شناسهٔ خبر: 6153935 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

همراه با فارس در رایزنی‌‌های هسته‌ای وین

آمانو در بدو ورود به کوبورگ: توافق در دسترس است/ تا پایان سال ۲۰۱۵ می‌توانیم گزارشی درباره پی.ام.دی منتشر کنیم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: توافق جامع در دسترس است و فکر می‌کنم با همکاری ایران تا پایان امسال می‌توانیم گزارشی را درباره پی ام دی منتشر کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به وین، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لحظاتی پیش وارد هتل پله کوبورگ محل مذاکرات هسته‌ای شد.

وی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آژانس درگیر در موضوع هسته‌ای ایران است، گفت: من پنجشنبه در تهران بودم و با روحانی و شمخانی دیدار کردم تا حل تمامی موضوعات باقیمانده را تسریع بخشم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: در این دیدارها پیشرفتهای رو به جلویی صورت گرفته اما هنوز نیازمند کار بیشتری است.

آمانو با بیان اینکه آژانس همکاری و تعامل ایران و 1+5 را سرعت بخشیده است، گفت: با همکاری ایران فکر می کنم بتوانیم تا پایان امسال گزارشی را درباره پی ام دی صادر کنیم.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: ما به پیشرفتهایی در مسیر رو به جلو دست یافتیم و معتقدم توافق در دسترس است.

آمانو گفت: هر زمان که در زمینه برجام توافقی حاصل شد آژانس آمادگی دارد عناصر مربوط به بحث هسته‌ای را در صورت درخواست اجرا کند. پیشرفت‌هایی حاصل شده ولی نمی‌توانم در حال حاضر درباره جزییات آن صحبت کنم.

آمانو هفته گذشته نیز چندین بار به کوبورگ آمد و با وزرای خارجه حاضر از جمله ظریف دیدار کرد.

وی روز پنجشنبه در تهران حضور داشت و با حسن روحانی رئیس جمهور ایران و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

پی‌ام‌دی یا ابعاد نظامی احتمالی، مجموعه ادعاهای آژانس در خصوص فعالیت‌های نظامی هسته‌ای ایران پیش از سال 2003 است که در دوران محمد البرادعی، مدیر کل سابق آژانس حل شده بود اما با روی کار آمدن آمانو، از سر گرفته شد.

ایران هرگونه فعالیت هسته‌ای نظامی را پیش از سال 2003 رد کرده است. آژانس در حالی به دنبال همکاری‌های بیشتر بر سر مساله پی‌ام‌دی است که گفته می‌شود مصاحبه با برخی شخصیت‌های علمی و نظامی ایرانی تنها یکی از خواسته‌های آن برای حل این مساله است.

انتهای پیام/

نظر شما