شناسهٔ خبر: 61529096 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

فشار آمریکا به عراق به خاطر ایران

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: بانک مرکزی عراق در بیانیه‌ای، ضمن توضیح درباره رویدادهایی که منجر به اعمال تحریم‌های دلاری علیه ۱۴ بانک عراقی شد، به تأثیرهای تصمیم ایالات متحده بر اقتصاد عراق اشاره کرده است.
ایاد الجبوری، نمایندۀ پارلمان عراق، در این باره  گفت: «این تحریم‌ها تأثیر مستقیمی بر بازار عراق دارد. ما در تلاشیم عراق نقشی محوری در بازارهای منطقه و جهان داشته باشد، به‌ویژه در این مدت که دولت در تلاش است روابط با کشورهای منطقه را قوی کند، شرکت‌های خارجی در عراق فعال شوند و شرایط اقتصادی کشور به سمت شکوفایی پیش برود.»
تحریم‌هایی که مایۀ نگرانی شده است، به تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک مرکزی نیویورک برمی‌گردد که ۱۸ تیرماه اعلام کردند ۱۴ بانک عراقی را به ظن پول‌شویی و انتقال دلار به ایران تحریم دلاری کرده‌اند.
روزنامۀ وال استریت جورنال به‌نقل از مسئولان آمریکایی گزارش داد که منع این ۱۴ بانک از معامله به دلار در چارچوب اقدام گسترده‌تری برای منع انتقال دلار آمریکا به ایران صورت می‌‌گیرد.
بنا بر این گزارش، به‌نقل از مسئولان آمریکایی و عراقی، برخی از بانک‌ها و صرافی‌ها در عراق از راه «معامله‌های دلاری صوری» سودهای کلانی به دست آورده‌اند.
این گزارش می‌افزاید که ایالات متحده به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد برخی بانک‌های عراقی در پول‌شویی مشارکت کرده‌اند و «احتمالاً» افرادی تحت تحریم آمریکا نیز در این عملیات پول‌شویی شرکت داشته‌اند؛ مسئله‌ای که نگرانی از بهره‌مندی ایران از این معامله‌ها را زنده کرده است.یک مقام مسئول آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود،  گفت: «دلیلی قوی داریم که باعث می‌شود گمان کنیم بخشی از این پول‌های شسته‌شده به افرادی برسد که تحت تحریم هستند یا ممکن است هدف تحریم قرار گیرند.»
پس از اعمال تحریم دلاری علیه ۱۴ بانک عراقی، قیمت دلار در این کشور افزایش یافت. حیدر سعد شنان، مدیر شرکت صرافی الاحرار، گفت: «تحریم‌های اعمال‌شده بر ۱۴ بانک عراقی تأثیر منفی بر ارزش دینار عراق نسبت به دلار داشت. قیمت دلار تا حدودی با ثبات بود و هر دلار ۱۴۷۰ تا ۱۴۸۰ دینار معامله می‌شد، اما بعد از تحریم‌ها نرخ دلار ۲۰ تا ۳۰ درصد بالا رفت و نمی‌دانیم تا کجا پیش خواهد رفت.»بانک مرکزی عراق در بیانیه‌ای دربارۀ این رویدادها اعلام کرد که تحریم‌های دلاری علیه برخی بانک‌های عراقی دلیل افزایش نرخ دلار در کشور نیست بلکه برخی بازرگانان اقدام به خارج کردن دلار از راه بازار سیاه کردند و این بر ارزش پول ملی و در نتیجه قیمت دلار تأثیر گذاشت.
ایاد الجبوری، نماینده پارلمان عراق، هم  گفت: «حتی اگر دولت تلاش کند جلوی این پیامدها را بگیرد، بعضی‌ها از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و با استفاده از بازار سیاه بر نرخ دلار تأثیر می‌گذارند.»در بیانیۀ بانک مرکزی عراق آمده است که منع ۱۴ بانک عراقی از تعامل با دلار در نتیجۀ وارسی برخی حواله‌ها در سال گذشته میلادی صورت گرفته است؛ زمانی که که هنوز سامانۀ الکترونیکی ثبت حواله‌ها فعال نبود.عراق در سال جاری میلادی سامانه‌ای الکترونیکی راه‌اندازی کرده است که تمام حواله‌ها به خارج از کشور باید در آن ثبت شود.

برچسب‌ها:

نظر شما