به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه وضعیت راهها، عوامل انسانی و کیفیت خودرو 3 عامل اصلی آمار بالای تصادفات جادهای در کشور است، گفت: در 6 ماه نخست سال جاری 10721 تن از هموطنانمان در تصادفات جادهای جان خود را از دست دادهاند؛ به این معنا که روزانه ۵۷ ایرانی در جادهها کشته میشوند.
به گفته این عضو هیات رئیسه مجلس؛ میزان کشتهشدگان تصادفات رانندگی با سهم 5/6%– شش و نیم درصد- از کل متوفیان کشور، جایگاه سوم عوامل مرگومیر را در کشــور به خود اختصاص داده است.
سال گذشته 49 هزار میلیارد تومان هزینه تصادفات جادهای شد
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، هزینه تصادفات جادهای در قاطبه کشورها برابر با 3 درصد از تولید ناخالص داخلی آنها است، خاطرنشان کرد: این هزینه در ایران دو برابر میانگین جهانی یعنی حدود 6 تا 7 درصد تولید ناخالص داخلی است و سال گذشته رقمی حدود 49 هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داد.
تاثیر ایمنی خودرو در دو بخش قبل و بعد از تصادف
پیرهادی در پاسخ به سوالی در مورد نقش کیفیت خودروها در منجر به فوت شدن تصادفات جادهای، عنوان کرد: ایمنی خودرو در دو بخش قبل و بعد از تصادف میتواند بر میزان آسیبدیدگی از تصادفات مؤثر باشد، اما متاسفانه علیرغم گذشت 30 سال از بهکارگیری سیاســتهای نظارتی و شیوههای بازرسی، ارتقای کیفی در صنعت خودروسازی کشور، خودروهای تولید داخل نه تنها منجر کیفیت مطلوب و رضایتمندی مصرفکننده نشده، بلکه به یکی از عوامل اصلی مرگ هموطنانمان بدل شده است.
صدور مجوزهای ارفاقی؛ چالش جدی صنعت خودروسازی
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس ادامه داد: فقدان تعیین استانداردها و جامعیت دستورالعملهای اجباری ناظر بر قطعات تولیدی، نبود دستورالعملهای مشخص تحت نظارت قاطع و صدور مجوزهای ارفاقی مهمترین چالشهای صنعت خودروسازی و بهطور مشخص حوزه تأمین قطعات و مونتاژ به شمار میروند که بر کیفیت خودروی ساخته شده اثرگذارند.
این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه براساس بررسیهای انجام شده، سهم ایرادهای کیفی مربوط به قطعات خودرو، مونتاژ و طراحی به ترتیب 63، 26 و11 درصد برآورد شده است، افزود: البته سهم عمده در ایراد قطعات همگی به ضعف درصنعت قطعهسازی برنمیگردد و میتوان ریشه آن را در ضعف در طراحی جستجو کرد.
غیبت استاندارد در ساخت 90 درصد قطعات خودرو
پیرهادی با بیان اینکه از صدها قطعه مورد استفاده در خودرو، تنها 46 قطعه استاندارد اجباری و 96 قطعه اســتاندارد تشویقی دارند، اضافه کرد: بسیاری از قطعات خودرو بیش از 90% قطعات مطابق با استاندارد، دستورالعمل یا مقررات کیفی خاصی ساخته و وقتی هیچ دستورالعملی برای تولید بخش اعظم قطعات وجود ندارد، بنابر این اعمال نظارتی هم بر تولید و توزیع ایــن قطعات وجود ندارد.
به گفته پیرهادی، طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، وضعیت موجود کیفیت خودروهای ساخت داخل بهگونهای است که تعداد عیوب فنی خودرو در سه ماه اول استفاده توسط مشــتری به ازای هر خودرو سه ایراد فنی، بیش از سه برابر میانگین جهانی است.
دوره تضمین برای خودروهای ایرانی نصف میانگین جهانی است
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس همچنین با بیان اینکه در بحث ساخت خودروی داخلی حق مردم آنطور که باید و شاید دیده و رعایت نشده است، تاکید کرد: در کنار عدم نظارت بر روند کیفیت قطعهسازی، در بحث تضمین حقوق خریدار هم با میانگین جهانی فاصله قابل توجهی داریم؛ چنانکه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، دوره تضمین برای خودروهای دو سال کارکرد یا 40 هزارکیلومتر، تعیین شده در حالی است که خودروســازان مطرح در جهان اقدام به ارائه دوره تضمین 4 الی 5 ســاله یا کارکردی برابر 80 تا 100 هزار کیلومتر میکنند./
پایان پیام
∎
نظر شما