شناسهٔ خبر: 62908359 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دستگیری ۱۶ قاچاقچی بزرگ در بابل

فرمانده انتظامی بابل از دستگیری هزار و ۲۰۸ نفر در حوزه خرده‌فروشی مواد مخدر و ۱۶ نفر قاچاقچی بزرگ در این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، سرهنگ شالیکار ضمن گرامیداشت هفته نیروی انتظامی گفت: در یک سال گذشته ۲۱۸ قبضه سلاح شکاری و هفت قبضه سلاح جنگی در شهرستان بابل کشف و ضبط شد.

فرمانده انتظامی بابل با اعلام اینکه در این مدت ۲۶۵ واحد صنفی به‌خاطر تخلفات و جرائم قانونی پلمب شد، افزود: ۶۱ نفر از اراذل‌واوباش این شهرستان که برای مردم قدرت‌نمایی کردند دستگیر و در اختیار مراجع قضائی گرفته است.

شرهنگ شالیکار گفت: هزار و ۲۰۸ نفر در حوزه خرده‌فروشی مواد مخدر، هزار و ۱۲۵ نفر معتاد و ۱۶ نفر قاچاقچی بزرگ که در این شهرستان فعالیت داشتند دستگیر شدند

او ادامه داد: هفته نیروی انتظامی امسال با شعار شهروند قانون‌مدار، پلیس خدمتگزار در جهت توانمندسازی شهروندان گام برداشته است که در صورت نهادینه‌شدن قانون‌مداری در یک جامعه، می‌توان از آن جامعه انتظار رشد و پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای را داشت.

شالیکار با اشاره به اینکه اصلاح برخی از قوانین بسیاری از مشکلات نیروی انتظامی را مرتفع می‌کند تصریح کرد: در سال‌های اخیر برخی از قوانین به‌جای آن‌که حالت بازدارندگی داشته باشند به‌نوعی باعث سد راه این ارگان شده است که باید این نوع قوانین ناکارآمد را که راه فرار برای برخی از مجرمان ایجاد می‌کند را بازنگری و اصلاح کرد تا این ارگان بتواند به‌عنوان متولی امور امنیت را در جامعه ایجاد کند.

فرمانده انتظامی بابل ادامه داد: در بسیاری از موارد قدرت اجرایی برخی از محرومیت‌های اجتماعی بیشتر از جرایم نقدی بوده است که قانون‌گذار باید به این امور توجه نماید و این چنین قوانینی که حالت بازدارندگی جرم را از بین برده است را حذف و قوانین بازدارنده را جایگزین آن کند.

سرهنگ شالیکار خاطرنشان کرد: ازنظر کارکنان ناجا نظم اجتماعی به کمک فرهنگ‌سازی و دربرداشتن قواعد، تعمیق شهروندی، وجدان کاریِ کارگزاران نظم اجتماعی و اقدامات و رویکرد‌های بسترمند و اقتضایی‌بر، ساخته می‌شود و در چنین مواردی پی‌ریزی و قوام‌بخشی نظم اجتماعی را به استفاده از راهبردهایی، چون اعتمادسازی اجتماعی - نهادی، عدالت رویه‌ای، انعطاف‌پذیری در روش، و ارتقای کارآمدی سازمانی وابسته است که باید متولیان امر به آن توجه کنند.

او با تأکید بر اینکه قانون باید از امنیت برخوردار باشد تا بتواند اغتشاشات را کنترل و مدیریت کند و پلیس اعتمادبه‌نفس داشته باشد بیان داشت:، اما متاسفانه امروز خیلی جا‌ها قانون برای پلیس جوابگو نیست و این چنین قوانینی باید در مجلس اصلاح شود و قانون‌گذار باید مقررات و قانون را به‌گونه‌ای بنویسید که تخلف در جامعه به حداقل و در بسیاری از موارد به صفر برسد.

فرمانده انتظامی بابل با تأکید بر اینکه پلیس ما امروز فقط سلاح ندارد؛ بلکه باتدبیر و اندیشه کار می‌کند گفت: پلیس همراه مردم بوده و در بسیاری از مسائل با مشاوره بسیاری از نزاع‌ها و درگیری‌ها در مرحله ابتدایی ختم به خیر می‌شود و به مراجع قضائی نمی‌رسد؛ اما بااین‌حال در شرایط کنونی باید مراقبت کنیم که در شرایط حساس موجود در داخل کشور اخلالی به وجود نیاید؛ زیرا اخلال درون و اغتشاش از برنامه‌های دشمن است تا به ما آسیب بزند.

شالیکار ادامه داد: در مورد مشاوره‌های اجتماعی آمادگی لازم را داریم که در بسیاری از موارد چه در بحث پیشگیری و یا بعد از وقوع جرم به شهروندان کمک کنیم تا مشکل رفع شود؛ زیرا در حال حاضر بیشترین تماس شهروندان با آسیب‌های اجتماعی گرفته می‌شود.

نظر شما