شناسهٔ خبر: 63582688 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کنعانی:

تحریم رژیم صهیونیستی خواسته فلسطین از کشور‌های اسلامی

سخنگوی وزارت خارجه گفت: موضوع تحریم رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای اسلامی خواست به حق مردم فلسطین است و ایران هم این مسئله را پیگیری می کند.

صاحب‌خبر -

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب رویکرد اصولی خود در حمایت از ملت فلسطین و توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی رایزنی های مستمری با کشورهای اسلامی انجام داده است. آقای کنعانی افزود: موضوع تحریم رژیم صهیونیستی، خواست به حق مردم فلسطین است و ایران هم این مسأله را دنبال می کند. سخنگوی وزارت خارجه افزود: کشورهای اسلامی نشست های خوبی در این زمینه داشته اند اما کافی نیست. کشورهای اسلامی ظرفیت های بالقوه زیادی در این زمینه دارند از جمله تحریم انرژی ‌و کالا و باید به درخواست های فلسطینی ها در این زمینه توجه کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با ارسال کمک های انسان دوستانه به غزه هم گفت ایران مانند بسیاری دیگر از کشورها کمک های خود را با هماهنگی با مصر برای مردم غزه ارسال کرد اما متاسفانه به دلیل مانع تراشی اشغالگران امکان ارسال کمک‌ها وجود نداشته است. آقای کنعانی افزود: رایزنی ها با طرف مصری در این زمینه از ادامه دارد. متاسفانه به دلیل مصونیت سوال برانگیز رژیم صهیونیستی این رژیم از پذیرش مسئولیت های خود در این زمینه سر باز زده است. سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه وضعیت انسانی در غزه بسیار دردناک است و این مسوولیت جامعه جهانی در این زمینه را پررنگ می کند تاکید کرد موضوع پایان دادن به حملات به غزه ‌ و بازگشایی مرز رفح از مهمترین مسائلی است که مورد پیگیری دستگاه دیپلماسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری امروز در ارتباط با اظهارات عضو کنگره آمریکا درباره مسدود کردن پول ایران در قطر گفت کنگره آمریکا و بسیاری از نمایندگان آن نشان داده اند بیش از آن که حافظ منافع مردم آمریکا باشند به دنبال منافع رژیم صهیونیستی هستند. آقای کنعانی با اشاره به سفر اخیر نماینده روسیه به ایران هم گفت با توجه به آغاز ریاست روسیه بر گروه بریکس گفتگوهایی در چارچوب همکاری دو کشور در این گروه انجام گرفت. مسایل دوجانبه و منطقه ای و از جمله مسائل اخیر در غزه مورد توجه قرار گرفت و دو طرف درباره تحریم های یکجانبه هم گفتگو کردند.
 

 

فهرست کالا‌های مرتبط با شرکت‌های صهیونیستی به وزارت صمت ارسال شد
سخنگوی وزارت خارجه گفت برای جلوگیری از ورود غیر قانونی کالا‌های مرتبط با شرکت‌های صهیونیستی فهرست این کالا‌ها به دستگا‌های ذیربط از جمله وزارت صمت ارسال شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت ورود کالا‌های مرتبط به شرکت‌های صهیونیستی براساس قوانین به ایران ممنوع است و مردم ایران هم با درک ماهیت اشغالگرانه این رژیم تمایلی به استفاده از این کالا‌ها ندارند، با این حال با توجه به این که ممکن است کالا‌هایی به صورت گمنام وارد بازار شود دستگاه دیپلماسی با همراهی سایر دستگاه‌های ذیربط موظف به بررسی این موارد است. سخنگوی وزارت خارجه افزود این بررسی‌ها از سال‌های گذشته به صورت منظم انجام می‌شود و فهرست این کالا‌ها به دستگا‌های ذیربط اجرایی از جمله وزارت صمت ارسال شده است. آقای کنعانی تاکید کرد. دستگاه دیپلماسی جدیت لازم در این زمینه را دارد، اما انتشار این فهرست‌ها منوط به مسایل اجرایی است و انتشار عمومی آن هم براین اساس دنبال می‌شود.

ادامه و تشدید درگیری‌ها در منطقه نتیجه حمایت‌های همه جانبه آمریکایی‌ها از جنایات اشغالگران است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اتهام زنی درباره عملیات شب گذشته نیرو‌های یمن و کشتی صهیونیستی گفت کشور‌ها و گروه‌های منطقه‌ای براساس منافع خود تصمیم گیری می‌کنند و طرح چنین اتهاماتی علیه ایران تنها فرافکنی برای جبران شکست صهیونیست هاست. آقای کنعانی تاکید کرد این توجیهی برای شکست فاحش آن‌ها است و فایده‌ای نخواهد داشت. سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه ادامه و تشدید درگیری‌ها در منطقه نتیجه حمایت‌های همه جانبه آمریکایی‌ها از جنایات اشغالگران است افزود پشتیبانی همه جانبه و نامحدود آمریکا با واکنش‌های جدی در منطقه روبرو می‌شود و وضعیت انسانی در غزه را بغرنج می‌کند، گروه‌های مقاومت هم بار‌ها در این زمینه هشدار داده اند، علاوه بر این موج جهانی ضد این جنایات و حمایت‌های بی قید و شرط آمریکایی‌ها را هم شاهد هستیم. سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد آمریکا و رژیم صهیونیستی باید بدانند تنها با توقف کشتار و ارسال کمک‌های مردمی به غزه است که واکنش گروه‌های مقاومت هم متوقف خواهد شد.

 

سخنگوی وزارت خارجه: دولت آمریکا از خود بپرسد چرا هدف خشم و نفرت مردم منطقه است
آقای کنعانی درباره حملات اخیر به پایگاه های آمریکا در عراق گفت گروه های مقاومت تحت امر ایران نیستند بلکه نماینده کشورها و ملت های خود هستند. دولت آمریکا باید از خود بپرسید که چرا هدف خشم و نفرت مردم منطقه است
آقای کنعانی افزود رژیم صهیونیستی در طول هفته های اخیر مرتکب جنایات زیادی شده است، دیوان بین المللی کیفری هم صلاحیت رسیدگی به این جنایات جنگی را دارد و ایران از ورود دیوان به این مسأله حمایت می کند. سخنگوی وزارت خارجه افزود هر چند سوابق قبلی این نهاد چندان مثبت نبوده با این حال دیوان بین المللی کیفری در برابر آزمون جدی قرار دارد، از نگاه بسیاری از حقوقدانان بین المللی رژیم اشغالگر مرتکب فهرست بلندی از جنایات جنگی شده است و در این زمینه ایران در چارچوب پیشنهاد خود به اجلاس سازمان همکاری اسلامی شواهد این جنایات را جمع آوری می کند. آقای کنعانی افزود وزیر امور خارجه در چارچوب سفر اخیر خود به ژنو هم این مسأله را در گفتگو با مقامات سازمان ملل مطرح کرده است و حتی در دیدار نماینده دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد تشکیل کمیته ای بین المللی برای رسیدگی به این موارد را مطرح کرد.

مجامع بین المللی از جمله سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به وظایف خود در باره سلاح اتمی رژیم صهیونیستی عمل کنند
سخنگوی وزارت امور خارجه درادامه نشست خبری امروز با خبرنگاران تصریح کرد سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با سلاح های هسته ای رژیم صهیونیستی مسوولیت دارد و تهدید یک عضو کابینه رژیم صهیونیستی برای استفاده از این سلاح ها هم تردیدی در این زمینه باقی نگذاشته است. سخنگوی وزارت خارجه ابراز امیدواری کرد مجامع بین المللی از جمله سازمان بین‌المللی انرژی اتمی هم به وظایف خود در این زمینه عمل کنند
آقای کنعانی همچنین با بیان اینکه فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و همکاری های ایران هم در این چارچوب دنبال می شود گفت طرح مباحث حاشیه ای در این باره سازنده نیست.
 
 
رژیم صهیونستی اگرچه در کشتار مردم بیگناه موفق بوده، اما دستاورد نظامی نداشته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نقش چین در بحران غزه گفت پکن به عنوان عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل نقش مهمی در این زمینه دارد، ملت فلسطین از چین انتظار حمایت دارد و پکن می‌تواند به برقراری آتش‌بس در غزه کمک کند. آقای کنعانی تصریح کرد شورای امنیت سازمان ملل مهمترین رکن برقراری آتش بس است. سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از این نشست خبری در ارتباط با ادعای اشغالگران برای جنگ طولانی در غزه گفت رژیم صهیونیستی نشان داده که می‌تواند حمام خون راه بیندازد و کودکان و بیمارستان‌ها را هدف قرار دهد، اما هیچ گاه نتوانست اثبات کند که می‌تواند در برابر مقاومت ایستادگی کند، متاسفانه آن‌ها از شکست‌های خود درس نمی‌گیزند. آقای کنعانی با بیان اینکه بخشی از این جنایات نتیجه اهداف سیاسی شخص نتانیاهو است تاکید کرد این رژیم اگرچه در کشتار مردم بیگناه موفق بوده، اما دستاورد نظامی نداشته است.

باید در چارچوب ظرفیت‌های سازمان همکاری اسلامی تلاش‌های جدی برای حمایت از ملت فلسطین انجام شود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دیدار وزیر خارجه با همتای فرانسوی گفت این دیدار در ارتباط با مسأله فلسطین و هم مسایل دوجانبه از جمله مسائل کنسولی بود. آقای کنعانی افزود مواضع دو کشور ایران و فرانسه لزوما با هم منطبق نیست، اما در مواردی از جمله لزوم داد توقف جنگ با یکدیگر توافق وجود دارد ضمن اینکه مسوولیت توقف این جنگ بر عهده اشغالگران و حامیان آن‌ها است.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در ارتباط با نشست ریاض گفت این نشان می‌دهد کشور‌های اسلامی به اهمیت موضوع فلسطین واقف هستند و توافق کردند که برای توقف جنگ و ارسال کمک‌های انسانی تلاش کنند. آقای کنعانی تصریح کرد خروجی این جلسه هنوز برای ملت فلسطین ملموس نبوده و انتظار می‌رود در چارچوب ظرفیت‌های سازمان همکاری اسلامی تلاش‌های جدی برای حمایت از ملت فلسطین انجام شود.
 
 

نظر شما