لئوناردو داوینچی، نقاش مشهور عصر رنسانس، در کشیدن تابلوی مونالیزا از ترکیب شیمیایی منحصر به فردی برای تولید رنگ استفاده کرده است.دانشمندان با استفاده از تصویربرداری پرتو ایکس توانستهاند به ساختار شیمیایی تکنیکی پی ببرند که لئوناردو داوینچی برای ترسیم پرتره مشهور «مونالیزا» استفاده کرده است.کارشناسان میگویند یافته جدید نشان میدهد که نقاش مشهور و خلاق ایتالیایی در عصر رنسانس احتمالا در زمانی که در اوایل قرن شانزدهم روی نقاشی «مونالیزا» کار میکرده، میل به تجربه تکنیکهای متفاوت داشته است.تیم متشکل از دانشمندان و مورخان هنر در فرانسه و بریتانیا دریافتهاند دستور ساخت رنگ روغنی که لئوناردو به عنوان لایه ابتدایی و پایه خود برای تهیه تابلوی چوب صنوبر نقاشی مونالیزا استفاده کرده، با دستور دیگر تابلوهای او به لحاظ شیمیایی متفاوت بوده است.ویکتور گونزالس، نویسنده اصلی این مطالعه و شیمیدان در مرکز تحقیقات فرانسه، گفت: «او کسی بود که عاشق آزمایش کردن بود و هر یک از نقاشیهای او از نظر فنی کاملاً متفاوت است.»دکتر گونزالس که ترکیبات شیمیایی دهها اثر از لئوناردو داوینچی، رامبراند و نقاشان دیگر را مطالعه کرده است، در این باره به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «در این مورد جالب است که ببینیم در واقع تکنیک خاصی برای لایه رنگ پسزمینه مونالیزا وجود دارد.»به طور خاص، محققان در اولین لایه رنگ لئوناردو داوینچی، یک ترکیب شیمیایی نادر به نام «پلومبوناکریت» (Plumbonacrite) پیدا کردند. به گفته آقای گونزالس، این کشف برای اولین بار آنچه را که مورخان هنر پیش از این فقط در حد فرضیه مطرح کرده بودند تایید کرده است؛ اینکه نقاش به احتمال زیاد از پودر اکسید سرب برای غلیظ شدن و کمک به خشک شدن رنگ خود استفاده کرده است.کارمن بامباخ، متخصص هنر ایتالیا و متصدی موزه متروپولیتن نیویورک، این تحقیق را «بسیار هیجانانگیز» عنوان کرد و گفت: «یافتن پلومبوناکریت در مونالیزا نشاندهنده روحیه پیوسته آزمایشطلب لئوناردو به عنوان یک نقاش است. این چیزی است که او را جاودانه و مدرن میکند.»تکه رنگی که از لایه پایه تابلو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، با قطری کمتر از یک موی انسان، به سختی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده بود و از لبه سمت راست بالای نقاشی برداشته شده بود.
پیشنهاد شرکتهای جهانی برای نوسازی راه آهن عراق
وزارت حمل و نقل عراق به دنبال نوسازی شبکه خط آهن کشور به ویژه پس از دریافت پیشنهادهایی از شرکت های متخصص جهانی در این زمینه است.به گزارش الصباح، میثم الصافی، مدیر واحد رسانه ای وزارت حمل و نقل عراق، گفت که وزارت حمل و نقل به دنبال ایجاد جهش کیفی در بخش راه آهن است و تلاش های پیوسته ای برای نوسازی این بخش وجود دارد.الصافی تصریح کرد که بخش راه آهن عراق اخیرا با استقبال از سوی شهروندان برای حمل و نقل و سفر بین استانی مواجه شده است.وی اظهار داشت که شرکت راه آهن عراق به قراردادهای دولتی و تداوم تعمیر و اصلاح بخش راه آهن پایبند است و در راستای بهبود وضعیت خدماتی براساس برنامه دولت و تحولات در کشورهای پیشرفته عمل می کند.الصافی افزود که بخش راه آهن، ستون فقرات پروژه جاده توسعه است که به گسترش راه آهن پیشرفته از بندر فاو به ترکیه نیاز دارد.
نظر شما