیده می‌شده است. این پیشینه تاریخی نشان از دیرینگی و قدمت مردم و شکوه تمدن و فرهنگ در این سرزمین است.

این دیار در طول تاریخ مهد پرورش چهره های مختلف علوم مختلف دینی، فرهنگی و علمی بوده است که بسیاری از آثار آنان در لباس کتاب به زیور طبع آراسته شده است. تالیف و چاپ کتاب در استان سمنان برخاسته از حضور و نشر و پرورش اهالی قلم بوده و رونق حضور ناشران نیز گویای همین مطلب است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان بنا به جایگاه و تاثیرگذاری رسانه‌ای خود می‌کوشد با تهیه، تولید و انتشار محتوای صوتی به نام «رادیو کتاب ایرنا سمنان» در زمینه معرفی کتاب، بازگویی محتوا، شناسایی چهره‌های اهل قلم، ترویج دستاوردهای ناشران بومی و انتشار داشته‌های فرهنگی و علمی در زمینه‌های مختلف گام بردارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به انتخاب و معرفی سمنان به عنوان هشتمین «پایتخت کتاب ایران» امروز جمعه برای اعطای تندیس پایتخت کتاب به مدت یکسال به سمنان آمد و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، بازدید از همایش آموزش فشرده بازی‌سازی دیجیتال و بازدید از یک چاپخانه از جمله برنامه‌های یک روزه اسماعیلی به دیار دارالمرحمه است.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

نظر شما