شناسهٔ خبر: 61771689 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در حال به روز رسانی...

توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و 6 میلیارد دلار

بر اساس ادعای نیویورک تایمز، ۵ آمریکایی زندانی در ایران، در مقابل آزادی ۲ شهروند ایرانی و آزادسازی ۶ میلیارد دلار بلوکه شده ایران آزاد خواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛  روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده مطابق با توافق حاصله میان ایران و آمریکا، پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار برای اهداف بشردوستانه، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد.

به نوشته ایسنا، نیویورک‌تایمز می‌گوید این مسئله را چندین منبع مطلع به این روزنامه اعلام کرده‌اند.

به نوشته نیویورک تایمز، در اولین قدم این توافق که پس از ۲ سال «مذاکره پنهانی ایران و آمریکا» حاصل شده است، ایران پنج زندانی ایرانی-آمریکایی را از زندان آزاد و آن‌ها را در هتلی نگه‌ می‌دارد.

مراد طاهباز، سیامک نمازی و عماد شرقی از جمله زندانیان آزاد شده توسط ایران هستند. نام ۲ زندانی آزاد شده دیگر ذکر نشده است. نیویورک تایمز به نقل از ۲ منبع مطلع نوشت که یکی از ۲ زندانی ناشناس آزاد شده یک «دانشمند» و دیگری یک «تاجر» است.

این روزنامه گزارش داد که سه زندانی نام‌برده و یکی از ۲ زندانی ناشناس در روز پنج‌شنبه از زندان اوین به هتلی در تهران منتقل شده‌اند. آن‌ها قرار است چندین هفته در این هتل بماند تا ایران به آن‌ها اجازه خروج از کشور را بدهد.

چندین منبع مطلع عنوان کردند که زندانی پنجم که یک زن است، پیش‌تر آزاد شده و در حال حاضر در حصر خانگی به سر می‌برد.

نمازی در سال ۱۳۹۵ به جرم جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا، شرقی در سال ۱۳۹۹ به جرم جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی و طاهباز در سال ۱۳۹۸ به جرم جاسوسی از مراکز حساس نظامی در پوشش محیط زیستی، هر کدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند.

مقامات دولت بایدن از اظهارنظر درخصوص جزئیات این توافق سرباز زده‌اند اما منابع مطلع اعلام کردند که دولت بایدن زمانی که زندانیان آمریکایی اجازه بازگشت به وطن را پیدا کنند، چند تبعه ایرانی که به دلیل دور زدن تحریم‌ها زندانی شده بودند را آزاد خواهد کرد.

منابع همچنین اعلام کردند که دولت بایدن ۶ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده از فروش نفت ایران در کره جنوبی را آزاد کرده و آن را به حسابی در قطر منتقل خواهد کرد.

به ادعای این منابع، دولت قطر اموال ایران را کنترل خواهد کرد و تنها به ایران اجازه خواهد داد تا برای خرید کالاهای بشردوستانه از آن استفاده کند.

۲ منبع مطلع ادعا کرده‌اند این توافق در ماه مارس تقریبا کامل شده بود اما مذاکرات در این‌باره به دلیل دستگیری یکی از دو تبعه ناشناس آمریکایی توسط ایران متوقف شد.

 

1501414_425

 

سی ان ان: چهار زندانی دو تابعیتی در ایران از زندان اوین به هتلی منتقل شدند

 

 

شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از مشاور حقوقی یکی از زندانیان دو تابعیتی در ایران اعلام کرد که چهار زندانی دو تابعیتی از زندان اوین به حبس خانگی در هتلی منتقل شده اند.

به نوشته ایرنا، شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: با توجه به اظهارات یک وکیل، چهار آمریکایی که به صورت غیر  قانونی در  ایران بازداشت شده بودند اکنون از زندان اوین آزاد شده و در حصر خانگی قرار گرفته اند. این یک نشانه امیدوار کننده از آزادی آنها پس از سالها حبس است.

کریستین امانپور مجری مشهور شبکه سی ان ان آمریکا به نقل از  جرد گنسر، مشاور حقوقی سیامک نمازی گفت: «انتقال گروگان‌های آمریکایی از زندان اوین توسط ایران به حبس خانگی تحول مهمی است.  اگرچه من امیدوارم که این اولین قدم برای آزادی نهایی آنها باشد، این در بهترین حالت آغاز پایان است و نه بیشتر.»

بر اساس این گزارش، سه زندانی دو تابعیتی ایرانی - آمریکایی شامل  سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز، و چهارمین فرد  که نامش مشخص نیست، از زندان اوین تهران منتقل شدند و پیش‌بینی می‌شود که در هتلی تحت مراقبت مقامات ایرانی نگهداری شوند.  دولت بایدن در حال مذاکره برای آزادی آنها از ایران است.

 سی ان ان اعلام کرد گنسر که در اظهار نظر محتاط است، افزود: " هیچ تضمینی در مورد آنچه از این به بعد اتفاق می افتد وجود ندارد."

 

دولت آمریکا: آزادی زندانیان آمریکایی را تایید می‌کنیم

شورای امنیت ملی آمریکا: تایید می کنیم که ایران 5 آمریکایی را که بازداشت شده بودند آزاد کرده و آنها را در حصر خانگی قرار داده است./ ایسنا

 

 فرآیند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا آغاز شد

وکیل مدافع ۳ نفر از محکومین:

سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی از زندانیان محکوم شده، از زندان اوین به خارج از زندان منتقل شدند.

اتهام این افراد همکاری با دولت متخاصم آمریکا بود.

سیامک نمازی ٨ سال و مراد طاهباز ۶ سال و عماد شرقی  ۴ سال از حبسشان را طی کرده بودند.

سیامک نمازی سال ۹۵ به اتهام همکاری با دولت آمریکا  به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

مراد طاهباز نیز در سال ۹۶ به اتهام همکاری با دولت متخاصم امریکا به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

عماد شرقی  در سال ۱۳۹۹ نیز به جرم همکاری با دولت متخاصم امریکا به ۱۰ حبس محکوم شده بود./ ایسنا

 

 نمایندگی ایران در سازمان ملل خروج زندانیان دو تابعیتی از زندان اوین را تایید کرد

نمایندگی نزد سازمان ملل خبر خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران را تایید و اعلام کرد: این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را بطور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند.

 

 سی‌ان‌ان: گفت‌وگوها برای آزادی زندانیان با مذاکرات هسته‌ای مجزاست

سی‌ان‌ان در گزارشی مدعی شد: توافق اخیر ایران و آمریکا مبنی بر آزادی زندانیان از مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران مجزاست.

آزادی نهایی آمریکایی‌ها «شاید بتواند به تسهیل مذاکرات در دیگر حوزه‌ها کمک کند».

باور داریم که آن چه تنظیم شده در جهت منافع‌مان است. / ایسنا

 

 

معاون وزیر خارجه: برای آزادسازی پولها تضمین گرفتیم/ چند ایرانی هم آزاد می شوند

به گزارش جماران؛ علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران نوشت: ‌فرایند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که چند سال است به‌طور غیرقانونی توسط آمریکا توقیف شده، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌است. آزادی چند ایرانی که به‌طور غیرقانونی در آمریکا بازداشت شده بودند در این چارچوب است.

 

 

بیانیه وزارت خارجه در مورد آزادسازی منابع توقیف شده ایرانی و آزادی تعدادی از زندانیانی که غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده اند

فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است.

آزادسازی و رفع محدودیت از منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که غیرقانونی و به بهانه نگرانی بانک‌های خارجی از تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده مسدود شده یا استفاده از آنها سخت شده است، همواره در دستور کار وزارت امور خارجه قرار داشته است. 

نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران بوده و این منابع برای نیازهای مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذیصلاح هزینه خواهد شد.  

علاوه بر آزادسازی منابع مالی که به صورت غیرقانونی توقیف شده بود، حمایت از حقوق ایرانیان در سرتاسر جهان جزو وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است. در این چارچوب، آزادی تعدادی از زندانیان بی‌گناه ایرانی که طی سال‌های گذشته به طور غیرقانونی و با اتهام واهی د‌ور زدن تحریم های ظالمانه آمریکا، در این کشور دستگیر و زندانی شده‌اند، به طور جدی توسط دستگاه دیپلماسی پیگیری شده است. در این راستا، آزادی تعدادی از زندانیانی که به طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، بزودی محقق خواهد شد.

یادآوری می نماید که زندانیان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند.

 

مقام ارشد کاخ سفید: مذاکرات با تهران درخصوص زندانیان ادامه دارد/درباره بازگشت به برجام مذاکراتی نداریم

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید در خصوص گزارشات اخیر مبنی بر تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن گفت که مذاکرات در این باره همچنان ادامه دارد.

طبق گزارش ایسنا، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که گفت وگوها با طرف ایرانی برای آزادی زندانیان ادامه دارد.

وی گفت: ۵ شهروند آمریکایی که در ایران بازداشت بودند اکنون در اقامت اجباری به سر می برند و برای آزادی آن ها به مذاکرات ادامه می دهیم.آنچه محقق شد یک گام مثبت است و یک توافق امضا شده نیست و امیدواریم که در آینده نزدیک اعلام کنیم که توافق منعقد شد.

جان کربی خاطرنشان کرد: از تلاش های شرکایمان در منطقه تقدیر و تشکر می کنیم، کشور قطر دوست متمایزی است و از حمایت های آن تشکر می کنیم. ما به طور ویژه از حمایت های قطر در این مذاکرات تقدیر می کنیم.

وی گفت: آنچه در مورد آن صحبت می کنیم قرار دادن برخی از اموال بلوکه شده ایران در حساب هایی تنها برای بکارگیری در امور انسانی است.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید تاکید کرد که درحال حاضر مذاکراتی با ایران درخصوص بازگشت به برجام نداریم.

وی همچنین گفت که بر فعالیت های منطقه ای ایران و حمایت هایش از روسیه و تهدید کشتی ها متمرکز هستیم.

 

 

 مرندی: ایران به تمام دارایی‌های آزادشده دسترسی کامل و مستقیم دارد

سید محمد مرندی تحلیلگر امور بین الملل و هسته‌ای با رد برخی ادعاها در مورد فرایند تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن و آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که ایران به تمام دارایی‌های آزادشده دسترسی کامل و مستقیم دارد.

مرندی نوشت: این ادعای نادرست، ساخته و پرداخته افراد ناخرسند و عصبانی است. ایران به تمام دارایی‌هایی آزادشده خودش دسترسی کامل و مستقیم دارد و هیچ شرکت قطری در این میان دخیل نیست. بانک‌های ایرانی کنترل کامل [بر این دارایی‌ها] دارند و می‌توانند بدون هیچ محدودیتی خدمات و کالا خریداری کنند.

 

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما