به گزارش شبکه شرق، محسن پیرهادی، گفت: میزان کشتهشدگان تصادفات رانندگی با سهم %6/5– شش و نیم درصد- از کل متوفیان کشور،جایگاه سوم عوامل مرگ ومیر را در کشــور به خود اختصاص داده است.
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، هزینه تصادفات جاده ای در قاطبه کشورها برابر با 3 درصد از تولید ناخالص داخلی آنهاست،خاطرنشان کرد: این هزینه در ایران دو برابر میانگین جهانی یعنی حدود 6 تا 7 درصد تولید ناخالص داخلی است و سال گذشته رقمی حدود 49 هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داد.
این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس بررسی های انجام شده سهم ایرادهای کیفی مربوط به قطعات خودرو،مونتاژ و طراحی به ترتیب 63، 26 و11درصد بر آورد شده اند، افزود: البته سهم عمده در ایراد قطعات همگی به ضعف درصنعت قطعه سازی برنمیگردد و می توان ریشه آن را در ضعف در طراحی جستجو کرد.
او با بیان اینکه از صدها قطعه مورد استفاده در خودرو،تنها 46 قطعه دارای استاندارد اجباری و 96 قطعه دارای اســتاندارد تشویقی دارند، گفت: بسیاری از قطعات خودرو بیش از%90 قطعات مطابق با استاندارد، دستورالعمل یا مقررات کیفی خاصی ساخته و وقتی هیچ دستورالعملی برای تولید بخش اعظم قطعات وجود ندارد،بنابر این اعمال نظارتی هم بر تولید و توزیع ایــن قطعات وجود ندارد.
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس همچنین با بیان اینکه در بحث ساخت خودروی داخلی حق مردم آنطور که باید و شاید دیده و رعایت نشده است،گفت: آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو،دوره تضمین برای خودروهای را دو سال یا کارکرد 40 هزارکیلومتر تعیین شده در حالی است که خودروســازان مطرح در جهان اقدام به ارائه دوره تضمین 4 الی 5 ســاله یا کارکردی برابر 80 تا 100 هزار کیلومتر میکنند.
نظر شما