شناسهٔ خبر: 61522748 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

واکنش جهان اسلام به سومین یورش «بن‌گویر» به مسجدالاقصی

کشورهای مختلف عربی و اسلامی با صدور بیانیه‌های جداگانه، سومین یورش «ایتمار بن‌گویر»، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به همراه شماری از شهرک‌نشینان افراطی به مسجدالاقصی را به شدت محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «میدل ایست نیوز»، وزارت امور خارجه عربستان، یورش ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل و گروهی از شهرک‌نشینان به صحن های‌مسجدالاقصی را محکوم و تاکید کرد که این اقدامات سیستماتیک، نقض آشکار تمامی هنجارها و میثاق‌های بین‌المللی و تحریک احساسات مسلمانان در سراسر جهان است.
 
این وزارتخانه، نیروهای اسرائیلی را مسئول کامل پیامدهای ادامه این رفتارها دانست و بر درخواست خود از جامعه بین‌المللی مبنی بر به عهده گرفتن مسئولیت خود در پایان‌دادن به اشغالگری اسرائیل، تامین حفاظت لازم از غیرنظامیان و انجام تمام تلاش‌ها برای پایان‌دادن به این تنش تاکید کرد.
 
صدها شهرک‌نشین صهیونیست امروز به رهبری بن‌گویر، به مناسبت یادبود آنچه «تخریب معبد» خوانده می‌شود، گروه گروه از سمت باب‌المغاربه به الاقصی یورش بردند و در صحن‌های آن مراسم نژادپرستانه تلمودی انجام دادند.
 
تعدادی از اعضای کنست و مقامات رژیم اسرائیل نیز به این یورش پیوستند. این سومین یورش بن‌گویر به مسجدالاقصی از زمان روی کار آمدنش به عنوان وزیر امنیت داخلی اسرائیل است.

ترکیه
 
به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای، یورش ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل به مسجدالاقصی واقع در قدس شرقی اشغالی را به شدت محکوم کرد.
 
در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: یورش تحریک‌آمیز وزیر امنیت ملی اسرائیل به مسجدالاقصی با همراهی شهرک‌نشینان افراطی و با محافظت نظامیان صهیونیست را به شدت محکوم می‌کنیم.
 
وزارت امور خارجه ترکیه با تاکید بر اهمیت پرهیز از اقداماتی که باعث نقض حقوق بین‌المللی و وضعیت تاریخی مسجدالاقصی می‌شود، تاکید کرد: خواستار اتخاذ تدابیر فوری از سوی مقامات اسرائیلی به منظور جلوگیری از افزایش تنش‌ها هستیم.
 
گفتنی است، ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی و اسحاق واسرلاف، وزیر توسعه منطقه نقب و الجلیل که هر دو از حزب راست افراطی نیروی یهودی هستند، صبح امروز با همراهی نظامیان اسرائیلی به مسجد الاقصی یورش بردند.
 
اردن
 
وزارت امور خارجه اردن نیز یورش صبح امروز وزیر امنیت داخلی اسرائیل به مسجد الاقصی را محکوم کرد و نسبت به پیامدهای خطرناک اجازه به تندروها برای هجوم به این مکان مقدس و اقدامات تحریک آمیز تحت حمایت پلیس اسرائیل هشدار داد.
 
به گزارش خبرگزاری رسمی اردن (پترا)، سنان المجالی سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه اردن روز پنجشنبه تاکید کرد که یورش وزیر اسرائیلی به مسجدالاقصی و نقض حرمت آن و اقدامات افراط‌گرایان، بیانگر اقدامی تحریک‌آمیز و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و موقعیت تاریخی و حقوقی قدس و مقدسات آن است.
 
وی تاکید کرد که اسرائیل هیچ حاکمیتی بر قدس ندارد.
 
المجالی ادامه داد: تداوم اقدامات یکجانبه اسرائیل و نقض مستمر موقعیت تاریخی و قانونی قدس و مقدسات آن، چرخه جدیدی از خشونت را بر می انگیزد.
 
سخنگوی وزارت خارجه اردن بار دیگر تأکید کرد که مسجدالاقصی عبادتگاهی مخصوص مسلمانان است و اداره اوقاف قدس و امور مسجدالاقصی وابسته به وزارت اوقاف، امور اسلامی و اماکن مقدسه اردن، شخصیت حقوقی با صلاحیت انحصاری برای مدیریت تمام امور مسجدالاقصی و ساماندهی ورود به آن است.
 
وی بر حق حاکمیت کشور فلسطین بر قدس شرقی تاکید و اظهار داشت که اسرائیل به عنوان قدرت اشغالگر هیچ حق و حاکمیتی بر شهر قدس و اماکن مقدس اسلامی و مسیحی آن ندارد.
 
ایران
 
سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار داشت که حضور وزیر کابینه اسرائیل در ‎مسجدالاقصی اقدامی دیگر در روند تعدّی به مقدسات اسلامی است.
 
به گزارش میدل ایست نیوز، سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار داشت که حضور وزیر کابینه اسرائیل در ‎مسجدالاقصی اقدامی دیگر در روند تعدّی به مقدسات اسلامی است.
 
طبق بیانیه وزارت خارجه ایران، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز پنجشنبه در واکنش به یورش ایتمار بن غفیر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل به مسجدالاقصی در توییتی نوشت: «پروژه جهانی صهیونیست‌ها برای تعرض به مقدسات اسلامی‌؛ از اقدامات شرارت بار در ‎آتش زدن قرآن کریم، تا هتک حرمت‌ قبله نخست مسلمین».
 
وی افزود: حضور خباثت‌آمیز وزیر کابینه صهیونیست‌ها در ‎مسجدالاقصی اقدامی دیگر در روند تعدّی به مقدسات اسلامی و جریحه‌دار کردن احساسات مسلمین جهان بوده و محکوم است.

قطر
 
از سوی دیگر، وزارت خارجه قطر نیز با صدور بیانیه‌ای تعرض شهرک‌نشینان در کنار ایتمار بن‌گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرد و درباره پیامدهای این اقدامات تشدیدآمیز هشدار داد.
 
اتحادیه عرب

اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیه‌ای تعرضات سازمان‌یافته شهرک‌نشینان صهیونیست علیه مسجدالاقصی را در راستای تغییر وضعیت تاریخی قدس و تحمیل سیاست تقسیم زمانی و مکانی توصیف کرد.
 
وبگاه فلسطین الیوم گزارش داد: اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای تعرض امروز شهرک‌نشینان و برخی وزرا و شخصیت‌های صهیونیست به مسجدالاقصی را محکوم کرد.
 
در این بیانیه ضمن هشدار درباره پیامدهای اقدامات این چنینی، آمده است: تعرض به مسجدالاقصی اقدامی خطرناک است که منطقه را در آستانه آغاز یک جنگ دینی قرار می‌دهد.
 
اتحادیه عرب این اقدامات را عامل تحریک احساسات مسلمانان جهان دانسته که برخلاف همه قوانین و عرف‌های بین‌المللی قرار دارد.
 
اتحادیه عرب ضمن تاکید بر این مساله که مسئولیت این اقدامات برعهده رژیم صهیونیستی خواهد بود، در ادامه تاکید کرد: تعرضات علیه مسجدالاقصی با هدف تغییر وضعیت تاریخی و قانونی قدس و مسجدالاقصی و تحمیل سیاست تقسیم زمانی و مکانی صورت می‌گیرد.
انتهای پیام

نظر شما