شناسهٔ خبر: 61952066 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فعالیت ۲۹ اکیپ دامپزشکی در ایام اربعین

خبرگزاری صدا و سیما

معاون دامپزشکی استان ایلام از آغاز فعالیت ۲۹ اکیپ دامپزشکی همزمان با ایام اربعین در استان ایلام خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ الهام جم زاده اظهار کرد: با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و افزایش تردد زوار امام حسین (ع) فعالیت ۲۹ اکیپ دامپزشکی در ایام اربعیندر شهرستان‌های استان و پایانه مرزی مهران، به منظور افزایش و تشدید نظارت‌های بهداشتی، ۱۵ اکیپ ثابت و۱۴ اکیپ سیار از روز جمعه ۲۷ مردادماه مصادف با اول ماه صفر کار خود را شروع کرده‌اند.

وی افزود: این طرح نظارتی حسب دستور مدیرکل محترم دامپزشکی استان جهت اقدامات ویژه طرح تشدید نظارت بهداشتی ویژه اربعین به منظور نظارت بیشتر و فشرده از مواکب و رستوران‌های سرراهی و مراکز طبخ غذا برای زائرین و … راه اندازی شده است.

جم زاده عنوان کرد: از اهداف مهم این طرح، نظارت به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بویژه با توجه به گرمی هوا جلوگیری از بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

وی گفت: کشتار دام‌های آلوده و در شرایط غیر بهداشتی و بدون نظارت دامپزشکی احتمال شیوع بیماری‌های تب کریمه کنگو، تب مالت و سیاه زخم را افزایش می‌دهد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام اضافه کرد: رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی در موکب‌های اربعین تأثیر زیادی در جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک دارد، کشتار خارج از نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی موجب به خطر افتادن جان شهروندان و زوار می‌شود.

وی گفت: ذبح دام در منازل و معابر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چرا که این اقدام می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بویژه با توجه گرم شدن هوا سبب شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شود.

جم زاده بیان کرد: تاکید بر این است هم استانی‌های عزیز و کلیه‌ی مواکب، گوشت نذری خود را از کشتارگاه‌های دام و یا مراکز موقت کشتار که تحت نظر و بازرسی دامپزشکی هستند تهیه کنند.

وی افزود: همچنین مردم عزیزمان دقت کنند که گوشت نذری قبل از مصرف جهت اطمینان کامل از سلامت آن، حتماً به مدت ۲۴ ساعت برای پیشگیری از بیماری‌های مشترک از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دمای یخچال نگهداری شود و دل و جگر و قلوه بایستی ۴۸ ساعت قبل از مصرف در یخچال نگهداری شود.

وی بیان کرد: شهروندان عزیز جهت پاسخگویی و در صورت لزوم بمنظور حضور اکیپ‌های گشت فرآورده در هر ساعت از شبانه روز در محل مواکب، می‌توانند با شماره تلفن ادارات دامپزشکی شهرستانی و یا با کد سازمانی ۱۵۱۲ تماس بگیرند.

نظر شما