شناسهٔ خبر: 62938237 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نورنیوز | لینک خبر

اعتراف ناخواسته غرب در جنگ غزه

متعاقب شکست اطلاعاتی و میدانی صهیونیست‌ها، حامیان غربی تل‌آویو تلاش دارند چنین شکست سخت و پرهزینه‌ای را در میدان رسانه و تبلیغات جبران کنند. با این حال به نظر می‌رسد این بار نیز غربی‌ها به بن‌بست خورده‌اند!

صاحب‌خبر -

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: شکست صهیونیست‌ها در نبرد رسانه‌ای و روانی، بر عمق شکست راهبردی-امنیتی این رژیم در جریان عملیات طوفان الاقصی افزوده است.

تصویرسازی کاذب رسانه‌های غربی از وقایع جاری در غزه و اراضی اشغالی، جملگی در راستای توجیه جنایات تل‌آویو مورد استفاده قرار گرفت اما به نتیجه نرسید.

سوال اصلی اینجاست که چه مولفه‌هایی منجر به شکست روایت‌گری کاذب غرب با وجود منظومه تبلیغاتی عظیم آن در بحبوحه حوادث اخیر شده است؟

به‌نظر می‌رسد بخشی از ماجرا، به سوء سوابق رسانه‌های غربی در روایت‌گری از وقایع جاری در نظام بین‌الملل مربوط باشد، چه، افکار عمومی آمریکا و کشورهای اروپایی پس از وقایعی مانند جنگ اوکراین، متوجه تفاوت روایت‌گری و روایت‌سازی از سوی رسانه‌های خود شده‌اند.

به عنوان مثال، در جریان نبرد باخموت در اوکراین، در حالی که نیروهای روسی سرتاسر شهر را به تصرف خود در آورده بودند، رسانه‌ها مدعی پیش‌روی فوق‌العاده نیروهای اوکراینی در این منازعه شدند.

این دروغ‌سازی زمانی آشکار شد که زلنسکی ناچار شد تحت تاثیر شکست در نبرد باخموت و ناکامی در ضد حمله ادعایی اوکراینی‌ها، وزیر دفاع خود را برکنار کند.

روایت‌سازی‌های جعلی رسانه‌های غربی از عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه، به مراتب نسبت به آنچه در اوکراین می‌گذرد نیز شدیدتر است.

متعاقب شکست اطلاعاتی و میدانی صهیونیست‌ها، حامیان غربی تل‌آویو تلاش دارند چنین شکست سخت و پرهزینه‌ای را در میدان رسانه و تبلیغات جبران کنند. با این حال به نظر می‌رسد این بار نیز غربی‌ها به بن‌بست خورده‌اند!

این شکست به اندازه‌ای آشکار است که اخیرا شبکه یورونیوز با ادبیاتی خاص نسبت به آن اذعان کرد: «واکنش‌های جهانی متفاوت به خون‌ریزی در اسرائیل و غزه، سبب شد تا بار دیگر وجود اختلافات عمیق بین کشورها نمایان‌تر شود، روندی که از زمان آغاز جنگ در اوکراین سرعت بیشتری پیدا کرده و کشورهای غربی را در صحنه جهانی به طور فزاینده‌‌ای منفک از سایرین قرار داده است. تحلیل‌گران در گفتگو با یورونیوز اعتراف کرده‌اند که وقوع جنگ بین تل‌آویو  و حماس شکافی را که از قبل‌ [بین کشورها] بر سر اوکراین قابل مشاهده بود را عمیق‌تر می‌کند.

«برتران بدیع» استاد دانشگاه سیانس‌پو پاریس در این خصوص معتقد است که کشورهای عربی از نحوه واکنش مردم خودشان در قبال حمایت از اسرائیل هراسان هستند: نقطه ابهام اصلی برای کشورهای عربی منطقه در حقیقت همان بسیج افکار عمومی در بحبوحه چنین احساسات و خشم شدید است. موضع مردم این کشورها با آرمان فلسطین ممزوج است.»

به عبارت بهتر، رسانه های غربی در جریان عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه با گزاره و حقیقتی مواجه شده‌اند که قدرت انکار آن را از دست داده‌اند.

این گزاره مربوط به عدم تغییر نگاه زیربنایی و مبنایی شهروندان کشورهای عربی (حتی کشورهایی که سران آنها تن به عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی داده‌اند) و حتی شهروندان اروپایی نسبت به جنایات و ماهیت رژیم اشغال‌گر قدس است.

در واقع؛ صهیونیست‌ها اکنون جنگ امنیتی و تبلیغاتی را توامان در برابر رزمندگان مقاومت باخته‌اند.


نورنیوز

نظر شما