شناسهٔ خبر: 62630917 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اهتزاز پرچم برادری و برابری/ آغاز هفته وحدت در پایتخت معنوی وحدت کشور

خبرگزاری صدا و سیما

همایش بزرگ آئین برادری بمناسبت هفته وحدت در سالن نمایشگاه‌های بین المللی منطقه آزا چابهار با حضور علما، روحانیون ریش سفیدان سراسر سیستان و بلوچستان، برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان ، آیت الله محامی امام جمعه زاهدان و نماینده، ولی فقیه در این همایش گفت:هفته وحدت یک هفته نمادین است برای ضروری‌ ترین نیاز جامعه اسلامی که به میمنت میلاد پیامبر بزرگ اسلام نامگذاری شده است.
وی افزود:وحدت و انسجام امت اسلامی مهمترین ابزار برای حفظ قدرت و شوکت امت اسلامی است، و برای همین است که دشمن منبع انرژی امت اسلامی را در طول تاریخ نشانه گرفته و تلاش کرده به بهانه‌های مختلف تفرقه بیندازد چه بهانه‌های قومی‌و چه مذهبی.
آیت الله محامی عنوان‌کرد:وحدت به معنای تعامل پیروان مذاهب بر محور مشترکات و برای دستیابی به اهداف مشترک است و به معنای دست برداشتن از مبانی دینی و مذهبی نیست.
وی افزود: مبانی دین به ما تاکید می‌کند بر حفط و تقویت وحدت و تعامل با یکدیگر تلاش کنیم و چرا که مشترکاتی که دربین امت اسلامی وجود دارد، که کمک میکندتا بتوانیم تمدن نوین اسلامی را احیا کنیم.
آیت الله محامی تصریح کرد: محور‌ها وحدت بین شیعه و سنی بسیار زیاد است از اعتقادات مشترک به مبدا و معاد تا گرفته تا اعتقاد به پیامبر اکرم، قران کریم و اهل بیت که این اشتراکات بالای ۹۰ تا۹۵ درصد است.
وی افزود:البته اختلافاتی دربین این دو مذهب وجود دارد که قابل کتمان نیست و هر کس اعتقادات خود را دارد و به آن ملتزم است، اما مهم این است که اشتراکات را فدای اختلاف کم و ناچیز نکنیم و تحت تاثیر تبلیغات دشمنان قرار نگیریم.
امام جمعه زاهدان ادامه داد: فضای حاکم بر جامعه اسلامی باید فضای رحمت، عطوفت، محبت، انس، الفت و وحدت باشدو برای اینکه بتوانیم وحدت را تحقق ببخشیم، باید اول در دایره عدالت، انصاف واخلاق قرار بگیریم همان چیزی که سیره پیامبر اسلام بود.
نماینده، ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت:نظام اسلامی که به برکت انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی به پیروزی رسید برای تحقق همین وحدت از آغاز انقلاب دایه دار وحدت شد و اجرای عدالت حاکمیت اخلاق و تعامل با پیروان مذاهب مختلف را سرلوحه کار خود قرار داد از جمله تعقل با شیعه و اهل سنت در خارح کشور و بعد داخل کشور و رسیدگی به مناطق تلفیقی از کردستان‌گرفته تا سیستان و بلوچستان.
وی همچنین ضمن اشاره به حادثه ۸ مهرماه که در مصلی زاهدان رخ داد، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبر از همان ابتدا بصورت صریح و با حساسیت بالا دستور پیگیری دادند و موضع گیری کردند و گزارش‌هایی هم که بدستشان رسیده بود را خوانده بودند، اما ایشان نپذیرفته بودند و فرمودند حقیقت ماجرا را به من بگویید.
وی افزود:از جانب مقام معظم رهبری به بنده بعنوان نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان پیغامی داده شد و برآن نیز تاکید کرده بودند که نماینده من باید به دنبال احقاق حق مردم باشد و ملاحظه هیچ کسی را نکند.
وی افزود: حضرت آقا برای احقاق حق مردم‌ و مجازات مجرمین و متخلفین همچنان پیگیر هستند و از دستگاه مربوطه خواسته شده که به وظیفه خود عمل کنندنگذارند حق کسی ضایع شود.
آیت الله محامی ادامه داد: در رابطه با حادثه مصلی زاهدان، جمع قلیلی بر خلاف اخلاق و احکام اسلامی و رسم بلوچی که به مهمان برخورد ویژه دارند دچار کج رفتاری شدند و به اسم دفاع از حقوق خانواده داغ دیده به دنبال منافع خود بودند و می‌خواستند برای خود کاسبی کنند وبدنبال التهاب آفرینی و زمینه سازی برای آشوب گری و هنجار شکنی بودند وبا سخنان ساختار شکنانه در زمین دشمن بازی کردند.
وی‌ خاطرنشان کردند:امیدوارم با تقویت وحدت در این استانی که به عنوان مظهر وحدت است، زمینه اجرای سریعتر عدالت و احقاق حق مردم را فراهم و زمینه رشد اقتصادی و عمرانی استان را هموارتر کنیم.

<div id="video-display-embed-code_10199022"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3994404/10199022?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما