شناسهٔ خبر: 61322771 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نتانیاهو در بیمارستان، معترضان در کف خیابان / لیبرمن: کنترل اوضاع از دستمان خارج شده است

با وجود بستري شدن نتانياهو روي تخت بيمارستان، اما اعتراضات هفتگي در تل‌آويو با حضور گسترده معترضان برگزار شد و همزمان وزير جنگ سابق رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه كنترل اوضاع از دست خارج شده است.

صاحب‌خبر -
 
 
سرويس خارجي-
 
در اوج هرج‌ومرج در رژيم صهيونيستي و در حالي كه عصر روز شنبه تل‌آويو آماده برگزاري بيست‌وهشتمين هفته اعتراضات عليه نتانياهو بود، ناگهان خبري در تل‌آويو دست به دست شد كه ابتدا خيلي‌ها باور نكردند. خبر درباره بيهوش شدن «بنيامين نتانياهو» 73 ساله، نخست‌وزير جنجالي رژيم صهيونيستي و انتقال او به بيمارستان بود، اما انتشار اين خبر تاثيري بر شكل‌گيري اعتراضات نداشت و براساس گزارش تايمز اسرائيل حداقل 180 هزار نفر در تل‌آويو و 200 هزار نفر در ساير مناطق رژيم صهيونيستي در اعتراضات هفته بيست‌وهشتم عليه نتانياهو در شامگاه شنبه شركت كردند. حضور نتانياهو در بيمارستان حتي باعث شد تا اعتراضات به رو‌به‌روي بيمارستان كشيده شود و محوطه «بيمارستان شيبا» به‌عنوان محل بستري نتانياهو محل نزاع و كشمكش مخالفان و موافقان او شود. شايد در زمان حضور نتانياهو در بيمارستان مخالفانش آرزوي عدم بازگشت نتانياهو به خانه را داشتند، هرچند او روز يكشنبه از بيمارستان ترخيص شد و پزشکان در قلب او دستگاه مراقبت عملکرد قلب کار گذاشتند. 
همزمان با بستري شدن نتانياهو روي تخت بيمارستان، معترضان آدمك برهنه او را در خيابان‌ها چرخانند تا بي‌اعتباري و عدم صلاحيتش را نشان دهند. درگيري ميان مخالفان و موافقان نتانياهو پشت ديوار بيمارستان بيش از هرچيز يك بحران تمام‌عيار از مناطق اشغالي را به تصوير كشيد. بحراني كه باعث شد تا «آویگدور لیبرمن» رئیس حزب یسرائیل بیتنا و وزير جنگ سابق اين رژيم اعلام كند كه قدرت بازدارندگی اسرائیل از دست رفته و نتانیاهو توان کنترل شرایط امنیتی را ندارد، چون نه حاکمیتی در کار است و نه امنیتی و كنترل اوضاع از دستمان خارج شده است.
بحران بسيار بزرگ‌تر از فهم نتانياهو است
بحران اين روزهاي رژيم صهيونيستي را در موج كناره‌گيري‌ها در ميان نيروهاي ارتش مي‌توان درك كرد. علاوه‌بر آنكه در سه ماه گذشته ده‌ها نامه و طومار جدايي از خدمت نظامي در واحدهاي مختلف نيروي دريايي، هوايي و نيروهاي ذخيره و پشتيباني ارتش منتشر شده است، روز گذشته نيز بیش از ۱۵۰ نفر از اعضای مجمع پزشکی نظامی به همراه پیراپزشکان و متخصصان سلامت روان در ارتش نامه‌های شخصی و گروهي را به فرماندهان خود ارسال کردند و در آن‌ جدايي خود از ارتش را اعلام کردند. همچنين ۱۵۰ افسر و ۲۰ خلبان از روز يكشنبه از انجام خدمت نظامی خودداری و تاکید کردند که لحظه تعیین تکلیف فرا رسیده و از اتحادیه کارگران و موسسات و نهادهای اقتصادی می‌خواهیم که اعتصاب عمومی اعلام کنند و به اعتراضات بپیوندند.
موج كناره‌گيري‌ نظاميان نشان مي‌دهد كه بحران در ارتش رژيم اسرائیل بسيار وخیم‌تر از آن چیزی است كه بنیامین نتانیاهو درك مي‌كند. امتناع صدها نظامي از خدمت می‌تواند ارتش رژيم صهيونيستي را متزلزل کند. همزمان حضور گسترده شهروندان در تظاهرات عصرهاي شنبه، گویای میزان بی‌اعتمادی صهيونيست‌ها به ادعاهاي نتانیاهوست. ارتش رژيم اسرائیل درواقع با یک تحول بزرگ رو‌به‌رو است که ممکن است پیامدهای جدي و جبران‌ناپذيري برای امنیت صهيونيست‌ها به همراه داشته باشد. يك افسر ارتش كه قصد كناره‌گيري از خدمت نظامي را دارد، در انتقاد به اجراي طرح نتانياهو با تاكيد بر حتمي بودن ادامه اعتراضات به ‌هاآرتص گفت: «وقتی سم می‌نوشید، نمی‌توانید مانع نابودي اندام‌هاي داخل بدن شويد.»
پليسِ فروپاشيده
آنچه رژيم صهيونيستي با آن مواجه است، صرفا يك بحران سياسي نيست، بلكه تل‌آويو با تركيبي از بحران‌ها رو‌به‌روست. «آلون لواوي»، تحليلگر جروزالم‌پست در يادداشتي معتقد است كه علاوه‌بر بحران سياسي، نيروهاي پلیس هم با شدیدترین بحران در تاریخ خود مواجه هستند، زیرا در طول سال‌ها به‌دليل تهديدات خارجي، موضوع امنیت داخلي جایگاهی نداشته است. بحران‌ها در حال افزایش هستند، چون جرایم سایبری و جنایات خشونت‌آمیز به‌طور فزاینده‌اي در مقايسه با يك سال گذشته چند برابر شده است. از سوي ديگر، تعداد بيشتري از نيروهاي پليس به‌دنبال ترک و تغيير شغل خود هستند، چون حقوق آنها به طرز مضحکی پایین است، 24 ساعت کار می‌کنند، زندگی خود را به خطر می‌اندازند، ساعات اضافه كار ندارند، حقوق صنفی ندارند و شرایط شغلی بسيار نگران‌كننده‌اي دارند و در جامعه هميشه زير فشار اتهام افكار عمومي قرار دارند.
معترضان به‌دنبال فلج كردن تل‌آويو
معترضان صهيونيستي علي‌رغم بيش از شش ماه اعتراض پي‌درپي در تل‌آويو، اما همچنان مصمم به مقابله با رهبران خود هستند، چون صدايشان شنيده نمي‌شود و سياستمداران صهيونيستي گوش شنوايي ندارند. روز يكشنبه نيز رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند که معترضان در اراضی اشغالی قصد دارند دایره اعتراضات خود را علیه لایحه اصلاحات قضایی کابینه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گسترش دهند و اعتراضات خود را به مرحله فلج کردن رژیم صهیونیستی سوق دهند تا شاید، فشارها بر کابینه این رژیم افزایش پیدا کرده و از طرح جنجالی خود عقب‌نشینی کند. براساس طرح و برنامه معترضان، تعداد بیشتری از نظامیان ذخیره در ارتش رژیم صهیونیستی، از خدمت سرپیچی خواهند کرد. همچنین شرکت‌های بزرگ و نهادهای کارگری برای ورود به اعتصاب علیه لایحه اصلاحات قضایی تحت فشار قرار خواهند گرفت. ‌هاآرتص نيز با توجه به وضعيت فعلي در مناطق اشغالي گزارش داده است كه دایره اعتراضات گسترده‌تر خواهد شد.
اعتراف به تحليل بازدارنگي رژيم صهيونيستي
همزمان با درگيري‌ها در تل‌آويو، صبح يكشنبه نيز حداقل 3 صهیونیست شهرک‌نشین در جنوب کرانه باختری هدف حمله عناصر فلسطینی قرار گرفتند و وضعیت یکی از آنها وخیم اعلام شد. طبق گزارش کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی، در این عملیات یک شهرک‌نشین از ناحیه سینه مجروح شده و مجری عملیات به‌سرعت محل را ترک کرده است. تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در عین حال خبر داد مجری عملیات از یک خودرو که با سرعت زیادی در حال حرکت بوده، به سمت شهرک‌نشینان تیراندازی کرده است.
ما بدبختیم
از سوي ديگر یک مؤسسه صهیونیستی طی پژوهشی اذعان کرد که ۵۴ درصد از صهیونیست‌های جوان، زندگی در خارج از اراضی اشغالی را ترجیح می‌دهند. براساس اين گزارش 42 درصد از صهیونیست‌های جوان خود را بدبخت دانسته‌اند و هیچ آینده‌ای را برای تحقق آروزهای خود متصور نیستند. در عین حال، ۶۲ درصد از این جوانان، از ناچاری خود برای رویارویی فردی با مشکلات آینده اظهار شکایت نموده‌اند. نتایج این پژوهش از بحران فروریختن دیوار اعتماد میان صهیونیست‌های جوان در رده‌های سنی ۱۸ تا ۳۴ سال و کابینه رژیم صهیونیستی حکایت دارد؛ چراکه در سال ۲۰۲۲، ۶۶ درصد از صهیونیست‌های جوان، آمادگی خود برای ادامه زندگی در اراضی اشغالی را اعلام کرده بودند، اما در پژوهش اخیر تنها ۴۶ درصد از این صهیونیست‌ها حاضر شده‌اند که به زندگی در اراضی اشغالی ادامه بدهند. به عبارت دیگر براساس نتایج این پژوهش، ۵۴ درصد از صهیونیست‌های جوان ترجیح می‌دهند در صورت امکان، در خارج از اراضی اشغالی زندگی کنند.

نظر شما