شناسهٔ خبر: 61344948 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

تظاهرات بزرگ روز «اخلال» در سرزمین‌های ‌اشغالی بیش از 1000 خلبان و نظامی به اعتصابیون می‌پیوندند

صاحب‌خبر -



سرويس خارجي-
بسياري از خلبانان صهيونيستي در اعتصاب به سر مي‌برند و تاكنون صدها نفر از آنها اعلام کرده‌اند كه در تمرینات آموزشی مشارکت نخواهند کرد. همزمان بيش از هزار نفر از نظاميان در حال كناره‌گيري از فعاليت خود هستند. «یوسف منیر»، کارشناس ارشد غیرمقیم در مرکز مطالعات عربي واشنگتن معتقد است كه امروز جامعه صهيونيستي يك جامعه واقعا شكست‌خورده‌، بحران‌زده و پرشكاف است.
بدنه جامعه صهيونيستي از شدت بحران‌ و تنش در حال نابودي است. معترضان ماه‌هاست كه در خيابان‌ها هستند و در آخرين اعتراض خود بنري با درج كلمه لاتين «SOS» و چراغ خطر قرمز را به همراه داشتند. این عبارت نشانه اعلام خطر است و معني آن اين است: «ما را نجات دهید.» درواقع صهيونيست‌ها خطر نابودي و غرق‌شدن در بحران را با پوست و گوش خود درك مي‌كنند. واقعيات تحولات رژيم صهيونيستي نيز حاكي از آن است كه اين رژيم بدون هيچ جنگ خارجي در حال نابودي و فروپاشي از داخل است. وضعيت اقتصاد بحراني است، سرمايه‌هاي در حال خروج از بانك‌هاست و هر روز گروه جديدي از نظاميان كناره‌گيري و جدايي خود از بدنه ارتش را اعلام مي‌كنند. روز دوشنبه نيز روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت اعلام كرد كه حداقل ۸۰۰ افسر بازنشسته شاباک در نامه خود به «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «یوآف گالانت»، وزیر جنگ این رژیم با هشدار نسبت به تصویب لایحه تغییرات قضایی خطر، احتمال جدايي خود از نظامي‌گري را مطرح كردند. نكته جالب در نامه افسران شاباك آن است كه آنها نسبت به عدم شناسايي بين‌المللي تل‌آويو هشدار داده‌اند و در بخشی از نامه خود گفته‌اند كه با تغيير قوانين قضايي، جامعه بین‌المللی دیگر دستگاه قضایی تل‌آويو را به رسمیت نخواهد شناخت.
از سوي ديگر بسياري از خلبانان صهيونيستي در اعتصاب به سر مي‌برند و تاكنون صدها نفر از آنها اعلام کرده‌اند که به‌دلیل تداوم روند تصویب قانون تغییرات قضایی کابینه نتانیاهو، در تمرینات آموزشی مشارکت نخواهند کرد. اعتصاب خلبانان صهيونيستي در حال حاضر شامل بيش از 300 نفر از آنهاست و اگر اين اعتصاب گسترده شود و استعفاي آنها عملي شود، تير نهايي بر پيكره نيروی هوايي رژيم صهيونيستي زده خواهد شد. از همين‌رو نيز فرماندهان ارشد ارتش نسبت به اعتصاب صدها خلبان به وزیر جنگ هشدار داده و به «یوآف گالانت» گفتند که اگر صدها خلبان از خدمت دست بکشند، کارایی ارتش از بين خواهد رفت. «امیر آویوی»، از فرماندهان نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی گفته است كه توقف خدمت نیروهای ذخیره ارتش به‌دلیل دیدگاه‌های سیاسی آنها به بازدارندگی آسیب می‌رساند و امنیت ارتش را به خطر می‌اندازد. همچنین «متان کاهنا» از اعضای کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گفت که خطر واضح و فوری است و خلبانانی که از خدمت خودداری می‌کنند، همان‌هایی هستند که عملیات نیروی هوایی را برنامه‌ریزی می‌کنند. خبرنگار امور قضایی شبکه 12 تلویزیون اسرائیل هم روز گذشته اعلام کرد جلسه مهمی میان 350 خلبان ارتش برگزار شد و آنها درباره پایان دادن به فعالیت‌شان گفت‌وگو کردند.
چرا وضعيت بحراني شد؟
نگاهي به ساختار سياسي رژيم صهيونيستي نشان مي‌دهد كه اين رژيم فاقد حداقل‌هاي لازم براي يك حاكميت است. رژيم صهيونيستي قانون اساسي مكتوب ندارد، قوه قانونگذاري آن شامل يك مجلس كوچك 120 نفري است و در عمل همه‌چيز در دست نخست‌وزير است. از سوي ديگر تنها نهادي كه بر كار نخست‌وزير و مجلس يا همان كنست نظارت دارد، ديوان عالي اين رژيم است و حال نتانياهو تصميم دارد كه نظارت ديوان عالي را حذف كند. در اين وضعيت رژيم صهيونيستي يك سيستم سياسي به‌شدت بسته و بي‌دروپيكر خواهد شد كه در آن نخست وزير بدون نظارت ديوان عالي هر كاري را انجام خواهد داد.
درواقع، رژيم صهيونيستي با بحران داخلي قانون اساسي رو‌به‌روست. کارشناسان و محققان این نوع درگیری و تنش را، شکافی بزرگ و عميق با نام «بحران قانون اساسی» می‌دانند. آنچه مسلم است، اين است كه چنين شكافي به آساني و حداقل در كوتاه‌مدت حل نخواهد شد. به عبارت ديگر، جامعه صهيونيستي در حال حاضر يك جامعه بي‌ثبات و به‌شدت بحران‌زده است كه در آن اعتراضات فروكش نخواهد كرد. «برندان سندرو»، استاد دانشگاه مک گیل کانادا معتقد است که رهبران اوليه تل‌آويو در ابتدا آن‌قدر با هم دچار اختلاف بودند كه نتوانستند بر سر نوشتن قانون اساسی به نتيجه برسند، زیرا نتوانستند بر سر راه‌حلی براي نوع اداره جامعه یهودی به توافق برسند و اكنون اين اختلافات به بحران تبديل است. «یوسف منیر»، کارشناس ارشد غیرمقیم در مرکز مطالعات عربي واشنگتن نيز معتقد است كه صهيونيست‌ها در سال 1948 مي‌خواستند با تشكيل يك كشور، فلسطيني‌ها و اعراب را از فلسطين حذف كنند و يك كشور يهود تشكيل دهند، اما آنها اكنون واقعا شكست خورده‌اند و با يك جامعه بحران‌زده و پرشكاف رو‌به‌رو هستند كه هيچ ماهيت مشخصي ندارد. درواقع نتانیاهو برای حفظ قدرت خود، افراط‌گرایان و تروريست‎هاي شهرک‌نشین را وارد جریان قدرت کرده است و اكنون حاكميت تل‌آويو در دست گروهي به‌شدت تندرو و تروريست است كه براي حفظ قدرت خود حاضر به هركاري هستند.
چشم‌هاي نگران از سقوط بورس
بحران داخلي در رژيم صهيونيستي در مقايسه با چند ماه پيش عميق‌تر شده و اعتراضات هفتگي تبديل به اعتراضات روزانه شده است. روز دوشنبه نيز تصاویر و فیلم‌هایي در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد كه شماري از معترضان را جلوی ساختمان بورس رژیم صهیونیستی در شهر تل‌آویو نشان می‌داد. آنها به‌دليل وضعيت بد اقتصادي نگران ريزش بورس اوراق بهادار تل‌آويو بودند و علیه نتانياهو شعار مي‌دادند. همچنين برخي منابع از احتمال پيوستن بخش‌های اقتصادی و کسب‌وکار رژیم صهیونیستی به دور جدید اعتراضات علیه کابینه تندرو «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خبر داده و تاکید کرده‌اند که این بخش تاکنون از وضعیت نابسامان داخلی و خارجی ۴۱.۲۴ میلیارد دلار خسارت‌ دیده است. «آرنون بار دیوید»، رئیس اتحادیه کارگران رژیم صهیونیستی گفته است كه وضعيت و آينده كسب‌وكارها اصلا مشخص نيست! 
ارتش سردرگم
از سوي ديگر ارتش رژیم صهیونیستی تصمیم دارد با توجه به تحریم گسترده نظاميان از حضور در پادگان‌ها، فعلا از فراخوان افراد جدید امتناع کند. روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارانوت به نقل از منابع آگاه در ارتش رژیم صهیونیستی ضمن افشای این مسئله افزود: «ارتش اسرائیل برای حفظ میانگین آمار پیوستن نیروهای احتیاط به یگان‌های خود در حال حاضر دیگر اقدام به فراخوان جدید به‌ویژه در میان واحدهایی که پیش‌بینی می‌کند اعضایش خدمت را تحریم کرده‌اند، نخواهد کرد.» آحارانوت در ادامه اعلام كرد كه در يك هفته گذشته هيچ برگه‌ فراخوانی براي نيروهاي ذخيره فرستاده نشده است، چون خيلي از نيروهاي ذخيره گفته‌اند كه در ماموريت‌ها شركت نخواهند كرد.
سرريز بحران از داخل به سياست خارجي
تشديد بحران داخلي در جامعه صهيونيستي، سياست خارجي اين رژيم را نيز با با بحران مواجه كرده است و واشنگتن و تل‌آويو در يكي از بدترين مقاطع ارتباطي خود به سر مي‌برند. رسانه آمریکایی آكسيوس گزارش داده است كه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درپی افزایش اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی به عملکرد بنیامین نتانیاهو قرار است با او در این‌باره تماس تلفنی داشته باشد و به او هشدارهاي لازم را بدهد. بایدن كمتر از 10 روز پيش به سی‌ان‌ان گفته بود که كابينه کنونی تل‌آويو، افراطی‌ترین كابينه‌اي است که او از زمان شروع همکاری با نخست‌وزیران تل‌آويو در ۵۰ سال پیش دیده است. رئیس‌جمهور آمریکا هفت ماه پس از سوگند نتانیاهو هنوز نتانياهو را به کاخ سفید دعوت نکرده است و اين مسئله نشانه بارزي از بحران در روابط تل‌آويو- واشنگتن است.

نظر شما