شناسهٔ خبر: 63240609 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایجاد سایت تکثیر برای گونه‌های درخطر انقراض در زیستگاه اصلی

سایت تکثیر برای گونه‌های در خطر انقراض در زیستگاه اصلی ایجاد می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکزمهاباد؛ مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست کشور، در اجلاسیه سراسری دبیران استانی شبکه ملی محیط زیست سازمانهای مردم نهاد کشور گفت: ایجاد سایتهای تکثیر برای گونه‌های در خطر انقراض مانند گوزن زرد و پلنگ ایرانی جزو برنامه‌های اصلی سازمان محیط زیست بوده و اصلی‌ترین وظیفه محیط زیست حفاظت از گونه‌ها در دل زیستگاه اصلی است.ایجاد سایت تکثیر برای گونه‌های درخطر انقراض در زیستگاه اصلی

غلامرضا ابدالی افزود: ۲۳ گونه در معرض خطر انقراض درکشور شناسایی و برای آنها برنامه عمل تدوین و سیاست گذاری شده که بتوان از ظرفیت جوانان دانشمند کشور برای حفظ این ذخایر استفاده کرد.

ابدالی، با اشاره به اینکه اصل ۵۰ قانون اساسی، محیط زیست را مکلف کرده که در حفظ محیط زیست تلاش کند، تصریح کرد: یکهزار و ۳۰۰ گونه مهره دار که در حیات وحش کشور زیست می کنند، مورد حفاظت هستند.

وی گفت: باتوجه به اینکه اصلی ترین وظیفه سازمان محیط زیست حفاظت از گونه در دل زیستگاه اصلی است هر ساله دو بار ۲۰۰‌ گونه پرنده و ۱۲‌ گونه پستاندار سرشماری می شوند.

ابدالی اظهارکرد: در دشت بوکان طبق آخرین آمار، ۲۴ قطعه میش مرغ زیست می کنند لذا برای حفظ این گونه با ارزش نیازمند ایجاد سایت تکثیر هستیم.

ابدالی افزود: در طول دولت سیزدهم برای اولین بار در تاریخ کشور چهار گونه از جمله گور به دشت کویر، گوزن به دشت های کرخه، آهو به دشت مغان به طبیعت، معرفی مجدد شدند.

مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست کشور اضافه کرد: درحال حاضر جمعیت یوز پلنگ ایرانی ۲۰ فرد است که برای حفظ ژن این گونه ارزشمند سایت تکثیر را راه اندازی کردیم و برای نخستین بار در یک کار علمی جفت گیری خارج از زیستگاه انجام شد.

وی افزود: مشارکت مردمی حلقه مفقوده حفاظت از محیط زیست است به همین دلیل حضور سمن ها در این بخش ضروری است.

نظر شما