شناسهٔ خبر: 61517751 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آذربایجان غربی داغدار تاسوعای حسینی+فیلم

ارومیه - ایرنا - آذربایجان غربی همزمان با نهم محرم مصادف با روز تاسوعا غرق در حزن، عزا و ماتم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، عزاداران حسینی از زن و مرد، پیر و جوان و کودک از شامگاه چهارشنبه هشتم محرم و در آستانه فرا رسیدن سالروز حماسه کربلا و روز تاسوعا با حضور در مجالس عزاداری در رثای سقای دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس(س) بر سر و سینه زده و اشک ماتم ریختند.

سوگواران حسینی در شهرهای مختلف استان از سردشت در جنوبی ترین نقطه آذربایجان غربی تا چالدران در شمال ترین نقطه در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و امامزاده‌ها حضور یافته و عاشقانه ارادت خود به فرزند رسول خدا(ص) و یارانش را به نمایش گذاشتند.

شب گذشته و امروز که روز تاسوعاست در آذربایجان غربی عزاداری به یاد علمدار کربلا و مراتب وفاداری ایشان به امام حسین (ع) پر رنگ تر بوده و نوحه سرایی ها بیشتر منتسب به حضرت ابوالفضل العباس (س) و یادآوری حماسه آفرینی این شهید دلاور بود که این عزاداری‌ها تا پایان روز جاری ادامه دارد.

همچنین همزمان با اولین ساعت صبح روز پنجشنبه پنجم مرداد ماه در شهرستان ارومیه و در خیابان امام (ره) بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده دستجات سینه زنی و زنجیر زنی با نظم و ترتیب خاص و با پوشش لباس‌های عزا و سربندهای متحدالشکل، وارد محل‌های تجمع شده و پس از نوحه‌خوانی جای خود را به دستجات و هیات‌های دیگر می‌دهند.

آذربایجان غربی به علت اینکه به رنگین کمان اقدام و ادیان شهرت دارد در این ایام سوگواری شاهد حضور مریدان و عاشقان شهیدان کربلا از هر دین و مذهبی است که با حضورشان در دستجات عزاداری مراتب عشق و ارادتشان را به سید و سالار شهیدان ابراز می‌کنند.

آذربایجان غربی داغدار تاسوعای حسینی+فیلم

همانطور که از ابتدای ورود به ماه محرم نیز، با تبلیغات و فضاسازی‌های محیطی، فضای شهر ارومیه و سایر شهرها سیاه‌پوش شده و پرچم و بیرق‌های مشکی در نقاط مختلف شهر به اهتزاز درآمده‌ است، خیابان‌ها و معابر منتهی به خیابان‌های اصلی و محل‌های برگزاری عزاداری‌ها از شب گذشته مملو از سوگواران، زائران و دسته‌های عزاداری است.

آذربایجان غربی داغدار تاسوعای حسینی+فیلمباید گفت در این ایام بسیاری از شهروندان با نصب پرچم سیاه بر سر در مغازه ها و منازلشان به نشان عزاداری تا اربعین همچنان عشق خود را به حماسه آفرینان کربلا به رخ می‌کشند.

ایستگاه‌های فرهنگی، چایخانه‌ها و غرفه‌های مختلف در سطح شهرستان ارومیه در مسیر عزاداران دایر شده‌ تا علاوه بر عزاداری، شهروندان از فلسفه این قیام آگاه شوند و هیچ شرکت کننده‌ای در مراسم با توجه به برپایی چایخانه‌هایی که اقدام به نذر انواع نوشیدنی می‌کنند، لب تشنه نماند.

آذربایجان غربی داغدار تاسوعای حسینی+فیلم

هموطنان سنی مذهب و مسیحیان شهرستان ارومیه نیز در مسیرهای منتهی به حضور دسته‌های عزاداری با پوشیدن لباس سیاه و چشمانی اشکبار با غذاهای سنتی، نان و آب از عزاداران تاسوعای حسینی پذیرایی می‌کنند و معتقدند امام حسین و یارانش مردان تاریخ ساز دوران مختلف در مبارزه با ظلم و ستم هستند.

امروز در این استان عزاداران پیر و جوان، با شور و حال وصف ناپذیری، خاطره از خودگذشتگی و شجاعت حضرت ابوالفضل (ع)، علی اکبر و علی اصغر (س) را در اذهان زنده کرده‌اند، بطوریکه هر کسی و رهگذری با مشاهده آن اشک ماتم می‌ریزد و بر سر و سینه می‌زند.

به گزارش ایرنا، در تاسوعای حسینی، آیین عزاداری و سوگواری برخلاف دهه اول ماه محرم که فقط محدود به اوقات شب است، از صبح در مناطق مختلف استان با نذر صبحانه به عزاداران و شهروندان آغاز می‌شود و اغلب مردم در این روز از خانه و کاشانه خود بیرون می‌زنند و خود را به مرکز شهر و محل حرکت و تجمع عزاداران حسینی مرکز شهر و بقعه امامزاده ها می رسانند.

در تاسوعا بر شمار زائران اماکن مقدسه در این منطقه اضافه می‌شود و حضور گسترده عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در اینگونه اماکن، ارادت مومنان به خاندان عصمت و طهارت را به عالم هستی گوشزد و تاکید می‌کند که «دیده ای نزد خدا محبوب تر از چشمی که به حسین (ع) بگرید»، نیست.

واقعه جانسوز تاسوعا و عاشورا یکی از وقایع مهم و تأثیرگذار در تاریخ اسلام است که هرساله سوگواران با یادآوری رشادت‌ها و ایثارگری‌های شهید کربلا اباعبدالله‌الحسین (ع) و یاران باوفایش، ارزش‌های این واقعه تاریخی را برای آزادی‌خواهان و ستمدیدگان جهان به نمایش می‌گذارند

امروز نهمین روز از ماه محرم تاسوعای حسینی است.

نظر شما