شناسهٔ خبر: 61513403 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ندای محزون یا ابوفاضل در قشم طنین انداز شد

قشم - ایرنا - دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) اعم از شیعه و سنی جزیره قشم شامگاه (چهارشنبه) در کنار سواحل نیلگون خلیج همیشه فارس در شب تاسوعای حسینی فریاد "یا ابوفاضل" سر داده و در سوگ حضرت ابوالفضل‌ العباس (ع) حضرت اباعبدالله (ع) و دیگر شهدای دشت کربلا اشک ماتم ریختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، دوستداران خاندان عصمت و طهارت (ع) در شهرستان مرزی قشم با حضور گسترده در مساجد، حسینیه ها و تکایای این جزیره و همچنین شرکت در دستجات سینه زنی و زنجیر زنی در شب تاسوعای حسینی و در فضایی معنوی به سوگواری پرداختند.

در این مراسم که اقشار مختلف مردم قشم از جمله خانواده های شهدا، جانبازان، ایثارگران، مدیران شورای اداری و تامین، سازمان منطقه آزاد، مردم جامعه محلی به ویژه جوانان و نوجوانان حضور داشتند، عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) در مظلومیت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، ابوالفضل العباس (ع) و یاران با وفای آن حضرت بر سر و سینه زدند.

همچنین عزاداران حسینی در جزایر تابعه شهرستان مرزی قشم نیز امروز و روز گذشته در قالب دستجات سینه زن و زنجیر زن که بانوان نیز به دنبال آنها در حرکت بودند، در شهرها و روستاهای این جزایر به عزاداری سید و سالار شهیدان و حضرت عباس (ع) سقای کربلا پرداختند.

مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این مراسم ها در رثای آن امام همام و یاران با وفایش به روضه خوانی و مرثیه سرایی پرداختند.

عزاداران حسینی در جزیره قشم چهارشنبه شب با حضور در مساجد و هیات های مذهبی، پس از برگزاری نماز مغرب و عشا، در فضایی معنوی در شب تاسوعای حسینی بر سر و سینه زدند و یاد و خاطره حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و ۷۲ تن از یاران با وفایش و حماسه سازان کربلا را گرامی داشتند.

هیات های مذهبی نگین خلیج فارس در شب نهم محرم ۱۴۴۵ هجری قمری مصادف با شب (تاسوعای حسینی) با حال و هوایی متفاوت یاد و خاطره حضرت عباس (ع) را گرامی داشتند.

امشب میدان های اصلی شهر قشم و مساجد سرزمین آب و آفتاب در شب تاسوعای حسینی با هماهنگی نهادها، با برقراری نظم، شاهد حضور عزاداران و دوستداران امام حسین (ع) و یاران با وفایش بود.

در مراسم شب تاسوعای امسال سرزمین آب و آفتاب اهل سنت قشم نیز در کنار شیعیان ارادت خود را به اهل بیت (ع) پیامبر (ص) نشان دادند.

در این برنامه ها، سخنرانان در خصوص تاسوعا و فلسفه قیام حضرت امام حسین (ع) سخنرانی کردند و مرثیه سرایان نیز به نوحه خوانی پرداختند.

در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی، هیات های عزادار مساجد و محلات قشم از مسجد علی بن ابیطالب (ع)، صاحب الزمان (عج)، مسجد امام حسن (ع)، امام سجاد (ع)، امام حسین (ع) گرفته تا هیات های عزادار مقیم به نام هیات متوسلین حضرت فاطمه زهرا (س)، هیات حضرت رقیه (س)، هیات گیلانی ها و مازندرانی های مقیم، هیات آذری ها و هیات های عزادار شهرها و روستاهای گوران، درگهان، رمکان، سلخ، هنگام، سوزا در یک همایش عظیم خیابان های قشم را با حرکت منظم با برافراشتن پرچم های سیاه و مدیحه سرایی مداحان اهل بیت، حال و هوای معنوی می بخشند.

آری در نگین خلیج فارس و جزیره زیبای قشم نیز تاسوعا، آغاز عطشناک نهضت حسینی است و خط سرخ عاشورا با واژه تاسوعا به حقیقت می پیوند؛ آن زمان که سقای دشت کربلا حکایت عشق، وفاداری، ادب و دلدادگی را به تصویر کشید.

به گزارش ایرنا، عباس بن علی با کنیه «ابوالفضل» و «ابوفاضل» و لقب های قمر بنی هاشم، سقا، صاحب لواء الحسین، علمدار، ابوالقِربه، عبد صالح و باب الحوایج، فرزند امیرالمومنین امام علی(ع) و ام البنین در چهارم شعبان سال ۲۶ هجری قمری در مدینه متولد شد.

ایشان در مکتب امام علی (ع) و برادرانش امام حسن و حسین (ع) تربیت یافت و در واقعه عاشورا به عنوان فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین (ع) و سقایی خیمه های اطفال و اهل بیت امام حضور داشت.

عباس در واقعه کربلا همراه امام حسین (ع) و یاران با وفایش بود و در روز عاشورا به علت بستن آب بر روی امام و یاران ایشان از سوی دشمن، تصمیم گرفته شد برای آوردن آب به فرات برود، مشک را برداشت و چون به کنار فرات رسید یاران ابن زیاد به وی حمله کردند.

حضرت ابوالفضل (ع) با دلاور مردی و رشادت های خویش دشمنان را هلاک کرد، وقتی به فرات رسید دست بر داخل آب کرد ولی به علت تشنگی کودکان کربلا آب نخورد و مشک را پر از آب کرد. وقتی که مشک را از آب پر کرد دشمنان از هر طرف او را تیرباران کردند و در همین حال کسی بر او حمله و دست راست او را قطع کرد و حضرت مشک را با دست چپ گرفت.

در حالی که حضرت به حرم ابا عبدالله فکر می کرد تا بر تشنگان آب برساند در این حال شخص دیگری حمله و دست چپ حضرت را قطع کرد و حضرت بر زمین افتاد و مشک را بر دهان گرفت. در این حال عمر سعد، ندا داد که مشک را تیر باران کنند در این زمان بود که عمودی آهنین بر سر مبارک حضرت فرود آوردند.

امام حسین (ع) بر بالین خون آلود حضرت عباس (ع) حاضر شد و فرمود: «اکنون کمر من شکست» و اینگونه بود که با در آغوش قرار گرفتن برادرش، این دلاورمرد اسلام به دیدار حق شتافت و اکنون مرقد مطهر حضرت ابوالفضل العباس(ع) در نزدیکی مرقد مطهر برادرش امام حسین(ع) در کربلا مامن عاشقان و ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت شده است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض متوسط ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض متوسط ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما