شناسهٔ خبر: 61775202 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

جزئیات اجرای توافق تبادل زندانیان ایران-آمریکا و آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی/ تا انتقال کامل پول‌ها، زندانیان مدنظر آمریکا در ایران می‌مانند/ انتقال منابع به حسابی در قطر/انتقاد جمهوری‌خواهان از بایدن به دلیل توافق مبادله زندانی با ایران

فرآیند اجرای توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی تمام پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی انتقاد شماری از سیاستمداران و شخصیت‌های حزب جمهوری‌خواه آمریکا از رئیس‌جمهوری این کشور را به همراه داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جوان آنلاین به نقل از خبرگزاری ها، بر اساس این گزارش، در این فرآیند قرار است ابتدا پول‌های ایران در کره از واحد وون (واحد پول کره جنوبی) به یورو تبدیل شود که این مهم انجام شده و در ادامه بناست که به حسابی در قطر واریز شود تا در اختیار ایران قرار گیرد. مبلغ پول‌های ایران در کره جنوبی که بناست آزاد شود ۶ میلیارد دلار است. پس از واریز این پول به حسابی در قطر، تبادل زندانیان نیز به انجام می‌رسد.


در این تبادل، چهار تبعه آمریکایی (سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و یک زندانی دیگر) در قبال آزادسازی همان تعداد یا بیشتر از ایرانیان در بند آمریکا آزاد می‌شوند.


منابع مطلع به تسنیم گفتند که تا وقتی که پول‌های ایران کامل به قطر منتقل نشود، زندانیان امریکایی ازاد نمیشوند.
دولت کشورمان علاوه بر پیگیری راهکار‌های دیپلماتیک برای آزادسازی منابع ایران در کره جنوبی، از حدود یکماه پیش فرآیند حقوقی علیه کره جنوبی را هم آغاز کرده بود که این دو مسیر نهایتا به ازادسازی همه منابع منجر می‌شود.

نحوه بهره‌برداری از دارایی‌های آزادشده در اختیار ایران است
در این خصوص وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران اعلام کرد: نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران بوده و این منابع برای نیاز‌های مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذیصلاح هزینه خواهد شد.


وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد آزادسازی منابع توقیف شده ایرانی و آزادی تعدادی از زندانیانی که غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده اند، بیانیه‌ای را منتشر کرد.


متن بیانیه به این شرح است: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده است.


آزادسازی و رفع محدودیت از منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که غیرقانونی و به بهانه نگرانی بانک‌های خارجی از تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده مسدود شده یا استفاده از آن‌ها سخت شده است، همواره در دستور کار وزارت امور خارجه قرار داشته است.


نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران بوده و این منابع برای نیاز‌های مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذیصلاح هزینه خواهد شد.


علاوه بر آزادسازی منابع مالی که به صورت غیرقانونی توقیف شده بود، حمایت از حقوق ایرانیان در سرتاسر جهان جزو وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است. در این چارچوب، آزادی تعدادی از زندانیان بی‌گناه ایرانی که طی سال‌های گذشته به طور غیرقانونی و با اتهام واهی دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا، در این کشور دستگیر و زندانی شده‌اند، به طور جدید توسط دستگاه دیپلماسی پیگیری شده است.


در این راستا، آزادی تعدادی از زندانیانی که به طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، بزودی محقق خواهد شد. زندانیان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند.


«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره توافق اخیر ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان بین دو کشور و آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران گفت: ایران تضمین لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده است.


روزنامه نیویورک تایمز شامگاه پنجشنبه خبر داد مطابق با توافق حاصله میان ایران و آمریکا، پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد.

تایید توافق تبادل زندانیان از سوی نمایندگی ایران در سازمان ملل
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد نیز روز پنجشنبه به وقت محلی خبر خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران را تایید کرد و گفت: این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را بطور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند.


پیش از این، آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: ما به نظارت دقیق بر وضعیت آن‌ها ادامه خواهیم داد. البته تا زمانی که همه آن‌ها به خانه بازنگردند به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.


سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: تا آن زمان، مذاکرات برای آزادی نهایی آن‌ها همچنان ادامه دارد و این مذاکرات حساس است. بنابراین، ما جزئیات کمی در مورد وضعیت حبس خانگی آن‌ها یا تلاش هایمان برای تامین آزادی آن‌ها خواهیم داشت.


شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی به نقل از مشاور حقوقی یکی از زندانیان دو تابعیتی در ایران اعلام کرد که چهار زندانی دو تابعیتی از زندان اوین به حبس خانگی در هتلی منتقل شده اند.


به گزارش ایرنا، شبکه خبری سی ان ان آمریکا اعلام کرد: با توجه به اظهارات یک وکیل، چهار آمریکایی که به صورت غیر قانونی در ایران بازداشت شده بودند اکنون از زندان اوین آزاد شده و در حصر خانگی قرار گرفته اند. این یک نشانه امیدوار کننده از آزادی آن‌ها پس از سال‌ها حبس است.


کریستین امانپور مجری مشهور شبکه سی ان ان آمریکا به نقل از جرد گنسر، مشاور حقوقی سیامک نمازی گفت: «انتقال گروگان‌های آمریکایی از زندان اوین توسط ایران به حبس خانگی تحول مهمی است. اگرچه من امیدوارم که این اولین قدم برای آزادی نهایی آن‌ها باشد، این در بهترین حالت آغاز پایان است و نه بیشتر.»


بر اساس این گزارش، سه زندانی دو تابعیتی ایرانی - آمریکایی شامل سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز، و چهارمین فرد که نامش مشخص نیست، از زندان اوین تهران منتقل شدند و پیش‌بینی می‌شود که در هتلی تحت مراقبت مقامات ایرانی نگهداری شوند. دولت بایدن در حال مذاکره برای آزادی آن‌ها از ایران است.


سی ان ان اعلام کرد گنسر که در اظهار نظر محتاط است، افزود: " هیچ تضمینی در مورد آنچه از این به بعد اتفاق می‌افتد وجود ندارد. "


در پی این خبر، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز پنجشنبه به وقت محلی در گزارشی اعلام کرد که آمریکا و ایران به توافقی دست یافته اند که بر اساس آن در ازای دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده خود برای مقاصد بشردوستانه و آزادی چندین ایرانی زندانی توسط آمریکا، تهران پنج زندانی آمریکایی را آزاد خواهد کرد.


نیویورک تایمز نوشت: به گفته چند تن از مقامات آگاه از این توافق، آمریکا و ایران به توافقی دست یافته‌اند تا در ازای چند ایرانی، پنج آمریکایی زندانی در ایران نیز آزاد شود و در نهایت ایران به حدود ۶ میلیارد دلار درآمد نفتی خود دسترسی پیدا کنند.


به گفته وکیل یکی از زندانیان آمریکایی، پس از بیش از دو سال مذاکره در سکوت میان ایران و آمریکا، تهران پنج شهروند ایرانی آمریکایی دوتابعیتی را در حبس خانگی قرار داد.


جرد گنسر وکیل یکی از این زندانیان ادعا کرد: روز پنجشنبه چهار زندانی دو تابعیتی از زندان اوین به هتلی در تهران منتقل شدند و برای چند هفته در آنجا نگهداری خواهند شد تا اجازه سوار شدن آن‌ها به هواپیما داده شود.


به گفته چند تن از افراد آشنا به این توافق، یک زندانی زن آمریکایی دیگر، پیش از این در حبس خانگی قرار داده شده بود. گنسر گفت که به آمریکایی‌ها گفته شده است که در هتل تحت مراقبت مقامات ایرانی خواهند بود.


مقامات دولت بایدن از اظهار نظر یا تایید جزئیات درباره آنچه ایران دریافت خواهد کرد، خودداری کردند. اما افراد آشنا به این توافق گفتند زمانی که آمریکایی‌ها اجازه بازگشت به آمریکا را پیدا کنند، دولت بایدن تعداد از اتباع ایرانی را که به دلیل نقض تحریم‌های ایران زندانی شده اند را آزاد خواهد کرد.


به گفته منابع آگاه، آمریکا همچنین نزدیک به ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی را به حسابی در بانک مرکزی قطر منتقل خواهد کرد. آن‌ها افزودند که این حساب توسط دولت قطر کنترل و تنظیم می‌شود تا ایران تنها برای مقاصد بشردوستانه مانند دارو و غذا از آن استفاده کند.

نظر شما