شناسهٔ خبر: 61337644 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون توسعه راه ها و بزرگراه های کشور:

محور پاتاوه به دهدشت به یکی از بزرگترین شاهراه‌های کشور تبدیل خواهد شد

معاون توسعه راه ها و بزرگراه های کشور گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهر یاسوج، مرکز آن در گذشته در بن بست بود اما حالا در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین شاهراه‌های کشور است.

صاحب‌خبر -

«محمدرضا کدخدازاده» روز دوشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲ در حاشیه سفر دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست با خبرنگاران افزود: قانون ایجاد ۳۰ هزار کیلومتر راه را به شرکت توسعه راه ها و بزرگراه های کشور تکلیف کرده است که ۶۵۰۰ کیلومتر آن در دست اجراست.

وی اظهار کرد: در استان‌هایی مثل کهگیلویه و بویراحمد وظیفه شرکت سنگین تر است چرا که این استان بخصوص مرکز آن در بخش سخت گذر زاگرس قرار دارد.

معاون توسعه راه ها و بزرگراه های کشور درباره جاده پاتاوه به دهدشت که فردا با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود نیز خاطرنشان کرد: این جاده قسمتی از یک کریدور اصلی است که استان اصفهان را به جنوب کشور وصل می کند.

کدخدازاده تصریح کرد: پروژه احداث راه اصلی پاتاوه به دهدشت به طول ۱۳۶ بخشی از محور مزبور به صورت کریدور جدید از منطقه صعب العبور و کوهستانی زاگرس میانی عبور می کند و موجب کوتاه شدن ۶۵ کیلومتر حد فاصل پاتاوه تا بهبهان نسبت به مسیر موجود خواهد شد.

وی ادامه داد: با تکمیل این محور بیش از ۴۰۰ روستای مناطق محروم حد فاصل پاتاوه تا دهدشت از بن بست خارج شده و موجب ارتباط سریع مردم با یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد می شود.

معاون توسعه راه ها و بزرگراه های کشور عنوان کرد: در قالب چهار قطعه اجرایی تعریف شده است که قطعه اول آن ۲۶.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۲۸ کیلومتر، قطعه سوم ۶۳.۵ کیلومتر و قطعه چهارم نیز ۱۸ کیلومتر است.

کدخدازاده : در سنوات گذشته به غیر از قطعه سوم سایر قطعه ها بهره برداری شده بود.

وی تصریح کرد: این پروژه شامل ۱۲ دستگاه تونل، پنج دستگاه گالری و ۱۳ دستگاه پل خاص است. به زودی راهداری و پلیس راه نیز در این مسیر مستقر می شوند. 

معاون توسعه راه ها و بزرگراه های کشور اظهار کرد: اعتبار هزینه شده این پروژه ۲۸ و نیم هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: ارزش به روز آن را معادل ۹۵ هزار میلیارد است. باند دوم جاده پاتابه به دهدشت در صورت موافقت سازمان‌های مربوط از جمله سازمان مدیریت و اخذ ماده ۲۳ در اسرع وقت مطالعات آن آغاز می شود.

کدخدازاده اهداف پروژه را تکمیل شبکه راه و بزرگراهی استان، اصلاح طرح هندسی، با مشخصات استاندارد و رفع نقاط حادثه خیز، کاهش زمان سفر، صرف جویی در مصرف سوخت، محرومیت زدایی و تقویت ارتباط و تعاملات اجتماعی منطقه، رونق گردشگری، افزایش و بالا بردن توان ترانزیتی، ایجاد ارتباط مناسب مابین استان‌های مرکزی و بنادر جنوب، افزایش ایمنی و توسعه و رونق اقتصادی برشمرد.

وی در خصوص وضعیت راه آهن اقلید به یاسوج تاکید کرد: در صورتی که در قالب اقلید به یاسوج باشد آنتنی خواهد بود و هم اکنون ۱۶۰ کیلومتر آنتنی مطرح است که در قانون آمده اما اتصال به شبکه سراسری و جنوب کشور در برنامه بعدی خواهد بود.

معاون توسعه راه ها و بزرگراه های کشور گفت: ۳۰ کیلومتر از سمت فارس شروع شده که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

کدخدازاده افزود: اعتبار لازم برای این پروژه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان است که باید از سایر منابع و ظرفیت قانونی جهت تامین اعتبار بررسی و پیگیری شود.

به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: چهار خطه کردن محور یاسوح_ سپیدان _ شیراز در دستور کار وزارت راه قرار دارد.

انتهای پیام