شناسهٔ خبر: 61516692 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوگ جهانشهر مقاومت در عزای علمدار کربلا

کرمان - ایرنا - تمامی مناطق کرمان امروز به یاد علمدار کربلا یکدست عزادار است و مردم در صف های طولانی هیات‌های مذهبی ارادت و همدردی خود را با شهدای دشت کربلا، این‌بار در خیابان‌ها و تکایای جهانشهر مقاومت به نمایش گذاشته‌اند. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، عزاداری تاسوعای حسینی از همین دقایق نخستین روز در محله‌های کرمان، در روزی که به نام حضرت ابوالفضل العباس(ع) آن یار وفادار امام حسین(ع)، اسوه مردانگی و ایثار پرشورتر از همیشه است، امروز هرکسی به نحوی خود را عزادار شهیدان دشت کربلا می‌داند و سعی می‌کند سهمی از تاسوعا ببرد.

دسته های عزاداری و هیات های مذهبی به صورت سینه و زنجیرزنی از صبح امروز در خیابان های شهرها و روستاهای استان کرمان به‌راه افتادند، در چهارگوشه کرمان امروز مجلس عزا برای امام سوم شیعیان و یاران باوفایش برپا است.

آیین عزاداری روز تاسوعا در چند مکان شاخص شهر کرمان از جمله گلزار شهدا، مسجد قائم (عج)، مسجد امام خمینی(ره)، تکیه فاطمیه (س)، بیت الزهرا (س) تکیه قلعه، صفه عزاخانه، میدان شهدا، حسینیه ثارالله، تکیه عباسعلی و منزل حاج آقا خوشرو با حضور گسترده عزاداران حسینی کم کم در حال آغاز است.

تعزیه خوانی و شبیه خوانی از دیگر سنت‌هایی است که همزمان با روز تاسوعا مورد استقبال قرار گرفته و در مناطق مختلف استان کرمان اجرا می‌شود.

سوگ جهانشهر مقاومت در عزای علمدار کربلا

موکب ها و خیمه های عزاداری در سراسر شهرها و روستاهای کرمان پراکنده اند و نذورات مردمی را بین عزاداران توزیع می‌کنند.

خیران، نیکوکاران و بسیاری از مردم با پخت غذای نذری و توزیع آن، هرکدام به نحوی می خواهند در این سوگ بزرگ عالم شریک شوند و با ادای نذر سهمی از محرم، تاسوعا و عاشورا ببرند.

پخت آبگوشت امام حسینی و نان روغنی یکی از سنت های دیرینه مردم کرمان است که بیشتر در ایام محرم و به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی، همزمان با سالروز شهادت سیدالشهدا و ۷۲ تن از یارانش، مورد استقبال قرار می‌گیرد.

مردم کرمان از دیرباز معتقدند که غذای نذری در این ایام عطر و بوی عرفانی دارد و عده ای فقط به نیت شفا در صف نذری می ایستند.

سوگ جهانشهر مقاومت در عزای علمدار کربلا

دسته های سینه زنی و زنجیر زنی امروز بیش از روزهای گذشته مورد استقبال مردم قرار می گیرد، مردمی که با حضور در مساجد و تکایا محله‌های مختلف در قالب دسته ها به صفوف عزاداری ملحق می شوند و بیش از هر چیز دیگری در خیابان های شهرها و روستاهای استان کرمان به چشم می آیند.

امروز تمامی نقاط کرمان، این جهانشهر مقاومت و مدفن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، در سوگ علمدار دشت کربلا سیاه پوش و عزادار است.

عزاداری تاسوعا امروز در ۲۵ شهرستان استان کرمان هرکدام به سبک و سنت خاص این مناطق در حال برگزاری است، مردمی که با تمام وجود به این روز معتقدند و عزاداری می‌کنند و سخنرانانی که در وصف فضایل و کمالات باب الحوائج حضرت ابوالفضل (ع) به سخنرانی می پردازند.

اعلام محدودیت های ترافیکی روز تاسوعا در کرمان

محدودیت های ترافیکی کرمان نیز در برخی از خیابان های محل تردد هیات ها و دسته های عزاداری لحاظ شده است.

سوگ جهانشهر مقاومت در عزای علمدار کربلا

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان ضمن تسلیت ایام محرم حسینی، گفت: برای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان و برقراری انضباط ترافیکی، تردد هرگونه وسایل نقلیه در روز تاسوعا و عاشورا در برخی خیابان های شهر کرمان ممنوع است.

سرهنگ اسماعیل خوشوقت افزود: در محدوده حسینیه ثارالله، از حد فاصل میدان بسیج تا تقاطع پاسداران و برعکس، در محدوده تکیه عباسعلی در خیابان فردوسی حد فاصل سه راه سپه تا سه راه پروین اعتصامی در مسیر رفت و برگشت و در محدوده تکیه فاطمیه از سه راه احمدی تا تقاطع طالقانی تردد وسایل نقلیه ممنوع است.

رییس پلیس راهور استان بیان کرد: در محدوده تکیه قائم از سه راه احمدی تا سه راه قائم و برعکس و در خیابان حضرت امام از سه راه سام تا تقاطع طالقانی نیز ممنوعیت تردد خواهد بود.

وی ادامه داد: در محدوده میدان شهدا، ورودی از سمت خیابان شریعتی از مقطع سه راه چمران، از سمت خیابان امام از مقطع تقاطع میرزا رضا، مادر و ۱۷شهریور و از خیابان شهدا از مقطع تقاطع انقلاب به سمت میدان شهدا نیز تردد ممنوع است.

سرهنگ خوشوقت گفت: در گلزار بین المللی شهدای کرمان نیز تردد وسایل نقلیه از پل گنبد جبلیه و بلوار شهید پرجعفری به سمت خیابان شهید یوسف اللهی تا میدان امام حسین (ع) و میدان امام حسین (ع) به سمت جنوب تا پارکینگ و به سمت شرق و خیابان ضلع شرقی گلزار شهدا ممنوع اعلام می شود.

سوگ جهانشهر مقاومت در عزای علمدار کربلا

روز تاسوعا فرصت مناسبی است که مردم برای عزای روز عاشورا خود را آماده کنند و این روز را ارج نهند تا بستری برای گستراندن هر چه بیشتر فرهنگ حسینی باشد.

نظر شما