شناسهٔ خبر: 63233591 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایجاد سایت‌های تکثیر برای گونه‌های در خطر انقراض ‌پلنگ ایرانی

مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست ایجاد سایت‌های تکثیر برای گونه‌های در خطر انقراض نظیر پلنگ ایرانی را جزو برنامه‌های اصلی سازمان محیط زیست برشمرد و گفت: اصلی‌ترین وظیفه محیط زیست حفاطت از گونه‌ها در دل زیستگاه اصلی است.

صاحب‌خبر -

غلامرضا ابدالی صبح امروز در اجلاس سراسری دبیران استانی شبکه ملی محیط زیست که در ارومیه برگزار می‌شود، اظهار داشت: باید به سمت مردمی شدن و حضور مرددمی حرکت کنیم چرا که با اقدام دولتی نمی‌توان راه به جایی رسید. همه در قبال محیط زیست مسئولیت داریم و در این راه مؤثر هستیم. امروز و با توجه به شرایط حاکم بر جامعه جهانی، محیط زیست بیش از هر زمان دیگر نیاز به نوآوری دارد و این وظیفه و رسالت عموم مردم را سنگین‌تر کرده است.

وی عنوان کرد: ۷۰ دستورالعمل جدید در حوزه محیط زیست تدوین شده که می‌تواند برای آینده این حوزه موثر باشد. همچنین بروزرسانی قانون شکار و صید جانداران نیز برای آینده محیط زیست لازم بود که این اقدام هم انجام شده است.  در سازمان محیط زیست اتاق فکری برای خدمات‌رسانی بهتر تشکیل دادیم که تشکیل و فعال‌سازی کمیته تخصیصی پلنگ و میش مرغ از جمله نتایج این اتاق فکر بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست، خاطرنشان کرد: محیط زیست برای حضور سمن‌های تخصصی و بخش خصوصی آماده همکاری است. امروز شاهدیم که تعداد میش مرغ در بوکان به ۲۴ قطعه رسیده و این بحران است و نیازمند ایجاد سایت تکثیر است.  در دولت سیزدهم برای اولین بار چهارگونه به طبیعت، معرفی مجدد شد که این امر افتخار بزرگی برای جامعه محیط زیست است و باید قدردان این اقدامات باشیم،  البته باید با همکاری بخش خصوصی و مردم نسبت به حفاظت از گونه‌های مختلف جانوری اقدام جدی و اساسی داشته باشیم.

مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست، ابراز داشت: تاکنون ۱۵۰ شهید تقدیم عرصه محیط زیست شده که نشان‌دهنده از جان‌گذشتگی محیط‌بانان برای حفاظت و حراست از این حوزه است.

وی در پایان سخنان خود، ایجاد سایت‌های تکثیر برای گونه‌های در خطر انقراض نظیر پلنگ ایرانی را جزو برنامه‌های اصلی سازمان محیط زیست برشمرد و تصریح کرد: اصلی‌ترین وظیفه محیط زیست حفاطت از گونه‌ها در دل زیستگاه اصلی است.

در ادامه، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در سخنانی با اشاره به فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در بخش‌های مختلف را نشانه بلوغ فکری مدیران دانست و گفت: برای داشتن جامعه پویا نیازمند مشارکت بخش خصوصی و سمن‌ها هستیم که در این زمینه باید نسبت به تحقق مشارکت واقعی مردم به سوی گسترش و افزایش سمن‌ها برویم.

رضا ابراهیمی خاطرنشان کرد: یکی از ابزار‌هایی که ما را در رسیدن به دولت مردمی و ایران قوی کمک می‌کنند، سازمان‌های مردم نهاد هستند. این سمن‌ها نیازمند حمایت هستند و تمرکز اعطای مجوز در سطح ملی باید تقویت شود.

نظر شما