شناسهٔ خبر: 67682732 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

درباره نگهداری اسناد محرمانه؛

پرونده جنایی علیه ترامپ لغو شد

طبق اعلام یک قاضی در روز دوشنبه، انتصاب بازپرس ویژه «اسمیت» در پرونده‌های «اسناد محرمانه» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا غیرقانونی بوده است.

صاحب‌خبر -
پرونده جنایی علیه ترامپ لغو شد

جک اسمیت توسط «مریک گارلند»، دادستان کل برای تحقیق درباره ترامپ به دلیل نگهداری اسناد محرمانه در خانه‌اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید و همچنین بررسی یک توطئه ادعایی برای لغو انتخابات ۲۰۲۰ منصوب شده بود.

قاضی «آیلین کانن» در حکم خود نوشت که هیچ قانونی به دادستان کل قدرت گسترده‌ای برای انتصاب یک مقام تحت امر یا یک مقام فدرال با قدرت قضایی همانند بازپرس ویژه را نمی‌دهد.

در اوت ۲۰۲۲، اف‌بی‌آی به اقامتگاه ترامپ فلوریدا یورش برده و چندین جعبه اسناد را ضبط کرده بود. به گزارش واشنگتن پست، برخی از این اسناد مربوط به اسرار هسته‌ای ایالات متحده، برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های اطلاعاتی واشنگتن در چین بودند.

هیئت منصفه فدرال در میامی، فلوریدا در سپتامبر ۲۰۲۳ علیه ترامپ به دلیل سوءاستفاده از اسناد اعلام جرم کرد. ترامپ بی‌گناهی خود را اعلام و عنوان کرد که به عنوان مقام نهایی برای طبقه‌بندی اسناد، هیچ کار اشتباهی انجام نداده است.

اسناد دادگاهی که در ماه مه امسال از حالت محرمانه خارج شدند، نشان دادند که وزارت دادگستری مجوز استفاده از «نیروی مرگبار در صورت لزوم» را طی این یورش صادر کرده بود.

روز شنبه، مرد مسلحی که بعدا به نام «توماس متیو کروکس» شناسایی شد، هنگامی که ترامپ در حال سخنرانی در فضای باز در باتلر، پنسیلوانیا بود، چندین گلوله به سمت ترامپ شلیک کرد. یک گلوله به گوش راست رئیس جمهور سابق اصابت کرد، اما او آسیبی ندید. یک تماشاگر کشته و ۲ نفر دیگر زخمی شدند. کروکس توسط ماموران سرویس مخفی کشته شد.

نظر شما