شناسهٔ خبر: 61390820 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

حمله طرفداران صدر به سفارت سوئد

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: طرفداران خشمگین مقتدی صدر سفارت سوئد در بغداد را اشغال کردند. گفته شده آنها بخش‌هایی از سفارت را به آتش کشیدند. دولت عراق گفت عاملان حمله را مجازات خواهد کرد. سوئد اعلام کرد همه کارمندان سفارتخانه‌اش در امنیت هستند.
در ویدیوهایی که در فضای مجازی منتشر شد، آنها پرچم‌ها و پلاکادهایی با تصویر مقتدی صدر، رهبر شیعیان عراق را در دست دارند. براساس همین ویدیوها مهاجمان بخش‌هایی از ساختمان سفارت سوئد را به آتش کشیدند. در این صحنه‌ها دیده می‌شود که ده‌ها مرد در حال بالا رفتن از حصار محافظ ساختمان هستند. برخی دیگر در مقابل سفارت در حال نماز خواندن هستند.
وزارت خارجه سوئد این حمله را به شدت محکوم کرد و گفت وظیفه نیروهای امنیتی عراق حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک است. دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه سوئد اطلاع داد که با کارمندان سفارت این کشور در بغداد در تماس است و آنها در امنیت هستند. تاگس‌شاو، وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان در گزارشی نوشته است که ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهند که نیروهای امنیتی برای مقابله با این حمله مقاومت زیادی نمی‌کنند.
این حمله قبل از تظاهراتی رخ داد که قرار بود مقابل سفارت عراق در استکهلم برگزار شود و در آن یک قرآن سوزانده شود.
وزارت خارجه عراق این اقدام را محکوم کرد و در بیانیه‌ای گفت: «دولت عراق به سازمان‌های امنیتی مربوطه دستور داده است تا تحقیقات فوری را انجام دهند و اقدامات امنیتی لازم را برای روشن شدن شرایط حادثه انجام دهند.» در بیانیه‌آمده است که "افراد دخیل باید شناسایی و بر اساس قانون پاسخگو شوند". بر اساس گزارش‌ها پلیس ضد شورش عراق در محل مستقر شده است.
روز گذشته پلیس سوئد با برگزاری تظاهراتی موافقت کرد که مقابل سفارت عراق در استکهلم برنامه ریزی شده است. به گزارش خبرگزاری تی‌تی سوئد سازمان‌دهندگان تظاهرات پیشاپیش اعلام کرده بودند که می‌خواهند پرچم عراق و یک قرآن را به آتش بکشند.رسانه‌های سوئدی گزارش دادند که سلوان مومیکا، یک عراقی که به سوئد فرار کرده این تظاهرات را سازماندهی کرده است. او ماه گذشته  نیز در جریان تظاهراتی که مقابل مسجد بزرگ استکهلم برگزار شد، صفحاتی از قرآن را سوزاند و زیر پا گذاشت.
این اقدام خشم گسترده مسلمانان در بسیاری از کشورها را برانگیخت. در آن زمان نیز تظاهرکنندگان به سفارت سوئد در بغداد یورش بردند و هزاران نفر در خیابان‌ها تظاهرات کردند. آنها از مقامات عراقی خواستند که سفیر سوئد را از عراق اخراج کنند. خواستی که اکنون بار دیگر تکرار شده است.نیروهای راست افراطی سوئد در ژانویه امسال نیز در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم یک قرآن را سوزانده بودند. اخیراً مردی قصد داشت تا روز شنبه در مقابل سفارت اسرائیل در استکهلم، نسخه هایی از قرآن و تورات، کتاب مقدس یهودیان را به آتش بکشد، اما از انجام این کار منصرف شد.

برچسب‌ها:

نظر شما