شناسهٔ خبر: 61374592 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تحلیل خبری:

قشون کشی خیابانی بی سابقه در اسرائیل

در پی آغاز نافرمانی مدنی مخالفان لایحه اصلاحات قضایی از روز سه شنبه، موافقان این طرح نیز از هواداران خود خواستند در یکشنبه آینده تجمع میلیونی برگزار کنند.

صاحب‌خبر -

مخالفان و موافقان لایحه اصلاحات قضایی هواداران خود را به خیابان آوردند

قشون کشی خیابانی بی سابقه در اسرائیل

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ پارلمان اسرائیل (کنست) یک هفته قبل از اغاز دور جدید اعتراضات سراسری لایحه تغییرات قضایی را در شور اول تصویب کرد. بعد آن تجمعاتی در اعتراض به این اصلاحات برگزار شد و منجر به بازداشت ۷۱ نفر شد.

جاش دریل، سخنگوی جنبش اعتراضی گفت: "از طریق اقدامات نافرمانی مدنی، ما تا لغو کامل اصلاحات قضایی به تظاهرات خود ادامه خواهیم داد. "

تظاهرات در روز «اخلال» و «آشوب» از نخستین ساعات صبح سه شنبه و از مقابل ساختمان‌های امنیتی و نهاد‌های مالی در تل‌آویو آغاز شد. برخی تجمع کنندگان با بنر‌های «ما اقتصاد را نجات می‌دهیم» قصد تصرف ساختمان بورس را داشتند. بسیاری از راه‌های اصلی تل‌آویو در «روز ملی مخالفان» بسته شد.

مخالفان کابینه نتانیاهو سه شنبه ضمن بستن جاده ها، تلاش کردند مانع فعالیت قطار‌ها در مناطق مختلف در سرزمین‌های اشغالی شوند. تمرکز معترضان بر پنج ایستگاه اصلی قطار در سرزمین‌های اشغالی از جمله «هرتزلیا»، «تل آویو هاشالوم»، «حیفا مرکاز هاشموناه»، «بنیامینا» و «لود» بود. فرمانده کل نیروی پلیس با تهدید به دستگیری افرادی که به راه آهن نزدیک شوند، افزود: این مساله خطر جانی به دنبال دارد.

آغاز تظاهرات از منطقه امنیتی «کریاه» و از مقابل ساختمان وزارت جنگ بود. افراد مسلح گروه کهنه سربازان ارتش اشغالگر «آخیم لانچیک» (برادران اسلحه) در ورودی اصلی مقر ارتش اشغالگر در تل‌آویو زنجیره انسانی تشکیل داده و آن را بستند.

رسانه‌های رژیم اسرائیل از درگیری بین موافقان و مخالفان خبر دادند. پلیس برای باز کردن مسیر‌ها و متفرق کردن تظاهرکنندگان متوسل به زور و استفاده از آب پرفشار شد.

سه‌شنبه همزمان با برگزاری تجمع اعتراضی مخالفان طرح جنجالی تغییرات قضایی در تل‌آویو، ده‌ها تن از آن‌ها در مقابل سفارت آمریکا تظاهرات کردند.

تظاهرات مخالفان نتانیاهو در مقابل سفارت آمریکا در تل آویو، همزمان با سفر امروز اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی به آمریکا و همچنین مکالمه تلفنی نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس جمهور آمریکا صورت گرفت.

این مکالمه تلفنی پس از تنش زیاد در روابط دولت بایدن و کابینه بنیامین نتانیاهو بر سر ادامه اعتراضات در فلسطین اشغالی صورت گرفت. در این جریان مکالمه تلفنی، بایدن نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به کاخ سفید دعوت کرده است، این در حالی است که تا پیش از این، دولت آمریکا به دلیل ادامه اعتراضات در فلسطین اشغالی، از دعوت نتانیاهو امتناع کرده بود.

از دیگر سو، یاریو لوین، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی برای «تظاهرات میلیونی» یکشنبه هفته آینده در «تل‌آویو» در حمایت از اصلاحات قضایی، فراخوان داد و گفت: صدای ما کمتر نیست.

لوین در یک کلیپ ویدئویی خطاب به شهرک نشینان گفت: "ما باید یک تغییر اساسی در سیستم قضایی ایجاد کنیم، پس لطفا بیایید و صدای خود را به گوش دیگران برسانید. "

هریک از مخالفان و موافقان دلایل خاص خود را دارند و حاضر به عقب نشینی نیستند

قشون کشی خیابانی بی سابقه در اسرائیل

در طرحی که کابینه نتانیاهو به دنبال اجرایی کردن آن است، از اختیارات دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی کاسته می‌شود و در مقابل قدرت و جایگاه قوه مجریه و مقننه تقویت خواهد شد. در این طرح با تضعیف دستگاه قضایی این رژیم، کابینه و احزاب سیاسی این امکان را خواهند یافت که کمیته انتخاب قضات در دادگاه‌ها را با تعیین اعضای احزاب و سیاستمداران کنترل کنند و از عضویت قضات در این کمیته ممانعت به عمل آورند.

دولت نتانیاهو مدعی است که این اصلاحات برای ایجاد توازن مجدد بین قدرت‌های پارلمان و نهاد‌های قضایی ضروری است، ولی معترضان تأکید دارند که اصلاحات پیشنهادی اختیارات دیوان عالی را کاهش می‌دهد و به سیاستمداران اختیارات بیشتری در انتخاب قضات می‌دهد.
معترضان می‌گویند نتانیاهو در تلاش است با تضعیف قوه قضاییه از خود در برابر اتهامات فساد محافظت کند. به گفته این معترضان، اصلاحات پیشنهادی نتانیاهو می‌تواند فرار از پیگرد قانونی علیه او در پرونده‌های فساد را آسان‌تر کند.

نتانیاهو در طول دوران نخست‌وزیری خود با اتهامات متعدد فساد در زمینه دریافت رشوه، کلاهبرداری و نقض اعتماد عمومی مواجه بوده است.

گسترش دامنه اختلاف به ارتش بر نگرانی مسئولان صهیونیستی افزوده است

قشون کشی خیابانی بی سابقه در اسرائیل

رسانه‌های صهیونیستی تصریح کردند که اعتراضات مستمر علیه اصلاحات قضایی در داخل تشکیلات نظامی رژیم اشغالگر از مرحله تهدید به ترک خدمت به مرحله خطرناک اجرا رسیده است و سرپیچی نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی از خدمت نظامی در اعتراض به طرح جنجالی اصلاحات قضائی نتانیاهو نیز روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود.

۱۶۱ افسر ذخیره «فعال» در نیروی هوایی رژیم صهیونیستی نامه‌ای مبنی بر توقف کامل خدمت ارسال کردند.

۸۰۰ افسر بازنشسته شاباک نیز در نامه خود به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و یو آو گالانت وزیر جنگ این رژیم هشدار دادند که تداوم مراحل تصویب لایحه تغییرات قضایی خطر و تهدیدی حقیقی، واضح و آنی برای امنیت این رژیم است.

گادی آیزنکوت رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی درسخنان خود اعلام کرد که شرایط امنیتی در این رژیم، خطرناک‌ترین اوضاع از ده‌ها سال قبل تاکنون به شمار می‌رود.

رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی نیز در سخنانی در اعتراض به تمرد نظامیان از خدمت در اعتراض به لایحه جنجالی «اصلاحات قضایی»، نسبت به متاثر شدن امنیت این رژیم از این اتفاق هشدار داد.

هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی در جریان نشست کمیته امور خارجی و امنیت کنست در این باره گفت، کسانی که به تمرد نظامی دعوت می‌کنند امنیت ارتش و به طور کلی امنیت رژیم اشغالگر را به خطر می‌اندازند.

هالوی تصریح کرد: جبهه‌های مختلف دور و نزدیک، ارتش اسرائیل را ملزم به ادامه هوشیاری و آمادگی به منظور موفقیت در حفظ یک واقعیت خوب برای اسرائیلی‌ها می‌کند.

درهمین راستا، مقامات ارشد نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی از بیم طغیان بدنه ارتش اسراییل علیه لایحه تغییرات قضایی مورد اصرار کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و تبعات امنیتی آن، جلسه اضطراری تشکیل دادند.

«اسرائیل هیوم» خبر داد که به دنبال تحولات میدانی جدید در سرزمین‌های اشغالی بویژه در مرز‌های شمالی، "هرتزی هلیوی" رئیس ستاد مشترک رژیم اشغالگر فلسطین، دستور مجموعه‌ای از تغییرات میان فرماندهان ارتش اسراییل را صادر کرد.

آن چه باعث افزایش وحشت رژیم صهیونیستی از تحولات جنوب لبنان شده است حمایت سید حسن نصرالله ازلزوم ازادسازی اراضی اشغالی لبنان در مزارع شبعا و روستای غجر در هفدهمین سالروز پیروزی حزب الله بر ارتش صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه است.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: الغجر خاک لبنان است که اسرائیل مجددا آنجا را اشغال و دیوارکشی کرده و قوانینش را آنجا اجرا کرده است. حاکمیت قابل تفکیک نیست. نمی‌توان درباره آنچه در منطقه الغجر روی داده، سکوت کرد. آنجا خاک لبنان است و باید بدون هیچ گونه قید و شرطی به لبنان بازگردد. احمد کاظم زاده 

نظر شما